pony loopt te diep tijdens lange lijnen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xsuzannexx

pony loopt te diep tijdens lange lijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:35

Hallo medebokkers!

Mijn shetlander hengst van 5 jaar ben ik langelijnen aan het leren.
Nou heb ik 1 probleem.

Als ik wil instappen wil ik met de teugels in contact blijven met zijn mond.
maar nu heb ik het probleem
als ik in contact wil blijven dan krult die zichzelf helemaal op.
Als ik de teugels dan iets losser laat dan wil hij mijn hand niet volgen.
Ook als ik dan ingestapt ben ( wat niet echt lukt )
dan wil ik hem iets oppakken maar dan telkens als die druk voelt in zijn mond
krult hij zich steeds meer op.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

gelieve mijn niet afkraken dat ik mijn pony heb verpest.
Ik heb hem gekregen toen hij 2 jaar was. toen was hij voor alles bang.
De vorige eigenaar zei dat hij al longeren kende met hoofdstel (dat vond ik heel vroeg voor een 2 jarige)

maar wie heeft tips voor mij???

Glitfaxi

Re: pony loopt te diep tijdens lange lijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:37

Probeer de impuls meer van achter te laten komen, dus, actief laten stappen, hou de 'achterkant aan'. Als je dit doet is de kans groot dat het neusje er vanzelf wat meer uitschuift. Succes!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:37

Heb je het al ns bitloos geprobeerd?

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:37

dus als ik hem iets actiever laat stappen dan moet het neusje er meer uitkomen??

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:38

Equi_libre schreef:
Heb je het al ns bitloos geprobeerd?

ja met halster.
maar dan loopt die door al mijn hulpen heen
dus als je daar ook tips voor hebt,
wil ik ze graag weten

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:39

Wat je goed kan oefenen aan de lange lijnen is verzamelen, juist datgene helpt bij het te diep lopen.
Ben je al bezig met verzamelen? Zo niet kun je dit aankaarten bij je lesgever en als je die niet hebt kunt je in plaats van verzamelen, je paard wat sneller (voorwaartser) laten lopen.

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:40

okee ik zal het vandaag is proberen.
bedankt voor de tips

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:45

xsuzannexx schreef:
dus als ik hem iets actiever laat stappen dan moet het neusje er meer uitkomen??

Uiteindelijk wel ja, met wat geduld. En soms werkt het ook dus om het bitloos te proberen. En houdt het contact zacht en laat hem het opzoeken ipv dat jij hem 'vasthoudt'.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:47

[quote="xsuzannexx ja met halster.
wil ik ze graag weten[/quote]

't is altijd lastig zo via de computer... Waar loopt ie precies doorheen? Halthouden, wil ie niet sturen? Kan ook zijn dat het halster niet duidelijk genoeg is voor hem. Ik gebruik zelf een kaptoom.

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:50

Equi_libre schreef:
[quote="xsuzannexx ja met halster.
wil ik ze graag weten

't is altijd lastig zo via de computer... Waar loopt ie precies doorheen? Halthouden, wil ie niet sturen? Kan ook zijn dat het halster niet duidelijk genoeg is voor hem. Ik gebruik zelf een kaptoom.[/quote

Sturen loopt die gewoon doorheen. Halthouden gaat wel.
Het probleem is dat ik geen geld heb voor een kaptoom.
Ik heb een hoofdstel halster en borstels.
En een potje met 200,- erin voor als 1 van de 2 ziek word en er dekens ofzo gekocht moet worden.
Mijn ouders geven me daar geen geld voor. Die betalen alleen de noodzaaklijke dingen zoals : Hoefsmid, dierenarts en eten

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:57

Ja lastig is dat he, 't is een dure bezigheid, de paardjes... Ik zou het moeten zien om te weten waarom ie zich moeilijk laat sturen aan een halster. Met het bit erin zou ik zoals Pentax ook al aangaf, hem lekker door laten lopen en probeer je hulpen zo zacht als mogelijk is te laten zijn en zo duidelijk als nodig is. En zodra je een goede reactie hebt, gelijk belonen door 'los' te laten. In het begin kan je dat heel letterlijk doen, door je teugels gelijk los te gooien en hem dan even later weer op te pakken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:01

Leuk dat bitloos, maar bitloos is niet iets wat elke 13 jarige zonder 'bitloos ervaring' zonder begeleiding maar moet gaan doen met een jonge hengst.
Een bit is het probleem niet, de impuls wel.

Ik rij zelf ook vaak genoeg zonder bit, dus zie dit niet als anti-bitloos-campagne.

Ik vind dat je al aardig goed op weg bent trouwens! Lange lijnen is een vak apart.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:02

Als hij in principe verder niet vervelend reageert op het bit, dan zou hij ook met bit gewoon prima moeten kunnen lopen. Soms is het te diep lopen inderdaad een reactie op (pijn aan) het bit. Maar meestal komt het uit een te zwakke bespiering van de achterhand/rug. Doordat hij nog niet sterk genoeg is om zn achterbenen en rug op de juiste manier te gebruiken gaat hij duiken/op de voorhand lopen. Veel jonge pony's of pony's die nog niet veel aan het werk zijn geweest hebben dit 'probleem' en gelukkig is het prima op te lossen!

Wat je bijvoorbeeld ook veel kunt gaan oefenen is om aan de longe of aan de hand balkjes en cavaletti's te gaan stappen en draven. Ik weet niet of je in je buurt een paar heuveltjes of zoiets hebt. Maar ook regelmatig wat heuvels op en af stappen/draven/galopperen heeft een heel goed effect op de kracht in de achterhand. Heb je water in de buurt? Bij goed (niet te koud) weer, lekker door het water stappen/draven met m. Uiteraard niet al deze dingen tegelijk doen, maar een paar keer per week 20 minuutjes van dit soort oefeningen als extra in je training, helpt over het algemeen heel goed om de achterhand te versterken, en het is vaak ook heel leuk om te doen!

In je gewone training aan de lange teugel kun je veel tempowisselingen gaan maken. Ben je aan het draven en wil hij weer te diep lopen? Korte ophouding met je buitenhand zodat hij zn hoofd weer omhoog brengt, en naar voren! Te diep lopen betekent te weinig activiteit en impuls, dus altijd gas geven op zo'n moment. Heeft hij zn neusje weer op de goede plek, dan kun je m weer wat terugnemen en kijken of hij dan niet gaat duiken. Gaat ie wel duiken, hup meteen weer naar voren. Door dit soort dingen vaak te herhalen leert je pony 2 dingen: door de tempowisselingen maak je zn achterhand ook weer sterker, en hij leert dat duiken geen gewenste reactie is en hij dan dus meer tempo moet maken. Ook oefeningen als kleine voltes, halthouden - paar passen achterwaarts - wegstappen, schouderbuitenwaarts, hebben allemaal een goede invloed. Hoe meer je met m gaat trainen en het duiken blijf corrigeren, zul je merken dat het gauw genoeg een stuk minder wordt en als het goed is het uiteindelijk helemaal wegblijft. Succes!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:05

Het is van mij ook zeker geen bitloos campagne! Je ziet alleen vaak dat als je begint het voor het paard wat prettiger kan zijn zonder bit. Het is idd een kwestie van gebrek aan kracht en souplesse. 't Is best zwaar voor het paard, dat lange teugelen!

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 12:01

Eliine schreef:
Als hij in principe verder niet vervelend reageert op het bit, dan zou hij ook met bit gewoon prima moeten kunnen lopen. Soms is het te diep lopen inderdaad een reactie op (pijn aan) het bit. Maar meestal komt het uit een te zwakke bespiering van de achterhand/rug. Doordat hij nog niet sterk genoeg is om zn achterbenen en rug op de juiste manier te gebruiken gaat hij duiken/op de voorhand lopen. Veel jonge pony's of pony's die nog niet veel aan het werk zijn geweest hebben dit 'probleem' en gelukkig is het prima op te lossen!

Wat je bijvoorbeeld ook veel kunt gaan oefenen is om aan de longe of aan de hand balkjes en cavaletti's te gaan stappen en draven. Ik weet niet of je in je buurt een paar heuveltjes of zoiets hebt. Maar ook regelmatig wat heuvels op en af stappen/draven/galopperen heeft een heel goed effect op de kracht in de achterhand. Heb je water in de buurt? Bij goed (niet te koud) weer, lekker door het water stappen/draven met m. Uiteraard niet al deze dingen tegelijk doen, maar een paar keer per week 20 minuutjes van dit soort oefeningen als extra in je training, helpt over het algemeen heel goed om de achterhand te versterken, en het is vaak ook heel leuk om te doen!

In je gewone training aan de lange teugel kun je veel tempowisselingen gaan maken. Ben je aan het draven en wil hij weer te diep lopen? Korte ophouding met je buitenhand zodat hij zn hoofd weer omhoog brengt, en naar voren! Te diep lopen betekent te weinig activiteit en impuls, dus altijd gas geven op zo'n moment. Heeft hij zn neusje weer op de goede plek, dan kun je m weer wat terugnemen en kijken of hij dan niet gaat duiken. Gaat ie wel duiken, hup meteen weer naar voren. Door dit soort dingen vaak te herhalen leert je pony 2 dingen: door de tempowisselingen maak je zn achterhand ook weer sterker, en hij leert dat duiken geen gewenste reactie is en hij dan dus meer tempo moet maken. Ook oefeningen als kleine voltes, halthouden - paar passen achterwaarts - wegstappen, schouderbuitenwaarts, hebben allemaal een goede invloed. Hoe meer je met m gaat trainen en het duiken blijf corrigeren, zul je merken dat het gauw genoeg een stuk minder wordt en als het goed is het uiteindelijk helemaal wegblijft. Succes!

Hier heb ik zeker wat aan.
Ik heb helaas geen water en heuvels in de buurt maar ik ga zeker de oefeningen proberen :j .
Maar wat voor teugels hebben jullie? ik heb nu gewone teugels maar die zijn eigenlijk te klein.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:04

ik heb diverse in de kast liggen, maar ik ben ooit begonnen met stoffen teugels die gemaakt waren van één of ander band dat je bij een stoffenzaak kunt halen. Aan de uiteinden zat een drukknoop zodat ik het door het bit/kaptoomring kon doen. Klaar en gaan. Die kun je dus heel mooi precies voor jou en je pony op maat maken en het is niet duur....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:24

Ikzelf heb nu leren teugels speciaal op maat gemaakt. Maar met een longeerlijn die je op de juiste lengte knipt en een extra musketonhaak kom je ook al een heel eind. Een gewone slofteugel voor paarden is vaak ook precies een mooie lengte om mee te werken met een shetlander.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:29

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn (dat merk ik namelijk bij mijn ruin, 6 jaar) is dat hij erg gevoelig is in zijn mond. Mijn ruin loopt onder het zadel vaak met bit en dan is er niets aan de hand. Echter alleen al het gewicht van lange lijnen of een bijzetteugel (los!) aan het bit, zorgt ervoor dat hij zich helemaal op gaat kroppen.
Nu ben ik aan de longeerlijn/lange lijn bitloos aan het werk en dat gaat uitstekend. Toch, zodra ik terugwissel, dan gaat hij opgekropt lopen. Misschien is bitloos een goede oplossing. Vaak zijn die lange lijnen behoorlijk zwaar en staat er ongemerkt een flinke druk op.

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:54

Ik heb hem vandaag met de tip van eline geprobeert en het werkte heel goed.

Hij snapte het eerst niet maar het na een paar x doen schoof zijn neusje er zo uit
hij liep zelfs met zijn neusje over de grond. Dat heb ik hem met longeren en lange lijnen nog nooit zien doen :D. echt super bedankt voor de tip