longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 13:57

Ik longeer gemiddeld 2x/week met de pessoa.
In stap loopt ze mooi laag met haar hoofd maar in draf dus niet meer.
Het is wel zo dat ik niet veel spanning op de touwen zet, de touwtjes hangen een klein beetje door.

Ik vind hier niet zoveel info over en had graag geweten welke 'maatstaf' ik neem om alles ook niet te strak te zetten.
Wie kan mij hier een goede tip geven?

Het gaat over een bijna 6 jarige haflinger

witteRaaf

Re: longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:17

Goede vraag... ik wacht mee op een antwoord

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:19

Misschien helpt het als we weten hoe je de pessoa bevestigd hebt en hoe je paard in andere situaties omgaat met druk in de mond? Tijdens het rijden bijvoorbeeld.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:36

Ik bevestig de Pessoa met de touwen naar onder tussen de benen. Zoals ze aanraden om te starten.
Ik rijd met weinig contact, gebruik mijn lichaam om overgangen te rijden. bv om te vertragen, te stoppen, af te wenden.
Ze is dus niet veel druk gewoon in de mond. Op buitenrit wel een beetje meer omdat ze dan soms heel kijkerig is en vooruit staat.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:45

Misschien dat ze daarom de druk een beetje uit de weg gaat. Hoe vaak heb je haar nou al gelongeerd met de pessoa? Als je het al een tijdje doet moet je hem misschien toch een stukje strakker zetten om te kijken hoe ze reageert. Of je gaat er tijdens het rijden ook aan werken om haar lekker laag in te zetten en haar dan een stukje op te pakken. Als je liever longeert kan ik dubbellonge ook aanraden: beetje hetzelfde idee als bij de pessoa alleen heb je er zelf meer gevoel bij.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:57

Toch al zo'n 20x aan de pessoa geweest.
Ze loopt fel op de voorhand, daarom dat ik haar achteraan wat meer wil op gang krijgen.
Dat zal ook de reden zijn waarom ze te hoog loopt met der hoofd, vermoed ik?
Ik wil dus ook niet gaan uitlokken dat ze geforceerd met haar hoofd naar beneden gedwongen wordt, daarom dit topic...hoe doe ik het goed of hoe kan het beter?
in elk geval al bedankt voor je antwoorden ;)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:58

Als je de touwtjes niet strak hebt, heeft een pessoa weinig tot geen nut.
Weet niet precies hoe je de touwtjes bevestigd hebt aan de singel?

Ik heb wel een foto van hoe ik ze longeer:
Afbeelding

Hier kun je zien dat de touwtjes als ze het hoofd na beneden hebben niet strak staan. Zodra het hoofd te veel omhoog wordt gebracht, komen ze strak te staan, en trekt het van achteren aan zeg maar.

Ik verstel de pessoa met de ervaren paarden later na een hogere stand, door de touwtjes die tussen de voorbenen doorgaan, bovenaan de singel te bevestigen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:18

Ja, nu zie ik het. Bij mij staan ze niet zo strak...ze kan makkelijk haar neus omhoog brengen.
Ik merk wel dat mijn "houdertje" (dat ijzertje, weet niet hoe dat noemt) makkelijk het touw doorlaat/doorschuift.
Zodat ze rechts soms "ruimer" staat dan links...helemaal niet goed dus. Hier moet ik nog iets op vinden, heb hem 2de hands gekocht.
Bedankt voor de foto alleszins!!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:07

Dan heeft het longeren met een pessoa geen zin als ze het hoofd te hoog kunnen brengen. In het begin is het niet erg om ze er aan te laten wennen. Maar als ze er aan gewend zijn zal ik hem wel strakker zetten.

Dat is idd het grootste nadeel van een pessoa, dat je op links en rechts niet evenveel druk kan hebben. Het paard kan zichzelf na buiten stellen, want de touwtjes draaien gewoon mee.
Wat je kan doen om iets stelling te vragen, is de longeerlijn door het bit halen en vast zetten aan de singel.
Zoals hier:
Afbeelding

Ik doe dit zelf bijna nooit, want longeer over het algemeen alleen maar groene jonge paarden. En dan vindt ik het belangrijk dat ze recht lopen en door de rug heen, en braaf zijn :D. Dan komt de stelling later wel.

Heeft je paard trouwens ervaring met vast gezet worden met longeren? Met bijzet of touwtjes?
Anders zou ik er eerst gewoon touwtjes aan doen, en daarna pas een pessoa.