Schrik training?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly135

Schrik training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 14:17

Ik heb veel gelezen op verschillende site`s over schrik en opstakel training.
Maar...
Hoe moet ik beginnen ??
Het liefst wil ik het gewoon zelf doen, maar is het heel veel beter een cursus te nemen?

Xx
bedankt !

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:26

Zelf kan je natuurlijk altijd beginnen door gewoon wat 'enge' dingen in de bak neer te leggen.
Zet bijvoorbeeld eens een paraplu in de bak, of laat iemand aan de kant hem vasthouden. Of laat een keertje iemand met zo'n klepper ding *goh, prachtige omschrijving, euhm ratel geloof ik maar iniedergeval zoiets* geluid maken. Voor het echt grote werk zou ik wel een keertje meedoen aan zo'n schriktraining met mensen die er verstand van hebben. Sowieso, laat nooit het enge op je paard aflopen maar altijd je paard op het enge. Anders zien ze het als bedreiging *dit heb ik iniedergeval geleerd met schriktraining* en als je naast je paard loopt, loop aan de kant van het enge, want als ze dan schrikken zullen ze altijd de andere kant op springen. Verder zou je ook nog met verschillende kleuren zijl kunnen werken. Blauw zien ze bijvoorbeeld als water aan en hebben ze het idee van 'ik kan verdrinken'.
Verder kan je ook beginnen, grote volte en dan steeds iets dichterbij het enge obstakel.
Enkele dingen nog uit mijn schriktraining:
Matras (moet je maar hebben ;-))
Ballen (gooiden ze voor de voeten van je paard, wat later in de training)
Bladblazer (zou ik niet zelf doen)
Zijl (oranje & blauw)
Pionnen van de ene naar de andere kant verplaatsen. Dus stilstaan tussen 2 tonnen en dan 1 zo'n pion van links naar rechts.
Vlaggen
Ratel
Roze elmo uit een vuilnisbak xD
Petflesjes (zou ik persoonlijk ook niet zelf doen)

kimberly135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:29

FlosjeFloor schreef:
Zelf kan je natuurlijk altijd beginnen door gewoon wat 'enge' dingen in de bak neer te leggen.
Zet bijvoorbeeld eens een paraplu in de bak, of laat iemand aan de kant hem vasthouden. Of laat een keertje iemand met zo'n klepper ding *goh, prachtige omschrijving, euhm ratel geloof ik maar iniedergeval zoiets* geluid maken. Voor het echt grote werk zou ik wel een keertje meedoen aan zo'n schriktraining met mensen die er verstand van hebben. Sowieso, laat nooit het enge op je paard aflopen maar altijd je paard op het enge. Anders zien ze het als bedreiging *dit heb ik iniedergeval geleerd met schriktraining* en als je naast je paard loopt, loop aan de kant van het enge, want als ze dan schrikken zullen ze altijd de andere kant op springen. Verder zou je ook nog met verschillende kleuren zijl kunnen werken. Blauw zien ze bijvoorbeeld als water aan en hebben ze het idee van 'ik kan verdrinken'.
Verder kan je ook beginnen, grote volte en dan steeds iets dichterbij het enge obstakel.
Enkele dingen nog uit mijn schriktraining:
Matras (moet je maar hebben ;-))
Ballen (gooiden ze voor de voeten van je paard, wat later in de training)
Bladblazer (zou ik niet zelf doen)
Zijl (oranje & blauw)
Pionnen van de ene naar de andere kant verplaatsen. Dus stilstaan tussen 2 tonnen en dan 1 zo'n pion van links naar rechts.
Vlaggen
Ratel
Roze elmo uit een vuilnisbak xD
Petflesjes (zou ik persoonlijk ook niet zelf doen)

Super bedankt !!!!

Steppe

Re: Schrik training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:45

Wat met schriktraining ook erg belangrijk is hoe leid je je paard door de enge dingen heen
Begin klein dus 1 ding tegelijk en niet meteen te veel dingen of het te eng maken.
Het is ook heel belangrijk ben jij de leider van je paard en hoe jij loopt met je paard kan bepalen of je paard het eng vindt en er niet langs/doorheen wil.
Er zijn best dingen die je zelf kan trainen maar bedenk ook dat als jij niet goed reageert een probleem alleen maar erger kan worden. Oftewel bedenk goed hoe je het aanpakt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:46

Nee, NIET zelf doen! Tenzij je weet hoe je het aan moet pakken.
De kunst zit hem namelijk in het paard DIRECT belonen op het moment dat het ontspant.
En dat ontspannen moet je leren herkennen, net als direct het 'enge ding' wegnemen.
Je beloont het paard dan namelijk voor het rustig worden.

Als je dit niet goed doet, dan werkt het niet. Of erger, je paard wordt alleen maar banger.
Dus ik raad je aan om toch 1 of 2x even les te nemen, zodat je de techniek goed onder de knie krijgt.
En je dat doorhebt, dan kun je zelf lekker verder :)

kimberly135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:49

Rumpleteaser schreef:
Nee, NIET zelf doen! Tenzij je weet hoe je het aan moet pakken.
De kunst zit hem namelijk in het paard DIRECT belonen op het moment dat het ontspant.
En dat ontspannen moet je leren herkennen, net als direct het 'enge ding' wegnemen.
Je beloont het paard dan namelijk voor het rustig worden.

Als je dit niet goed doet, dan werkt het niet. Of erger, je paard wordt alleen maar banger.
Dus ik raad je aan om toch 1 of 2x even les te nemen, zodat je de techniek goed onder de knie krijgt.
En je dat doorhebt, dan kun je zelf lekker verder :)

Ik neem denk wel 1les ..

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:00

Je moet inderdaad goed naar je paard kijken of het onstpant en dan belonen. Als je dat zelf kan zien en als je zelf rustig kan blijven als hij angstig is en een goede leider blijft, kan je het eens zelf proberen.

Een paar ideetjes:

-Een groot zeil, eerst leg je het op de grond, laat je paard er naartoe gaan, snuffelen. Volgende stap is er over stappen zonder bang te zijn. Lukt dit kan je het wat in de hoogte voor je paard houden. Als dat ook geen probleem is leg je het op je paard, en uiteindelijk kan het helemaal op je paard liggen terwijl je eraan schud zodat het geluid maakt. Als je paard begint weg te stappen mag je pas stoppen als je paard terug stilstaat.

-Zo'n grote zitbal ofzo. Die kan je eerst gewoon ook in de piste leggen. Vervolgens weer paard er naartoe. Laat het er voorzichtig tegen duwen met z'n been. Dan kan je het voor en naast je paard wat mee stuiteren, die dingen springen normaal goed de lucht in :D Dan kan je er zacht mee over heel het lichaam van je paad rollen, er langs achter af laten vallen. En uiteindelijk als je met 2 bent, iem langs ieder kant en de bal over het paard naar elkaar gooien. Ojaa en ook zachtjes de bal tegen het paard zelf stuiteren (dat vinden ze erg raar in het begin)

-gewoon voorwerpen die het paard niet iedere dag ziet en wat mee rondgooien en over het paard gooien.

-Als je een longeerzweep ofzo hebt ermee boven je paard zwiepen. Zorg wel dat het paard geen klets op z'n achterhand krijgt :P

-Een auto een paar keer laten tuten.

-als er een tractor ofzoiets is je paard erachter laten lopen.

Zo dat zijn zo'n beetje de dingen die ik op de eerste moment herinner. Heb ik allemaal met mijn eiegn paard gedaan en dat heeft echt z'n vruchten afgeworpen!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:04

Ga lekker een training volgen, is zelfs nog heel leuk en weet je zeker dat je het goed doet :)
Zo heb je op Equixantos 3-daagse trainingen waarbij je ook leert grondwerken, eerst zonder hindernissen en dan met hindernissen (schrikobjecten) om de lat wat hoger te leggen en zo je paard te trainen :)
Hier: www.equixantos.com

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:17

Zijn er ook boeken te koop over schriktraining?

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:55

kimberly135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 10:20

Dank jullie !