'Grondwerk' met pony van 1,5?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

'Grondwerk' met pony van 1,5?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:55

Haai allemaal! :wave:

is het goed om grondwerk met een pony van 1,5 te doen?
Ook al is het maar spelenderwijs dingetjes bijbrengen, zoals netjes meelopen en achterwaarts gaan? en tot welke grens is dat?

(p.s. dit is een vraag, dus ik wil geen vervelend commentaar alsjeblieft. Dankjewel :) )

x

KanjerLove

Re: 'Grondwerk' met pony van 1,5?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:58

Gewoon lekker beetje meelopen, leuke spelenderwijs dingetjes doen, en meer nog even niet!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:58

KanjerLove schreef:
Gewoon lekker beetje meelopen, leuke spelenderwijs dingetjes doen, en meer nog even niet!

oke bedankt :)

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:02

een beetje grondwerk kan nooit kwaat achteruit of meegaan in stap en draf
zelfs een soort klein kunstje zoals mooi staan kan geen kwaad
en het stil blijven staan en het komen en van dat soort makkelijke dingentjes

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:03

shadow38 schreef:
een beetje grondwerk kan nooit kwaat achteruit of meegaan in stap en draf
zelfs een soort klein kunstje zoals mooi staan kan geen kwaad
en het stil blijven staan en het komen en van dat soort makkelijke dingentjes

oke, ik ben bezig om haar netjes mee te laten lopen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:04

Je kan haar al leren volgen (stap en draf), blijven staan, eventueel dingen aanraken. Maar zou nog niet veel verder gaan. Ze moeten zelf nog heel veel 'natuurlijke' dingen leren, dus als jij dan te veel vraagt dan gaat ze te veel informatie op zich af krijgen om nog te kunnen verwerken.
Evenueel kan je, als je pony goed luistert, eens een stukje gaan wandelen. Aan de hand uiteraard, maar dat weet je zelf ook wel ;) Doe dit dan niet te ver van het terrein af, je kan ook gewoon eens op het terrein zelf wandelen. Ik weet natuurlijk ook niet of het groot is, maar je hoeft niet alles in een bak/piste te doen, kan ook op de weide, stukje wat iets meer open is.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:06

Leen_ schreef:
Je kan hem/haar al leren volgen (stap en draf), blijven staan, eventueel dingen aanraken. Maar zou nog niet veel verder gaan. Ze moeten zelf nog heel veel 'natuurlijke' dingen leren, dus als jij dan te veel vraagt dan gaat je pony te veel informatie op zich af krijgen om nog te kunnen verwerken.
Evenueel kan je, als je pony goed luistert, eens een stukje gaan wandelen. Aan de hand uiteraard, maar dat weet je zelf ook wel ;) Doe dit dan niet te ver van het terrein af, je kan ook gewoon eens op het terrein zelf wandelen. Ik weet natuurlijk ook niet of het groot is, maar je hoeft niet alles in een bak/piste te doen, kan ook op de weide, stukje wat iets meer open is.

ik wandel met haar in de bossen of een ''rondje akker'' langs allemaal shetjes en daar laat ik haar gewoon eventjes bij staan en contact maken. dat probeer ik zoveel mogelijk te doen zodat ze wat socialen gaat worden naar andere paardjes. en dat wandelen doet ze prima! :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:08

Waarom zou je dat willen? Een paard van 1.5 hoort in de opfokt 24/7 bij vriendjes te staan ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:11

WhySoWhite schreef:
Waarom zou je dat willen? Een paard van 1.5 hoort in de opfokt 24/7 bij vriendjes te staan ;)

ze staat 24/7 op een weiland met nog een pony ;) ik ben niet zo voor de opfok, een veulen ergens op een weiland zetten en na een paar jaar er zo vanaf plukken en gelijk iets doen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:14

Tjha, dat kan.... Ik ben van mening dat een paard niet ontwikkelt met te weinig paarden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:15

Waar dat idee van de opfok vandaan komt?! Niet van de paarden in ieder geval... Dit idee iets iets menslijks, net als wij onze kinderen in een creche stoppen....
In de natuur zie zowel bij paarden als bij kinderen dat deze opgevoed worden door ooms, tantes, vaders, moeders en opa's en oma's

Dat is pas natuurlijk!!!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:17

klopt maar slecht 1 paard voed geen compleet veulen 100% op;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:19

een paard HOORT in de opfok wat overdreven zeg,ik zou mijn paard nooit weg brengen,bij ons thuis leert ze net zo veel.

ts lekker spelenderwijs werken met haar,vast staan voetjes geven poetsen,halthouden stap,netjes meelopen en lekker wandelen met haar.veel plezier
WhySoWhite schreef:

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:22

maar veulens onder elkar voeden elkaar helemaal niet op,ja ze kunnen lekker spelen.als je het echt goed wilt doen lopen ze lekker in een kudde met oudere en jonge dieren,dan kunnen ze spelen en worden ze ook opgevoed.maar dat is niet mogelijk voor iedereen.dus kiezen sommige voor een opfok en ander kiezen er voor hem met een ander paard te zetten.laten we gewoon eens bij het onderwerp blijven en iedereen in zijn waarde laten.
WhySoWhite schreef:
klopt maar slecht 1 paard voed geen compleet veulen 100% op;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:25

Snap ik, maar als je hier in de buurt even een rondje rijd dan staat er opfok met minimaal 5 volwassen merrie's / ruinen :j

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:46

Ik zeg lekker spelenderwijs aan de gang gaan!

Maak van leren, luisteren, kusntjes, je gedragen etc. maar een spelletje!
Hartstikke leuk toch, zolang we het op jouw niveau(paard) en samen doen?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:49

Ik heb ook een van 1.5 jaar. Hij staat 24/7 met 4 andere paarden.
Hij doet al mooi meelopen, loopt me niet voorbij.
kan al voetjes netjes geven. Hij weet ook al waneer hij in mijn ruimte mag komen en gaat achteruit op mijn gebaar. Hij gaat graag mee wandelen ook al kleine stukjes langs de weg.

Zodra ik in de wei kom dan komt hij al naar me toe waneer ik hem roep.
En waneer ik hem weer op wei zet dan blijft hij ook bij me in de buurt.

Waneer je in de gaten houd dat je niet meer dan 10 min. met hem aan het "werk" bent dan vindt ik dat je een 1.5 jarig paard best de basis van het grondwerk al kan bijbrengen, Let wel doe het grondwerken niet elke dag.
Je kunt hem ook al aan vreemde (plastic zeil, paraplu, plastic zak e.d.) dingen laten wennen.

Veel plezier met je paard.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:53

Mijn veulen is nu 1,5jr en die loopt af en toe mee aan de wagen. Kan netjes meelopen, braaf bij de smid, kan een deken om, is redelijk gewend aan vreemde dingetjes.

En zit er aan te denken om met haar aan Parelli te beginnen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:59

Kan naar mijn mening best mits je het maar kort houd. Ik heb met mijn veulen inmiddels al weer 2,5 , ook veel basis dingen geoefend. Met veel herhaling, mee lopen, voetje geven, vast staan enz. Later meer grond werk zoals achterwaarts en wijken voor druk en nu een enkele keer bitloos in de lange lijnen. Puur spelenderwijs om te wennen. Jonge paarden hebben een korte spanningsboog dus echt maar heel even, gaat het goed dan stoppen. Verder heb ik er juist niet voor gekozen om haar naar de opfok te doen. Naar mijn mening heb ik er geen zicht op en ze wennen alleen maar aan andere paarden. We hadden toen zelf ook nog 2 oudere merries en geloof me; die zijn bezig geweest met opvoeden hoor.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:45

dieke94 schreef:
Ik zeg lekker spelenderwijs aan de gang gaan!

Maak van leren, luisteren, kusntjes, je gedragen etc. maar een spelletje!
Hartstikke leuk toch, zolang we het op jouw niveau(paard) en samen doen?

:j dat vind ik een goed methode :) en dat wandelen vind ze géwéldig! echt alles vind ze helemaal fantastisch :') vooral enge bankjes haha :P

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:49

Anderhalf? Die moet lekker paard staan zijn en verder niet te veel mee prutsen :n Als hij aan een touwtje kan meelopen, en je kunt hem poetsen, voetjes geven en hij gaat netjes aan de kant voor je, dan heb je genoeg gedaan hoor... Het zijn zo'n peuters nog, allerlei dingen van hem vragen werkt op de lange termijn vaak averechts. En lekker wandelen kan natuurlijk geen kwaad zo af en toe :D

powerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:23

Ik doe al VD met een veulen van 6maanden..eeerst heb ik grondwerk gedaan, dat leerde hij al snel en nu bezig met doodliggen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:30

je kunt gewoon lekker met je paard aan de gang gaan.
hou het kort en herhaal veel.
let er ook op dat je je paard niet overvraagt.
10 min is genoeg en daarna nog lekker even kroelen.
voordat je gaat wandelen moet er natuurlijk wel een rem en stuur opzitten, dan is het mooi dat je al aan het grondwerken bent. :)

longeren en het " echte" werk zou ik nog laten liggen, dit zijn namelijk ook onderdelen van grondwerken (hoewel niet iedereen dat zo ziet)

maar je paardje gewoon opvoeden en de basisdingen bijbrengen is helemaal geen slecht idee.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:34

minikatje schreef:
je kunt gewoon lekker met je paard aan de gang gaan.
hou het kort en herhaal veel.
let er ook op dat je je paard niet overvraagt.
10 min is genoeg en daarna nog lekker even kroelen.
voordat je gaat wandelen moet er natuurlijk wel een rem en stuur opzitten, dan is het mooi dat je al aan het grondwerken bent. :)

longeren en het " echte" werk zou ik nog laten liggen, dit zijn namelijk ook onderdelen van grondwerken (hoewel niet iedereen dat zo ziet)

maar je paardje gewoon opvoeden en de basisdingen bijbrengen is helemaal geen slecht idee.

dat wandelen gaat echt steeds beter, maar op de terugweg weet ze dat ze naar huis mag dus dan is ze wat vlotter, maar dat is verder geen probleem. en het longeren en het echte werk begin in nog zeker niet aan! :) gewoon lekker beetje spelen enzo en schriktraining :j

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:34

powerpaard schreef:
Ik doe al VD met een veulen van 6maanden..eeerst heb ik grondwerk gedaan, dat leerde hij al snel en nu bezig met doodliggen.

dat vind ik een beetje heel erg vroeg :oo