Leren nagevelijk te zijn naar het touw.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Leren nagevelijk te zijn naar het touw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:45

Oke ik kwam toch zoiets raars tegen op i'net!
Ik zat me te verdiepen in het grondwerken en kwam op de site http://www.horseplay.nl
Best aardige site dacht ik, ik keek bij oefeningen en de opdrachten waren heel duidelijk.

Maar toen zag ik een foto onderaan staan,
Afbeelding
Afbeelding

Ik houd mijn oordeel nog even bij me, maar kan iemand me hier wat over vertellen?!

B_r_e_n

Re: Leren nagevelijk te zijn naar het touw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:54

volgens mij staat de uitleg er gewoon boven...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:28

Leren nagevelijk zijn naar het touw, betekent eigenlijk niks anders als wijken voor druk en hier dus voor een touw.

Eerste oefening wordt ook wel 'follow the lead' genoemd, dus het touw volgen.
De 2e wordt ook wel toegepast bij sla-grage paarden, bij bijvoorbeeld de hoefsmid.
Maar kan ook gebruikt worden als oefening om het paard te leren iets te accepteren bij de benen.
Wordt ook wel misbruikt om paarden te leren steigeren of in het compliment te trekken bijvoorbeeld.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:25

Ja, maar het word ook gebruikt als ONDERSTEUNING voor het compliment etc... hoeft niet zozeer misbruikt te worden...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:55

Hoor je mij dat zeggen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:56

Nee ;)
maar zoals je het schrijft lijkt het gelijk of de beenlonge een dwangmiddel is :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:58

Dan moet je misschien wat beter lezen Nikki!
Er staat 'wordt ook wel.......' maar goed daar gaat dit topic niet over. TS vraagt om nadere uitleg, dat geef ik haar.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:07

Tjongejonge.. Kan het wat vriendelijker. :roll:

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:49

Ik snap de ophef eerlijk gezegd niet zo, maar goed :)
Ik geef de TS gewoon enkele voorbeelden, een voorbeeld van positief gebruik en een voorbeeld van mogelijk misbruik van de longe.
Dat mij dan gelijk in de mond gelegd wordt dat ik beweer dat ál het beenlonge werk misbruik is, vind ik dan ook een beetje vergezocht, aangezien ik een prima voorbeeld geef van een beenlonge ter ondersteuning ;) Ehhh 2 voorbeelden zelfs.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:40

Met beleid en gezond verstand is wijken voor de druk van een touw een hele nuttige oefening. Je leert hiermee een paard o.a niet te vechten tegen druk om de benen, wat handig kan zijn als je beest een keer in het hek zit o.i.d. Het is een beetje een ouderwets iets, denk ik, wat vroeger veel gebruikt werd maar tegenwoordig een beetje in vergetelheid is geraakt, in ieder geval in Nederland. Veel 'werkpaarden' uit een veecultuur (USA, Zuid-Amerikaans, Iberisch) leren bijvoorbeeld om rustig te blijven als hun voeten met touw aan elkaar gebonden worden, zgn. 'hobbelen', iets wat toch wel van pas komt bij het ranchwerk.

Het wordt ook wel voor tricktraining gebruikt, voor diverse oefeningen, zoals Visibreteam ook al schreef. Dit heeft, mits correct toegepast, niets te maken met dwingen of tackelen of wat dan ook, het gaat hierbij puur om het werken met druk/wijken voor druk en ondersteuning voor bepaalde oefeningen. Hierbij wordt het touw ook wel beenlonge genoemd. Het is een methode die eigenlijk meer in de professionele tricktraining thuis hoort, dan bij recreanten, en je zult het - uitzonderingen daargelaten - ook niet vaak correct toegepast zien worden door amateurs.

Over het algemeen genomen zijn al dit soort methoden vrij moeilijk toe te passen en moet je er ook niet aan beginnen als je geen verstand van zaken hebt. Het spelletje van druk geven en druk weg laten vallen luistert enorm nauw, en als je niet op de juiste actie een toepasselijke reactie geeft, kan een paard enorm flippen en zo zichzelf of jou behoorlijk verwonden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:38

Bij de Parelli methode is het ook een onderdeel van de 'porcupine' game. Inderdaad om je paard te leren dat dingen om benen geen paniek hoeven te betekenen en om te wijken voor druk. Je paard moet dmv druk op het touw zijn benen verplaatsten. Zo leer je je paard dat het niet in paniek hoeft te raken als er iets om zijn benen gewikkeld zit. Kan inderdaad zeer van pas komen zoals hierboven al wordt vermeld.