Omdat mijn shetlander een zeer slappe achterhand heeft, wil ik haar gaan longeren. Ik heb al een poos gewandeld op het harde, en het is al iets beter, maar ze moet toch echt wat beter getraind worden.
Dus, hoe longeer ik haar goed zonder bit? Ik longeer normaal met een touwtje achter de oren langs, door de bitringen, tussen de voorbenen door en dan vastknopen op de rug. Maarja, dat kan niet zonder bit.
Is er iemand die SERIEUS longeerd, zonder bit? En hoe doe je dat?
Gewoon met een longeerkaptoom? Daar kan je alles mee. Wel belangrijk dat die heel netjes aansluit. Weet niet of ze er in maat shet zijn.
NiKip
Geplaatst: 16-10-11 18:07
Met een kaptoom kan je net zo veel als met bit. Een academische is het fijnste. Anders worden ze snel te log en zwaar.
Waarom ga je zonder bit longeren als ik vragen mag?
Zilfstar
Geplaatst: 16-10-11 18:09
Ik heb van een oud gewoon hoofdstel een bitloos gemaakt. Ik heb de neusriem (zonder sperriem) namelijk aan de bakstukken vast gemaakt met 2 ringen aan het uiteinde (daar waar normaal het bit zit, die riempjes waar je normaal eht bit aan vastmaakt liggen dus om de neusirem geslagen, waarbij de neusriem ook vast zit aan de bakstukken, ik had voldoende ruimte voor 2 riempjes door die gespen heen). Zo heb ik dus een bitloos hoofdstel MET ringen ter hoogte van waar normaal het bit zit, waar ik dus de pessoa doorheen haal.
Andere optie is een kaptoom...
Daphne__
Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-11 18:19
ninajojo schreef:
Waarom ga je zonder bit longeren als ik vragen mag?
Dat mag Ik heb een shetlander met een onderbeet, waarbij ook de kiezen niet op elkaar staan.
Dit zijn haar ondertanden; De boventanden zitten een paar centimeter terug, die komen bij het kauwen in de onderkaak. Een bit past er dus niet fijn in..
Ik ga maar eens opzoek naareen kaptoom in shetmaat, als ik dat niet kan vinden dan ga ik hetzelfde doen als Zilfstar!
NiKip
Geplaatst: 16-10-11 18:20
Dan is bitloos een hele fijne oplossing ja
Er was ook iemand op bokt die kaptoom neusriemen op maat maakte. Die kan je dan ook aan je eigen hoofdstel doen
Een kaptoom kan je goed mee longeren. Je maakt hem wel alleen vrij strak vast om de neus, om schuiven tegen te gaan. Ik zou dan wel kijken hoe dat gaat met de kiezen van de shetlander, misschien dat het dan toch kan gaan drukken? Ik weet niet hoe het gebit er verder uit ziet.
Anoniem
Geplaatst: 17-12-11 21:55
Ik werk zelf met een Rambo Micklem Multibridle. Misschien is dat een optie? Al weet ik niet of die er in shet-maat zijn
Dit hoofdstel (maar dan gewoon zonder bit):
Zorgen dat je de Multi hebt, deze heeft namelijk het ringetjes op de neusriem, er is nog een andere uitvoering (de competition) maar die heeft dat niet. De Multi heeft ook bredere zijringen zeg maar, handig om je longeerlijn aan vast te knopen bv. (ik werk met het neusriemringetje als ik gewoon longeer, en met de zijkanten als ik met dubbele longe longeer ).
Daphne__
Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-11 22:12
Bedankt voor de reactie's!
Ik heb de afgelopen tijd 2 keer gelongeerd met halster, was geen succes Had in overleg met de tandarts een shet hoofdstel gekocht met een héél dun shetbitje, ligt goed in haar mond... máár het hoofdstel is met geen mogelijkheid goed te krijgen om haar neus Ook geen kaptoom... drama dus
Het probleem is dat een minihalster haar niet past omdat ze gewoon een te dikke snoet heeft, maar een shethalster is te lang... als je kijkt naar de onderkaak dan zit het halster niet heel slecht, maar haar bovenkaak is te kort waardoor alles op haar neusgaten zit Als ik de neusriem van het hofdstel omhoog doe, waar hij bij een ''normaal'' paard ook zit, dan kan de neusriem niet meer dicht.
Zie; (Dit halster zou losser kunnen om de neus, maarja het gaat om het beeld, want een neusriem van het hoofdstel kan niet losser)
Ik heb een kaptoom van de shetlander shop. Deze is echt perfect! Hij zit goed en is zacht, en ik gebruik m best vaak. Voorheen deed ik het ook gewoon met een halstertje, maar dan kan je m niet echt bijzetten om de achterhand te versterken. Of....Misschien is werken met lange lijnen ook nog een optie!? Dan kan je de achterhand ook versterken.