Pony erg lui aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

skyline

Pony erg lui aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:23

Ongeveer 1 x in de week longeer ik mijn pony omdat ik dan niet zo veel tijd heb .
Het probleem alleen is dat ze is echt niet vooruit te branden.
Ze reageert wel op stem commando's maar niet heel actief en als ze zo iets heeft van hier heb ik geen zin in dan doet ze het ook gewoon niet :+ , Stap doet ze wel braaf maar het liefst niet te lang want dan gaat ze stilstaan.
Als je der in galop wil is de enige manier achter der opjagen door achter haar aan te rennen :P
Op lichaamstaal reageert ze matig tot slecht , ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen om der actief te krijgen want ze is totaal niet bang voor de zweep en van constant achter haar aan rennen daar word ik zo moe van :')
Iemand tips ?

Princeps

Re: Pony erg lui aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:35

Niet op lichaamstaal reageren zou ik wel erg apart vinden...
Let tijdens het longeren op waar je loopt. Loop je onbewust op gelijke hoogte met haar schouder of zelfs nog ervoor? Dan zal je haar blokkeren.
De welbekende driehoek (paard als basis, longeerlijn en zweep als de zijden) goed toepassen en jezelf op gelijke hoogte of als het mogelijk is zelfs nog iets achter de achterhand plaatsen.

Verder: wakker houden. Veel tempowisselen, (schijn)overgangen laten maken en misschien af en toe een balkje meepakken. Let ook op dat je haar niet telkens op dezelfde plek bijv. laat aandraven, en niet telkens dezelfde hoeveelheid cirkels achter elkaar. Als dit vaker dan 2x gebeurd dan gaan ze het zelf doen. Dus: een keer een halve cirkel draven, dan een halve stappen, dan twee cirkels galopperen, dan een hele cirkel draven, enzovoorts.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:39

En is ze ook niet onder de indruk van de zweep als je haar daadwerkelijk aantikt?
De meeste paarden weten EXACT wanneer de cirkel groot genoeg is en dat de zweep ze dus niet meer kan raken; dus óf de cirkel niet te groot laten worden óf (surprise }> ) met nog een extra touwtje de zweep verlengen.
En natuurlijk hoef je haar niet te meppen, maar je kan wel het uiteinde op haar achterwerk laten vallen of haar zachtjes aantikken bij de achterbenen. Zo van: Pas maar op, ik kan er bij ~~}>

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:48

Ik verplaats me meestal al iets naar de achterhand ik kruip er nooit voor ,
Ook wanneer je haar aantikt met de zweep geeft ze daar eigelijk geen reactie op :P

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:49

Mijn verzorgpony is meestal in het begin vooral ook heel erg lui, ik laat hem dan veel overgangen stap - halthouden - draf - halthouden - galop - stap etc. Ook goed door laten lopen etc. Bij hem komt het actieve er dan na een tijdje gewoon weer goed bij en als tie echt niet reageert leg ik zegmaar met een zacht tikje de zweep op zn kont en dan gaat ie wel :P

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:59

mijn paard is ook zo, maar nog iets erger.
als ik hem een tik met de zweep wil geven draait hij zijn achterhand na me toe en wil bokken.
Stijgert soms ook en pas als ik achter hem aan zit te jagen wil het, de linkerkant dan.
rechterkant gaat niet sneller dan draf, dat vertikt hij me bij alles :s