DE Spaanse pas leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Awakening

DE Spaanse pas leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:20

Goede middag beste bokkers!

Ik heb op youtube verschillende methode gevonden om onze (10 jarige) Andalusiër de bekende Spaanse pas te leren.
Een zacht touw om zijn voetje en het hem laten optillen met een commando als voetje hoog.. (druk wegnemen direct als hij zijn been op tilt) Hij pakt vervolgens zelf het touw in zijn mond want hij is een echte bijter naar alles wat hij raar vind. schud zijn hoofd omhoog en tilt zo zijn eigen been omhoog! wel grappig om te zien :j

Wie heeft hier nog tips om ons paard dit of een ander simpel trucje te laten uitvoeren?

Ik wil niet dat hij zich de hele dag verveeld en een leuke opdracht voor hem die niet al te moeilijk is zou erg goed voor hem zijn.

Gr

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:31

HAW --> GVL

Awakening

Re: DE Spaanse pas leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:35

sorry ThePast03 heb niet opgelet!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:45

Kent hij de jambette?

Zoja vanuit het lopen vraag je de jambette, het zal even duren maar na een tijdje snapt hij dat hij lopend de jambette moet doen.

Awakening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:09

Hallo!

Nee dat kan hij nog niet echt.. hij schraapt wat met zijn voet of stampt een keer. zijn been gaat niet echt omhoog maar ik probeer dat met aanraking van het zweepje achter zijn been. morgen maar weer verder want al is het nog niet gelukt hij heeft voor vandaag genoeg gedaan. gr

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:02

rider schreef:
Paarden hebben altijd één voorkeursbeen waarmee ze expressiever uithalen, daar doe je helaas weinig aan. Wat je wel kunt doen om het wat te verbeteren, is de nadruk leggen op het 'slechte' been, dus daar meer hulpen bij geven. Het wil weleens helpen om eerst de polka te leren en dan pas de Spaanse stap. Verder scheelt het ook als je het paard wat extremer laat verzamelen, maar pas op dan ze dan niet juist eruit weglopen weer. Echt verzamelen dus, niet alleen maar hard gaan.

En het is van vitaal belang dat het paard goed recht is. Zijn ze gebogen naar links of naar rechts, dan blokkeren ze het binnenbeen en zullen ze nooit mooi kunnen strekken. :)

rider schreef:
ninajojo schreef:
Maar hoe geef ik vanaf links de hulp voor het rechterbeen?
Ik heb haar geleerd dat een tikje vlak boven haar oksel de jambette is. Maar daar kom ik lopend niet bij aan de rechterkant :P
Als ik op haar zit kan ik die hulpen geven met mijn voeten.. Misschien vanaf daar een keer proberen?

Je kunt in het begin beter de hulp voorop de benen of op de borst geven, juist vanwege dit probleem. :P Maar goed, daar heb je nu weinig aan, natuurlijk. Kan ze vanaf de andere kant wel jambette?

even een quote van Rider uit het TT-Topic :)

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:59

Ik heb het als volgt gedaan.
In de bak gaan staan en niet in de poetsplaats etc ivm verwarring want ze leren heel snel.
Daarna met zweepje op zijn hoef tikken en voetje zeggen. Zodra hij ook maar 1 sec voet om hoog deed snoepje. En zo uitbreiden.
amable heeft ook een hele mooie site waar ze dit soort zaken uitlegt hoe zij het altijd doet.
http://vrijheidsdressu.forum2go.nl/
http://www.amable.nl/

succes

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 07:50

Als ik jou was zou ik eerst de jambette goed op commando zetten. Pas zodra je paard de jambette goed beheerst, vanuit stap het been vragen, dus een pas maken. Dat dan vaak oefenen, totdat het lukt om beide benen te vragen, en later een mooie spaanse pas :)

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:39

Eens met Nista: als je paard de jambette goed beheerst zal de Spaanse pas ook makkelijker gaan. Dan vraag je om de jambette (in stap) en natuurlijk wil hij dan stil gaan staan om de jambette uit te voeren: maar dan moet je hem aan het lopen houden. Zo heb ik het ook met mijn paardje gedaan (:

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:51

Een extra tipje: Begin eerst eens met het optillen van de voetjes op commando en leer dan op zweep commando het been om hoog te houden, tot jij zegt dat de oefening ten einde is. Aangezien paarden al gewend zijn om op deze manier voetjes te geven, kun je de duur zo makkelijker trainen. Hier ga je profijt van hebben als je de jambette aan gaat leren, dan snappen ze sneller dat ze hun been moeten strekken en omhoog moeten houden.