mijn pony draait bij het longeren steeds om

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jel_95

mijn pony draait bij het longeren steeds om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:41

wat kan ik er aan doen?

Aniek2011

Re: mijn pony draait bij het longeren steeds om

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:44

Longeerlijn kort en naast (niet vast ernaast maar zo'n 1,5 meter ertussen) hem/haar gaan lopen en 1 arm uitgestoken houden richting de billen van je pony zodat je een soort 3-hoek krijgt. Zo wordt 'ie een beetje gedwongen om rechtdoor te blijven lopen

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:04

Zorgen dat áchter zijn gezichtsveld blijft, dan blijf je drijvend, zodra je vóór z'n ooghoogte/gezichtsveld komt, kán hij omdraaien en ben je te laat. Heeft allemaal te maken met positiebepaling van degene die longeert ;) Ook als je helemaal zonder longeerlijn werkt zoals met freestylen, kan je heel goed zien wat voor invloed jouw positie t.o.v. je paard heeft. Succes ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:35

blijf achter de schouder, draai je eigen schouder drijvend in.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:39

er komen hier hele goeie tips voorbij.

ik heb precies z'n pony die na 5 jaar nog steeds het gevecht met mij aan wil gaan.
het is een poos levensgevaarlijk geweest en ging recht voor mij stijgeren.

het heeft allemaal te maken met jou houding maak je groot laat zien wie de baas is , en blijf het paard een stapje voor ik merk nu precies wanneer mijn pony omdraait maar dan heeft ze pech want dan ben ik er al weer op tijd bij met de zweep.

weet niet of het bij jou ook zo is, maar mijndes doet het vooral als je hem het moeilijker maakt en dus kleiner voltes vraagd.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:54

Vrij simpel en werkt altijd: hou je zweep in je hand waar je ook je lijn in hebt (dus je voorste hand) met de punt naar zijn billen zodat hij nog steeds een drijvende werking heeft. Op het moment dat je paard wil omdraaien kun je hem met die zweep nu heel makkelijk tegenhouden door een tikje op zn binnenschouder te geven, je stuurt hem dus weer naar buiten met die zweep. Wat ook altijd werkt: zet m aan de dubbellonge, dan kun je hem aan de buitenschouder begrenzen zodat hij niet kan omdraaien. Al deze dingen vergen wel eerst wat oefening, je moet er handig in worden.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:40

Altijd in zijn achterste cirkel blijven lopen en hem een flinke opdonder geven als hij het weer probeert. Let goed op je houding inderdaad.. Je kunt het ook eens zonder lijn proberen (freestylen) zo leer je heel goed hoe je je paard kunt laten zien wat je bedoelt door hoe en waar je staat.

StoeterijPB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:41

Let heel goed op je eigen houding! En idd de tips die Dianaw33 aangeeft zou ik eens proberen!

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:28

ik had hetzelfde probleem en bleek te veel vóór mijn paard te lopen waardoor hij zich geblokkeerd voelde.
toen ik zelf meer richting de achterzijde van mijn paard ging staan was dit over, het paard kan dan eigenlijk maar één richting op: vooruit. het voelt in het begin wat verkeerd om zo ver 'naar achteren' te staan, maar het werkt wel.
als je paard toch probeert om te draaien kun je dit proberen te blokkeren door een stap naar voren te doen richting zijn achterhand (niet te dichtbij natuurlijk...) maar dan moet je wel goed kunnen anticiperen want je bent al snel te laat en dan heeft het geen zin meer.

ook moet je je bovenlichaam richting de looprichting van het paard draaien, (als het paard linksom loopt moet je je bovenlichaam of je hele lijf dus naar links draaien) en ik gebruik inmiddels geen zweep meer om hem vanaf de achterkant op te drijven, en wijs hem met mijn arm aan de kant van zijn voorhand 'de weg' door letterlijk te wijzen waar hij heen moet, maar ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is...

kun je eens proberen om hem zonder lijnen (en later misschien zelfs zonder zweep) te longeren/losgooien? dan komt het volledig aan op je lichaamshouding (en eventueel stemhulpen). daar leer je echt veel van en uiteindelijk lukt het.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:20

is iid een trainingsitem, vorm altijd een driehoek met als basis het lijf van je paard.
En...wees hem voor, weet wanneer hij zich omdraait en reageer dan al, niet naderhand!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:21

Deed mijn paard ook (nu heel soms nog), 1x een hele harde brul gegeven en hij deed het nooit meer.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:54

OPG -> GVL

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:33

Dat deed mijn pony eerst ook.
Het is haar toen afgeleerd door simpel weg haar de kans niet te geven om om te draaien
en als ze het dan wel doet haar meteen laten stoppen en weer om laten draaien.

Nu kan ik het gewoon zonder touw iets longeren en ze draait zich pas om als ik dat zeg