Bijzetteugel voor longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Bijzetteugel voor longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 14:18

Mijn paard moet meer leren om zijn achterbenen goed te gebruiken, en zijn rug nog ronder te trekken.
Nu wil ik heb 2 keer in de week gaan longeren met een bijzetteugel.
Wat werkt nu het beste?

Ik longeer hem nu zo dat alleen zijn hoofd naar beneden gaat, maar ik wil hem meer in elkaar houden.
zijn achterhand moet actiever worden, maar wanneer ik hem nu aanspoor valt hij uit elkaar.
Dit wil ik voorkomen.

Verder wil ik werken aan de lengte buiging, die kan nog een puntje op de i verdienen.

Wat werkt goed en wat is jullie ervaring?

Piloetje

Re: Bijzetteugel voor longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:00

Ja dat ligt eraan. Ik longeer mijn paard alleen met bijzet ( touwtje ) En dan van de singel naar de een na onderste zijringen. Als ik haar goed actief longeer dan zet ze de achterhand er ook goed onder. Als ik haar niet goed actief longeer dan zie je idd dat de achterhand niet mee doet.

Is een pessoa niets voor jou?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:09

Als je aan de lengtebuiging wil werken, absoluut geen passoa teugel gebruiken!! Die kunnen ze helemaal scheef trekken.

Ik zou een slof teugel gebruiken (die je aan de longeersingel kan gespen), dus bestaat uit 2 delen.
Zo kan je de binnenste ook 1 tot 4 gaatjes strakker doen dan de buitenste. Slof speciaal voor het longeren dus en bestaat uit 2 losse teugels. Eén kant met lus of klipjes voor aan de singel en de andere kant gewoon met gaatjes. Aan de longeersingel moet dan wel een gesp zitten.
Als dat niet zo is heb je ook losse slofteugels die je door een ring maakt en zo weer aan de teugel vast gesp. Dus echt voor een longeerslof gaan.

Verder kan je ze alleen door voorwaarts te laten lopen van achter aan laten treden. Als ze dan uit elkaar vallen, heb je ze aan de voorkant te lang/los.

Edit:

Afbeelding
Dit is er een als je geen gesp aan de singel hebt.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:15

rensiepensie schreef:
Ja dat ligt eraan. Ik longeer mijn paard alleen met bijzet ( touwtje ) En dan van de singel naar de een na onderste zijringen. Als ik haar goed actief longeer dan zet ze de achterhand er ook goed onder. Als ik haar niet goed actief longeer dan zie je idd dat de achterhand niet mee doet.

Is een pessoa niets voor jou?

Dat is idd ook waar ik aandacht, pessoa kan helpen om de achterhand wat actief mee te laten werken misschien?

imkebirba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:18

Ouderwets met dubbele longen kun je heel veel doen,
Anders met een passoa is ook fijn
Gr. Imke

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:20

Wij hebben de achterhand extra moeten trainen aangezien ze achter door een snelle groei echt slap was geworden. Dit hebben wij met een pessoa gedaan.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:25

Ik heb ook baat gehad bij het gebruik van een pessoateugel. Ook tijdens het longeren (en rijden) balkjes laten lopen heeft veel geholpen :).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 06:12

Ik denk niet dat er een hulpteugel is die de achterkant erbij kan houden, zelfs het bontje van de pessoa wennen ze aan en ik vind zelf de inwerking van de pessoa aan de mond vrij grof. Om meer door te sluiten ben ik met de paarden gaan werken aan de controle op het tempo in de gang, dus niet alleen halt-stap-draf-galop maar ik kan ook schakelen tussen verzamelde draf-middendraf-arbeidsstap-verzamelde galop-middengalop-verzamelde galop-verzamelde draf etc. Dan kun je dus ook schijnovergangen en tempowisselingen in je longetraining opnemen en met het toenemen van de kracht van het paard krijg je ze steeds verder tot dragen.
Met oog op je tweede wens om de lengtebuiging te beinvloeden, zou ik zeggen: oefenen met de dubbele longe en evt. bijzetten met een touwtje oid zolang je het moeilijk vind om daarmee goede aanleuning te krijgen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 16:33

WIe kan mij uitleggen hoe je dat het beste kan doe met een dubbele longe?

Mimichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:45

Aan de hand van wat jij wilt, zou ik voor een pessoa gaan. Hierbij wordt het paard aangespoort, zijn achterhand meer te gaan gebruiken. Je kunt deze op verschillende hoogtes instellen, bijvoorbeeld lang en laag of hoog en opgericht..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:59

Als je ook aan de lengte buiging wilt werken, absoluut géén passoa teugel gebruiken!!! Met de dubbele longe werken kan je niet zo even van internet leren. Je hebt er goede cursussen voor of zoek iemand die er (veel) ervaring mee heeft en jou er mee wil helpen :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:05

HAR-->GVL

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:31

Ik gebruik geen hulpteugels, maar mijn paard zet prima d´r achterhand eronder als ik longeer hoor... Veel (schijn)overgangen maken, versnellen, vertragen... Ben hier nu een maand of 2 actief mee aan de slag en de spieren zijn erop gevlogen. Ook heeft ze tijdens het longeren duidelijk een dragend achterbeen, en geen stuwend achterbeen.
In my humble opinion doen hulpteugels meer fout dan goed.