Probleem met halthouden (longeren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DoertjeEsra

Probleem met halthouden (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 15:02

Altijd als ik mijn verzorgpony longeer, moet hij aan het einde halthouden, dit doet hij echt NOOIT.
Hij weet dat na het halthouden hij naar mij toe mag komen, want dan zeg ik 'kom maar', dus staat hij niet stil maar loopt gelijk naar me toe. Ik loop dan meestal naar hem toe en laat hem stilstaan door hem aan zijn halster vast te houden terwijl ik 'hoo maar halt' zeg en loop weg en laat hem dan komen. Toch blijft hij het fout doen.
Als ik hem hard heb laten werken en hij is heel moe, doet hij het wel goed, hij houd dan eerst halt en dan komt hij naar mij toe (zonder dat ik het zeg dus laat ik hem dan weer verder lopen en laat hem het daarna zelf doen.)
Het is een een pony met een eigen wil ;)
Ik longeer meestal zonder touw.

Heeft iemand tips?

boku

Re: Probleem met halthouden (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:15

misschien kan het helpen om hem tijdens het longeren door ook even halt te laten houden? zodanig dat hij het halt houden niet direct koppelt aan het naar jou toe komen

Ynepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:31

Nou zo te lezen is he geen pony met een eigen wil hoor,maar doet hij keurig wat hij van jou heeft geleerd. *D
Halthouden betekend voor hem;einde longeren,dus lekker naar jou toe.Dit kun je doorbreken door hem net als wat boku zegt,tijdens het longeren ook een aantal keer te laten halthouden,en daarna dus weer door te laten stappen of draven.
Succes er mee,maar dat zal wel lukken. :j

Sunny2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:19

Ik denk veel tempowisselingen, mijn paard heeft ook de neiging om gelijk naar je toe te komen maar ik laat hem veel stappen, draven galloperen en stilstaan.

BadRomance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:41

Ik zat met hetzelfde, mijn paard geleerd dat met 'hoo' hij een gang terug moet.. en toen er dat inzat kon ik hem van stap met 'hoo' stil laten staan, dat gaan combineren met 'hoo, halt' en na 2 maanden kent hij het nu, zelfs zonder 'hoo' :)

DoertjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:31

Ik heb wat geoefend met hem om tussendoor halt te houden, bijvoorbeeld tussen het draven en galoperen. Hij ging niet halthouden, maar dan liep ik naar hem toen en zei 'hooo maaar halt' terwijl ik hem stil liet staan door aan z'n halster te trekken, als ie dan stilstaat ontspan ik het halster en als ie dan weer gaat lopen doe ik het weer, en dan laat ik hem stappen door dat aan te geven. -k heb dit een paar keer gedaan en hij stond ook al een paar keer stil als ik een stap naar hem zette, dus het gaat vooruit ! :)
Dankjewel vooor al jullie reacties !
Xx

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:33

Veel overgangen laten lopen dan leert ie het snel!

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:20

Veel overgangen maken en tussendoor ook halt houden en dan gewoon weer verder longeren.
Hij heeft nu waarschijnlijk ook "geleerd" dat halthouden gelijk naar jou toekomen is. Probeer dan voor allebei een ander commando te bedenken (bij mijn verzorgpony is "ho" stilstaan en "kom maar" naar mij toe komen :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:39

1 (EEN!!!) commando aanleren.
Dus ":HO".
Niet : Ja, ho maar"
Gewoon 1 woord en -tig keer herhalen (en beloning, een snoepje of zo, als ie stopt)
Ik zeg het omdat ik er alles van weet: paard kwam ook steeds naar binnen toe lopen.
Gewoon 1 commando: HO = stoppen op de plaats waar je staat.
Dat hebben ze heel snel door.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:04

ik weet niet precies hoe je longeert, maar met dubbele longe kan je voor de afwisseling het paard ook laten draaien. eerst vragen om halthouden en dan draaien. zeg maar het paard van hand laten veranderen. zo hoe hij niet perfect stil te staan maar wel gehoorzaam zijn. naar hem toelopen om hem te laten halthouden is niet slim, want dan kan hij aanleren als iemand naar me toekomt mag ik stoppen....

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:14

Hallo, best eerst even aan het halster nemen met halster en halster touw, terug effe laten vooruit lopen en laten stoppen.
Zodat hij op jou commando kan leren te stoppen, daarna aan de longe oefenen, veel belonen ook.!

Succes! (:

DoertjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 11:21

hij luisterd nu al een stuk beter, bedankt voor de tips !

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:53

dit heeft mijn pony ook altijd gedaan. Probeer om met de zweep naar je pony te wijzen als je halt zegt, stop niet altijd na het halthouden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:58

Dit is een probleem wat je heel gemakkelijk kunt ''oplossen''.
Je kunt je paard namelijk met je lichaamstaal heel gemakkelijk halt laten houden,ook van een afstand of aan een longeerlijn. Ik longeer regelmatig vrij met de paarden via de manier van Emiel Voest.

Als je je paard stil wilt laten staan kun je het volgende doen;

verplaats je van de neutrale houding (tussen lijn en zweep) naar de remmende houding (bij de schouder/voorhand) steek je leidende hand omhoog (linksom is dat links,rechtsom is dat rechts) en doe je drijvende hand (de hand die het dichtste bij de achterhand zit) omlaag,en zak desnoods een beetje door je knieën. Als het goed is zal je paard nu automatisch stil gaan staan.

let op; werken met lichaamstaal is heel precies werk,vaak lukt het niet omdat je nét niet goed staat. Probeer dus echt op precies de exacte plek te staan.

succes!