spieropbouw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willemjan

spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 09:08

Ik ben bezig met grondoefeningen, werken aan de lange lijnen, met mijn tinkerruin van 3,5 jaar.
Wil hem pas onder het zadel brengen, als hij 5,5,a' 6 jaar oud is, want dan zijn onze tinkies pas volgroeid.
De meningen zijn daar over verdeeld, dat weet ik, maar ik houd hier aan vast.
Nu wil ik met mijn paard ook iets aan spieropbouw gaan doen.
Zou dat nu al gezien zijn leeftijd, ook met de pessoa teugel al kunnen?
Of hebben jullie daar andere ideeën over?

Mvrgr.Willemjan

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:14

met dubbelle lijnen (piet bakker)
daar heb je zoveel aan dat je paard eigenlijk alles al kan, je hoeft er alleen nog maar op te gaan zitten,
en eigenlijk krijg je er meer en betere spieren van dan als je hem zou rijden....

en pessoa is toch iets dwingends, zou ik minder snel doen,
dan liever gewoon.. dubbelle lijnen longeren,

maar het aller best is lopen aan de lijnen gezien de constante voltes die je anders zou maken met longeren

Caira

Re: spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:30

Emiel voest heeft een handleiding geschreven over werken aan de dubbele lange lijnen. Hierin staan veel oefeningen beschreven die ook bijdragen aan de spieropbouw.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:18

HAW --> GVL

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:20

Idd lange lijnen, vind persoonlijk nog het fijnste zo heb je ook beter contact met je paard en kun jem gelijk helemaal klaar maken dan is het of 3 jaar zadel erop en dus in veel minder grote stap en dus minder stres.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 02:00

Ik zou persoonlijk ook iets kiezen wat minder dwingend is.
Dubbele longe, lange lijnen, en veel wandelen/fietsen/handpaard en schriktraining ed.
Goed dat je dit zo wilt aanpakken!

krissss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:18

Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met de klassieke rijkunst en je begint met aan de hand te werken om spieren op te bouwen zodat het paard zijn gewicht op de achterhand kan gaan dragen. Als je paard genoeg spieren heeft en je er kaar voor bent dan pas ga je onder het zadel verder werken. Misschien is dat wat voor je? Omdat je dan echt begint met een super goede basis en een recht, gespierd paard krijgt. Je hebt zoveel oefeningen om aan de hand te doen dat je makkelijk 3 jaar kan volmaken, je werkt namelijk echt op het tempo van je paard. Mijn paard werd al gereden op M2 niveau en toen ik hier mee begon merkte ik toch dat ze best scheef was. Ik ben nu bezig met het appuyement en de werk pirouette aan de hand en dan alleen nog maar in stap en een paar oefeningen in draf dus stof genoeg ;-)
Je kan instructrices vinden op www.paardenbegrijpen.nl daar heb ik die van mij ook vandaan en zij bevalt super goed!

willemjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 12:28

Dank jullie voor de reacties.
Ik ga lekker verder met hem aan de hand van de oefeningen van Piet Bakker en zal zo de door Krissss geadviseerde site eens even bekijken.
Ik ga met mijn tinker ook naar buiten, wandelen en naast hem op de fiets.
Zo af en toe, ga ik met een ander mee het bos in op de fiets, als de paden droog zijn.
Dat vind hij erg leuk.
Maar ook schriktraining af en toe, over een zeil heen lopen met een bal erbij in de bak.
Het gaat allemaal heel erg goed, misschien omdat hij zoon is van (de helaas overleden) Djenges?
Die was vlgs mij ook redelijk kalm.

Mvrgr.Willemjan