[GVL] Probleem met Join Up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

[GVL] Probleem met Join Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:53

Hoi,
Ik heb gezocht naar een topic maar kon niks vinden.

Ik verzorg een hafje van 20, ze heeft van haar eigenaar join up geleerd, en is in principe erg braaf.
Alleen is er nu een probleem, je moet het je even zo voorstellen, heb een bak van 20 bij 40, waarvan de helft half zand waarin je weg zakt en erg nat en modderig is. Er zijn al balken gelegt halverwege zodat pony er niet meer langs zou (moeten) kunnen. Maar pony gaat er doodleuk langs, en ik heb telkens enorm natte sokken, en ze blijft het doen.

Aan de longeerlijn is het in principe geen probleem, maar als ze los gaat, dan gaat ze standaard naar achter. Als ik haar dan eenmaal bijna vast heb gaat ze weer terug, dan loopt ze 3 rondjes braaf en gaat weer naar achter, ik wordt er echt gek van. ;( Heb al rechtsom en linksom geprobeerd maar daar heeft het niet mee te maken. En pony wordt er ook nog eens enorm vies van...

Iemand tips hoe ik dit gedrag zou kunnen laten stoppen?

Alvast bedankt!

xx

manex

Re: [GVL] Probleem met Join Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:56

Staat er een omheining om die bak heen? Dan zou je gewoon een touw kunnen spannen tot waar je paard wel mag komen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:56

Afzetten met lint, zodat ze er werkelijk niet doorheen kan?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:58

Ja, er staat een omheining om de bak heen, maar dit zijn houten palen, lijn heb ik geprobeerd, maar ponylief kan springen... :+

Edit:

En het lukt niet om de lijn daadwerkelijk zo te spannen dat pony er niet onder of overheen kan. Als ik hem te strak zet kan ze er onderdoor, ze is slim .

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:39

manex schreef:
Staat er een omheining om die bak heen? Dan zou je gewoon een touw kunnen spannen tot waar je paard wel mag komen.

Ik verzorg samen met deena8 ook dat paard, en dat hebben we al gedaan en ze sprink er gewoon overheen! en dat touw was best hoog

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:48

Logisch, bij een join-up jaag je de pony van je weg. Snap wel dat hij een uitweg zoekt achterin de bak...
Tip? Geen join-up doen, nergens voor nodig...

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:14

Nickas schreef:
Logisch, bij een join-up jaag je de pony van je weg. Snap wel dat hij een uitweg zoekt achterin de bak...
Tip? Geen join-up doen, nergens voor nodig...

Ja, maar ze weet dondersgoed dat ze niet achterin de bak mag komen. Join up vanwege iets waardoor ze niet mag longeren en we nu even niet kunnen rijden.

Ze weet ook dat ze met rijden niet zomaar daarheen mag, maar flikt het dan ook, en als ik dan boos wordt is ze even braaf en flikt het weer..

& als de bak afgespannen wordt met een lint springt ze doodleuk weg. Die balken liggen er niet voor niks.

En we willen wel een join up doen, dus de tip helpt niet..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:17

Weet je WAT een join up uberhaupt inhoud?...
Het is het mentaal breken en onderdanig maken van je paard aan jou...

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:13

VisibreTeam schreef:
Weet je WAT een join up uberhaupt inhoud?...
Het is het mentaal breken en onderdanig maken van je paard aan jou...

Eens!

Maar ik krijg (door de manier waarop de TS praat in haar laatste post) de indruk dat ze gewoon los longeert? Kan mijn fout zijn hoor, dat ze wel echt join up bedoelt..

TS: meerdere lijntjes spannen? Bijv 3, 1 heel hoog (waar ze echt met geen mogelijkheid overheen kan springen) 1 in het midden en 1 wat lager bij de grond, dan kan ze er niet onderdoor.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:18

Hoe LEER je nou weer je paard een join up?? Dat is iets wat je, enkel in noodgevallen, dus als er geen andere mogelijkheid meer is om met dat paard om te gaan, liefst maar éénmalig, met een paard DOET. Niet iets wat je hem LEERT.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:20

Ik denk net als Esther en VisibreTeam dat je even moet nagaan wat een join up is :)
Als je los longeert, en je paard cirkelt niet om jou heen, heb je niet de juiste band met je paard (NIET op te lossen met een join-up) of je gebruikt je lichaam verkeerd en zend de verkeerde signalen uit.
Neem anders eens les in los longeren, bestaat vast wel.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:20

Oh jee, weer zo'n topic :')

Maar TS, als je op Bokt al zo over je paard praat ('dan flikt ie het weer', 'ze weet dat het niet mag') dan kan ik wel raden dat dat samenwerken met je paard niks word. Wees duidelijk naar je paard, geef aanwijzingen die hij begrijpt want schijnbaar weet je 'm toch niet te sturen (als je 'm los longeert, of join-upped of hoe je het wil noemen).

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:23

ik denk dat ze dat ook bedoelt, dus los de bak door longeren eigenlijk.
neem dan witte prikpaaltjes en schrikdraad en zet de helft van de bak af, zo gaat het dan prima.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:28

Volgens mij heb je geen flauw idee wat een join up is, en wil je graag deze 20-jarige haf, die ongetwijfeld ook geen join up nodig heeft, longeren zonder longeerlijn. Nou dan mijn tip: zet je cirkel af, want anders blijf je inderdaad rennen... ;) En kaplaarzen helpen tegen natte sokken. :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:15

stoppen met waar je mee bezig bent
je hebt aan je tekst te zien blijkbaar totaal geen benul waar je mee bezig bent en dat doet meer slecht dan goed
eerst een goede instructrice zoeken en dan met haar pas verder gaan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:43

Hoe kan de pony donders goed weten dat hij niet achter in de bak mag komen, meisje ga je eens meer in paarden verdiepen voor je er mee aan het werk gaat en een join up moet je al helemaal niet doen , want waarom zou je dat doen??

Dat het paard zijn weg zoekt naar achter zegt meer over jou dan over het paard, als het paard jou vertrouwd en het leuk vind om met jou te werken zal je hem ook los op elke plek in de bak kunnen longeren , neem les in het communiceren met paarden en dan bedoel ik de lichaamstaal .

Of zoek een andere hobby waar je niet vies word b.v

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 10:45

Ik weet best wat ik doe en verdiep me best in paarden, het was ook niet mijn idee om een join up te doen. De eigenaar stelde het voor. Nou krijg ik dit, en ik kan niet zomaar les nemen, het is niet mijn eigen poaard!
En ik wil even iets zeggen, ik wil soieso niet overkomen als 12 jarig penny meisje dat maar wat doet want dat ben ik zeker niet.

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:01

Apart dat de eigenaar dat voorstelde, een meisje van (volgens je profiel toch echt) 12 effetjes een join-upje laten doen...

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:03

Hoi,
Ik was erbij toen het voorgesteld was. Ik verzorg namelijk samen met deena8 de haf. Hij stelde het voor en deena zei dat ze er wel eens van gehoord had. Hij heeft het uitgelegd en bij hem ging daiske ook niet zomaar naar de achterkant. Hij heeft het dus ook nog voorgedaan!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:07

o god waar gaat het heen... geef de merrie groot gelijk dat ze wegloopt als jullie elke keer join ups met haar doen, zou het ook zat worden en niet meer in jullie kudde willen horen :+

Jasmin8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:09

Jullie kunnen haar wel allemaal dik gaan zitten afkraken met haar join up, maar als zou dat nou wil of moet doen, laat haar dan lekker.
nu is haar probleem nogsteeds niet opgelost.....

zelf zou ik (zoals al iemand zei) een hele hoge draad spannen, dan 1tje wat minder hoog en dan 1tje laag.
dat doen wij thuis ook als wij de merrie's en de ruin samen bij de 2 2,5 jarige hengsten willen zetten..
en vaak hebben we er dan ook nog een op normale hoogte draadje achter zodat ze ook niet kunnen gaan snuffelen..

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:11

Probeer je ook in te beelden hoe het is voor een paard, als prooidier, om bij "de kudde" (jou, in dit geval) weggestuurd te worden... Al helemaal als je bedenkt dat dat in zijn instinct gelijk is aan in je eentje tegen alle roofdieren die je tegenkomt. Dat is behoorlijk traumatisch voor een paard, niet een leuk spelletje ;) .

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:11

Maar nog even anderr vraagje, gaat over zelfde paard. Hoe komt het dat een paard met longeren niet weg wil van je, alleen als iemand haar meeneemt naar de hoefslag en vervolgens los laat doet ze het.

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:12

Jasmin8 schreef:
Jullie kunnen haar wel allemaal dik gaan zitten afkraken met haar join up, maar als zou dat nou wil of moet doen, laat haar dan lekker.
nu is haar probleem nogsteeds niet opgelost.....

zelf zou ik (zoals al iemand zei) een hele hoge draad spannen, dan 1tje wat minder hoog en dan 1tje laag.
dat doen wij thuis ook als wij de merrie's en de ruin samen bij de 2 2,5 jarige hengsten willen zetten..
en vaak hebben we er dan ook nog een op normale hoogte draadje achter zodat ze ook niet kunnen gaan snuffelen..

Bedankt voor de tip namens ons (mij en deena8)

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:15

Ik denk dat we geen join up meer gaan doen behalve als het echt nodig is!! Maar weet iemand hoe het zit met dat longeren? :o