Spaanse pas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:30

Als uitbreiding van de jambette wil ik mijn pony de spaanse pas gaan leren. Maar nu loop ik tegen een praktisch probleem aan. Als ik links naast mijn pony loop, kan ik prima met mijn zweep het linkerbeen aantikken. Maar hoe kan ik vanaf de linkerkant het rechterbeen aantikken zonder dat ik per ongeluk ook het linkerbeen aantik?

Nista_RX

Re: Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:05

Ik heb het zelf aangeleerd door de jambette vanaf de voorkant te vragen, dus raak ik links op de borst aan, doet ze links een jambette, rechts op de borst is een rechter jambette. Zo kan je dat ook via de zijkant vragen, tijdens het stappen :j Zo kan je een beetje beginnen met de spaanse pas, door het eerst langzaam in stap te proberen :j
(zie ook www.nistaVD.tk :j)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:33

Ik doe het met mijn paard altijd op de volgende manier;

Veel mensen lopen er tijdens de spaanse pas niet voor,omdat er dan de kans bestaat dat je een hoef tegen je knie aankrijgt. Maar wat ik dan doe is met 2 lange zwepen ervoor loop,voor ieder been een zweep,erg handig! Met lang bedoel ik toch wel een zweep van minimaal een meter :)

Je kunt natuurlijk ook je arm om haar hals heen slaan en zo met je hand haar schouder aantikken (Begrijpt je paard de bedoeling ook als je de schouder aantikt,of moet het echt het been zelf zijn? Zo niet dan heb je hier natuurlijk weinig aan :+

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:39

nooit lopend vragen, voor je het weet heb je een tik ;)
Wat veel mensen doen is lopen aan de rechterkant, tikken rechts aan.
rechterbeen strekt hij/zij maar links niet.
wat je moet doen is de zweep voor de borst houden terwijl je er zelf naast staat (zodat je niet getrapt word.) of op de singelplek! :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:47

rider schreef:
Paarden hebben altijd één voorkeursbeen waarmee ze expressiever uithalen, daar doe je helaas weinig aan. Wat je wel kunt doen om het wat te verbeteren, is de nadruk leggen op het 'slechte' been, dus daar meer hulpen bij geven. Het wil weleens helpen om eerst de polka te leren en dan pas de Spaanse stap. Verder scheelt het ook als je het paard wat extremer laat verzamelen, maar pas op dan ze dan niet juist eruit weglopen weer. Echt verzamelen dus, niet alleen maar hard gaan.

En het is van vitaal belang dat het paard goed recht is. Zijn ze gebogen naar links of naar rechts, dan blokkeren ze het binnenbeen en zullen ze nooit mooi kunnen strekken. :)

rider schreef:
ninajojo schreef:
Maar hoe geef ik vanaf links de hulp voor het rechterbeen?
Ik heb haar geleerd dat een tikje vlak boven haar oksel de jambette is. Maar daar kom ik lopend niet bij aan de rechterkant :P
Als ik op haar zit kan ik die hulpen geven met mijn voeten.. Misschien vanaf daar een keer proberen?

Je kunt in het begin beter de hulp voorop de benen of op de borst geven, juist vanwege dit probleem. :P Maar goed, daar heb je nu weinig aan, natuurlijk. Kan ze vanaf de andere kant wel jambette?

even een quote van Rider uit het TT-Topic :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:07

Je kunt er rustig voor staan, MAAR HOUD AFSTAND.
zorg ervoor dat het op zweep commando staat met beide benen. en zorg ervoor dat je zweep echt lang genoeg is.

Er zijn verschillende manieren om vanuit die positie de spaanse pas aan te leren. Je kunt eerst de ene jambette vragen, de andere gelijk er achter aan, maar dan moet je proberen om al iets voorwaartse beweging erin te krijgen. Daarnaast kun je vanuit het stappen een been aantikken. Maar alleen belonen als de beweging zelf voorwaarts blijft. Dus 'jambette' voorwaarts, beloning. geeft hij wel een jambette maar geen voorwaartse beweging is het niet goed. Een jambette kon hij namelijk al maar je doel is voorwaarts :)

Daarnaast kun je ook van de zijkant vragen onder de benen door. Dus de achterkant van de benen 1 voor 1 aantikken vanuit stap.

En als laatste kun je van de zijkant vragen dmv het eerder uitgelegde tikken op de borst.

EN het kan nog vanuit lange lijnen/het zadel door je paard te leren reageren op een ophouding links = linker jambette, ophouding rechts = rechter jambette. Maar dit raad ik af. Is niet handig als je nog normaal met je paard wil werken ;)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 17:27

Bedankt voor de antwoorden! Ga eens kijken welke van de adviezen voor mij en mijn paardje het beste werken.
Ik werk normaal altijd met een dressuurzweep, dus die is wel voldoende lang denk ik.
In principe ken ze de jambette alleen als ik haar been aantik, maar ik ga eens proberen of ik het aantik punt kan verschuiven naar haar borst.