longeren... zonder touw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

privace

longeren... zonder touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:34

hallo allemaal,
mijn paard is nu ondertussen 3,5 jaar. :P
ik longeer haar (bijna altijd met touw).
mijn grote droom is dat ze longeert zonder touw (in een grotere paddock)
en dus ook een cirkel rond mij maakt, en naar mijn hulpen luistert. <3

heeft iemand hier ervaring mee, en wil die graag met mij delen?
lieve comentaat graag! ;)
grtjes jessy

p.s ze loopt graag in de hoefslag

Daantjee12

Re: longeren... zonder touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:39

misschien kan je eerst een circel maken dmv prikpaaltjes en draad? zodat ze misschien de ''vorm'' leer? (ik heb geen idee hoor, maar het is misschien een idee) :p :)

Mijn paard doet het soms ook, maar alleen als ze niet wilt komen, maar toch ook weer wel (alleen voor wat lekkers) dan blijft ze bij mij in de buurt en als ik dann zeg ''drrraf'' gaat ze draven, maar ze blijft wel om mijn heen.. :+

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:44

Daantjee12 schreef:
misschien kan je eerst een circel maken dmv prikpaaltjes en draad? zodat ze misschien de ''vorm'' leer? (ik heb geen idee hoor, maar het is misschien een idee) :p :)

Mijn paard doet het soms ook, maar alleen als ze niet wilt komen, maar toch ook weer wel (alleen voor wat lekkers) dan blijft ze bij mij in de buurt en als ik dann zeg ''drrraf'' gaat ze draven, maar ze blijft wel om mijn heen.. :+

de vorm kent ze goed genoeg :j
ze is vroeger altijd in een croal(longeercirkel) gelongeert.
maar ik heb een klein stukje grond waar ik ze dan longeer.
ze stopt wanneer ik het vraag, draaft '' en gallopeert ''.
maar altijd op die hoefslag |o

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:48

Als je paard vroeger al gelongeerd is, dan is haar waarschijnlijk juist geleerd dat ze op die hoefslag moet blijven, onder het motto "niet denken maar lopen". Ze doet dus waarschijnlijk precies wat ze denkt dat van haar verwacht wordt. :) Jij moet dus leren wat hoe je moet vragen wat je wilt, maar ook je paard moet leren dat er ook andere dingen gevraagd kunnen worden.

Ik vind clickeren een erg fijne manier om te werken in vrijheid. Het boek 'Grondwerk met paarden' van Inge Teblick is daarvoor een leuke aanrader.

Ook de freestyle methode van Emiel Voest is erg toegankelijk en een goede basis om met vrij werken aan de slag te gaan.

Pas trouwens wel op met dat longeren: je paard is nog erg jong en werken op de volte is relatief belastend!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:33

hallo,

ik heb je topic even gelezen,en vind het erg leuk dat je hiermee wilt beginnen,het is namelijk een heerlijke manier van longeren,en geeft echt een gevoel van samenwerken.

Je zegt dat je graag wilt dat je paard naar je hulpen luistert,bij vrij longeren gebruik je je lichaamstaal,en daar luistert een paard vrijwel altijd automatisch naar. Ik longeer zelf regelmatig vrij,en doe dit via de methode van Emiel voest,ik ben momenteel bij fase I (je hebt ook 2 en 3 :) )

Ik weet niet wat je precies wilt weten,maar ik zal hier even wat algemene dingetjes neerzetten.

het rond laten lopen:Je gaat met je paard naar het midden van de paddock,waarbij je paard zijn halster nog omheeft. Je doet dit af en je neemt de leadrope in je drijvende hand(linksom is dat je rechterhand,en rechtsom je linkerhand) en je loopt zelf ter hoogte van zijn achterhand,nu klak je met je tong en draai je eventueel met het uiteinde van je leadrope ter verduidelijking van je hulp. Als je paard gaat lopen loop je mee ter hoogte van de achterhand (drijvende positie) de leadrope houdt je hoog.

stoppen Nu verplaats je je zelf naar de voorhand,en doe je je leidende hand (dus niet de hand waarin je de leadrope hebt) omhoog als stopteken. De hand met de leadrope laat je eventueel zakken. Je staat zelf stil.

komen wat ik zelf altijd doe is eerste mijn paard stil laten staan en dan mijn paard uitnodigen door mezelf klein te maken en vriendelijk te praten.

Dit zijn enkel een paar basis dingetjes,en ik hoop dat je er iets aan hebt!

Succes :)

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:55

Idd zoals er al eerder werd gezegt; afzetten met paaltjes.. en dan de eerst lekker nog met halster oefenen totdat dat er lekker inzit; en je eigenlijk het lijntje niet meer nodig heb. Vervolgens halsring/neckrope omdoen; en daar lijntje aandoen. Natuurlijk niet meer trekken eraan; maar zo heeft het paard wel het idee van 'oke, ik zit aan een lijntje' ; dat ook lekker oefenen totdat goed gaat; en dan los proberen.. en als het helemaal goed is kan je kijken of je de paaltjes weg kan halen..

princess13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:30

Als ze het longeren goed onder de knie heeft en ze luister heel goed naar je hulpen kan je het gewoon een keer los proberen lukt dat niet dan is dat helemaal niet erg en dan zou ik zeggen blijf het steeds over nieuw proberen ! Eerst weer goed de hulpen enz enz en dan pas weer een keer los!

lovealvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:43

dat heb ik mijn paaardje oook geleerd ikdoe ijgelijk bijna alles met mijn stem of met hulp van mijn handen

princess13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:46

Ja klopt dat doe ik ook