Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
FlosjeFloor schreef:Zelf kan je natuurlijk altijd beginnen door gewoon wat 'enge' dingen in de bak neer te leggen.
Zet bijvoorbeeld eens een paraplu in de bak, of laat iemand aan de kant hem vasthouden. Of laat een keertje iemand met zo'n klepper ding *goh, prachtige omschrijving, euhm ratel geloof ik maar iniedergeval zoiets* geluid maken. Voor het echt grote werk zou ik wel een keertje meedoen aan zo'n schriktraining met mensen die er verstand van hebben. Sowieso, laat nooit het enge op je paard aflopen maar altijd je paard op het enge. Anders zien ze het als bedreiging *dit heb ik iniedergeval geleerd met schriktraining* en als je naast je paard loopt, loop aan de kant van het enge, want als ze dan schrikken zullen ze altijd de andere kant op springen. Verder zou je ook nog met verschillende kleuren zijl kunnen werken. Blauw zien ze bijvoorbeeld als water aan en hebben ze het idee van 'ik kan verdrinken'.
Verder kan je ook beginnen, grote volte en dan steeds iets dichterbij het enge obstakel.
Enkele dingen nog uit mijn schriktraining:
Matras (moet je maar hebben)
Ballen (gooiden ze voor de voeten van je paard, wat later in de training)
Bladblazer (zou ik niet zelf doen)
Zijl (oranje & blauw)
Pionnen van de ene naar de andere kant verplaatsen. Dus stilstaan tussen 2 tonnen en dan 1 zo'n pion van links naar rechts.
Vlaggen
Ratel
Roze elmo uit een vuilnisbak xD
Petflesjes (zou ik persoonlijk ook niet zelf doen)
Rumpleteaser schreef:Nee, NIET zelf doen! Tenzij je weet hoe je het aan moet pakken.
De kunst zit hem namelijk in het paard DIRECT belonen op het moment dat het ontspant.
En dat ontspannen moet je leren herkennen, net als direct het 'enge ding' wegnemen.
Je beloont het paard dan namelijk voor het rustig worden.
Als je dit niet goed doet, dan werkt het niet. Of erger, je paard wordt alleen maar banger.
Dus ik raad je aan om toch 1 of 2x even les te nemen, zodat je de techniek goed onder de knie krijgt.
En je dat doorhebt, dan kun je zelf lekker verder
Ziviaantje schreef:Zijn er ook boeken te koop over schriktraining?