paardje leren longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Savannah_XxX

paardje leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:20

Hey allemaal,
ik heb een verzorgmerrietje van 7 jaar waarvan ik eigenlijk niet veel van haar verleden weet.....
Ik zou graag haar willen longeren om energie kwijt te geraken (ze stond 2 jaar stil en als ik gewoon buiten wandel en wil draven of galopperen is ze de eerste 2keer rustig en dan gaat ze ervandoor met mij erop en begint ze heel hard te bokken) maar toen ik probeerde ondervond ik elke keer dat ze naar het midden komt en begint te steigeren en bokken en dat ze schopt naar mij.....(Ik heb al leren longeren op een kamp) Ik longeer meestal gewoon op de wei vermits ze bij iemand thuis staat, kan dit er iets mee te maken hebben? En hoe zorg ik ervoor dat ik haar veilig kan longeren?

Manon260

Re: paardje leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:52

zet een plekje af als longeercirkel (in een ronde) is een hele grote hulp bij het leren longeren voor jonge en andere paardjes of, zoek hulp dat iemand het paardje vasthoud van de eerste keren aan de longe bij het hoofdstel en het paardje leert op de cirkel lopen terwijl jij in het midden staat met de longe en, eventueel, longeerzweep ;)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:07

Longeren heeft vooral te maken met lichaamstaal, op zich zouden longeerlijn en longeerzweep niet eens persé nodig moeten zijn.

Ik zou allereerst zorgen dat er iemand bij is die er ervaring mee heeft, longeren is nog best een kunst heb ik gemerkt, je hebt je handen vol en je moet je paard zo subtiel mogelijk kunnen vertellen wat je van 'm verwacht. En een stukje afzetten is zeker een goed idee, een groot weiland geeft het paard teveel vluchtmogelijkheden en het is ook zijn keukentje zeg maar. Jij gaat ook je gymoefeningen niet doen aan de eettafel.
Dan moet je zorgen dat je het paard tussen de zweep en de lijn houdt, dat je een soort taartpunt vormt vanaf het midden van de cirkel naar het paard. Als je paard naar binnen valt, drijf je hem met de zweep weer naar buiten. Als je paard echter naar binnen draait en op jou afkomt, kan dat liggen aan het feit dat jij iets te ver naar voren staat ten opzichte van het paard, je werkt dan als het ware als een soort blokkade. Wat je dan kunt doen is 1 stap meer richting de achterhand van je paard gaan staan en vanaf daar verder werken.
Belangrijk is dat je je paard lekker voorwaarts houdt en wakker houdt door veel overgangen te maken en niet te lang op 1 hand te blijven longeren.

Overigens nog even over het aanvallen, dat kan er aan liggen dat een vorige eigenaar spelletjes met het paard heeft gedaan waarbij je een soort van nep-gevecht uitvoert. Je jaagt je paard weg en vervolgens laat je 'm weer naar je toe komen en je jaagt 'm weer weg, leuke spelletjes maar sommige paarden kunnen daar super agressief op reageren, dus dan is het zaak om haar gewoon duidelijk te maken dat longeren iets anders is dan spelletjes, probeer haar niet recht in haar ogen te kijken en wees met de zweep duidelijk over wat jouw ruimte is en dat je haar gewoon op de cirkel wilt hebben

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:24

het beste is dat je eerst over haar verleden vraagt want misschien is ze mishandeld geweest en doet ze dat uit angst.ben je er misschien al afgevalle als ze dat deed?
als dat gebeurt is denkt ze misschien dat je haar toen in de steek gelaten hebt.
en doet ze dat omdat ze bang is dat je haar nog eens in de steek laat!

tip: probeer eerst uit te zoeken waarom ze dat doet en dan word het makkelijker om er iets aan te doen!

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:25

en zoek iemand die daar ervaring mee heeft!

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:51

peacehorses schreef:
Longeren heeft vooral te maken met lichaamstaal, op zich zouden longeerlijn en longeerzweep niet eens persé nodig moeten zijn.

Ik zou allereerst zorgen dat er iemand bij is die er ervaring mee heeft, longeren is nog best een kunst heb ik gemerkt, je hebt je handen vol en je moet je paard zo subtiel mogelijk kunnen vertellen wat je van 'm verwacht. En een stukje afzetten is zeker een goed idee, een groot weiland geeft het paard teveel vluchtmogelijkheden en het is ook zijn keukentje zeg maar. Jij gaat ook je gymoefeningen niet doen aan de eettafel.
Dan moet je zorgen dat je het paard tussen de zweep en de lijn houdt, dat je een soort taartpunt vormt vanaf het midden van de cirkel naar het paard. Als je paard naar binnen valt, drijf je hem met de zweep weer naar buiten. Als je paard echter naar binnen draait en op jou afkomt, kan dat liggen aan het feit dat jij iets te ver naar voren staat ten opzichte van het paard, je werkt dan als het ware als een soort blokkade. Wat je dan kunt doen is 1 stap meer richting de achterhand van je paard gaan staan en vanaf daar verder werken.
Belangrijk is dat je je paard lekker voorwaarts houdt en wakker houdt door veel overgangen te maken en niet te lang op 1 hand te blijven longeren.

Overigens nog even over het aanvallen, dat kan er aan liggen dat een vorige eigenaar spelletjes met het paard heeft gedaan waarbij je een soort van nep-gevecht uitvoert. Je jaagt je paard weg en vervolgens laat je 'm weer naar je toe komen en je jaagt 'm weer weg, leuke spelletjes maar sommige paarden kunnen daar super agressief op reageren, dus dan is het zaak om haar gewoon duidelijk te maken dat longeren iets anders is dan spelletjes, probeer haar niet recht in haar ogen te kijken en wees met de zweep duidelijk over wat jouw ruimte is en dat je haar gewoon op de cirkel wilt hebben

Helemaal mee eens :j

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:53

ik zou iemand zoeken die je kan helpen, en eventueel kan je mits iemand die je helpt dubbele longe gebruiken, zo kan ze niet naar het midden komen, en ook niet naar jou trappen, en misschien is het ook wel belangrijk te weten of ze mishandeld is geweest, of ergens bang van is

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:00

trappen kan natuurlijk altijd gebeuren en dll zou ik ZEKER niet aan beginnen als je longeren met een enkele lijn nog niet in de vingers hebt, je paard kan dan namelijk ook gewoon naar binnen komen als je het niet goed doet en dan zit je met meerdere lijnen in de knoop met alle gevolgen van dien. Bovendien als het paard naar je trapt en steigert, is een tweede longe in het begin nog geen goed idee, imo moet daar wat vertrouwen voor zijn tussen jou en het paard, wil je zorgen dat er geen ongelukken gebeuren