Welke bijzet voor groen paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mijnluxor

Welke bijzet voor groen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:42

Ik wil mijn 3,5 jarige merrie voor het eerst gaan bijzetten met longeren,

longeren gaat prima, bitje is ze ook aan gewend.
ben ook al "druk op haar hoofd met touwhalster" aan het oefenen, dat gaat ook prima.

Nu zat ik te denken aan een longeersingel en een elastiek,
uiteraard vrij los (niet zo los dat ze erin kan staan),
omdat het elastiek meerekt.

want dit gaat de eerste keer worden dat ze druk op het bit gaat voelen,
dus ik wil het wel voorzichtig aanpakken.

waar zouden jullie mee beginnen?
of hoe hebben jullie dat aangepakt, en wat zou je je juist níet doen?

TurdusMerula

Re: Welke bijzet voor groen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:29

Waarom wil je graag bijzetten, wat is je doel?

Persoonlijk zou ik liever werken aan de lange teugel, dubbele longe of grondwerk aan de hand volgens bv. Academische rijkunst, maar dat is natuurlijk een kwestie van eigen voorkeur.
Ik zou dus juist niet werken met hulpteugels. :)

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:33

zou nog geen bijzet doen, laat ze eerst zelf maar een aanleuning zoeken.
En zorgen dat ze haar hoofd en nek naar beneden rekt.
Bijzets kan altijd nog.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:34

Denk dat je beter af bent om de oefeningen "nageven op druk van het touwhalster" ook met het bit te gaan doen. Jouw hand kan meteen loslaten zodra pony juiste kant op zoekt naar het gewenste antwoord, een hulpteugel kan dat niet.

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:39

Ik zou als je wilt bijzetten beginnen met een touwtje, even googlen dan vind je wel voorbeelden. Ik kan je zeker ook het boek "Longeren met Lammert Haanstra" aanraden, ook uitgegeven als dvd. Heel handig om meer te weten te komen over longeren. Hij geeft ook clinics en cursussen.

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:35

Ik heb mijn paard met de touwtjes van de longe laten lopen toen die 3,5 was.
Dat ging erg goed maar heb de druk natuurlijk wel rustig opgebouwd.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:54

Het kan gerust met een touwtje.
De jonge paarden die ik train lopen allemaal als 3/ 3,5 jarige aan een touwtje. Zorg dat je de druk idd langzaam opbouwt. Begin gewoon met lekker los, en ga steeds een stapje verder.
Ik gebruik gewoon een wit nylon touw. Elastiek ben ik geen fan van, ik vindt dat dat teveel mee beweegt.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:57

Bijzetten met een touwtje zou een goede keus zijn. Denk er wel in dat je het paard in een heel natuurlijke houding instelt en vooral niet te hoog of te diep.
Om je paard eerst eens te laten wennen aan een touwtje (ze voelen het in hun nek en het beweegt wat) kun je het touwtje eerst een keer zonder druk op de mond vast te maken.
Het hoofd natuurlijk nooit in de positie trekken waarin jij het wil, maar met een suikerklontje lokken en de touwtjes vastzetten. (ook af en toe een klontje geven zonder dat het hoofd naar benedn moet, anders heb je van die slimpies die daaronderuit gaan komen.

Wat ik verder heel belangrijk vind is dat het paard ontspannen blijft gaan. Stel de touwtjes anders in als het paard niet snel of geheel ontspant.

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van een elastiek, juist omdat het meerekt. Het paard kan dan in de elastieken gaan hangen zoals hij wil. Bij een touwtje heb je dat minder, want dat geeft niet mee en doet dus op een gegeven moment zeer als hij gaat hangen.

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:21

Voor ons vier jarig paard was ik ook aan het kijken om eventueel bijgezet te longeren. Ik wilde in eerste instantie ook bijgezet te gaan longeren. Nu werd mij geadviseerd om bijzetteugels zonder rubberen ringetjes te gebruiken, om eventueel hangen te voorkomen. Hiervoor zou ik beter lederen kunnen gebruiken. Deze hebben ze (degene die mij geadviseerd heeft) in Duitsland gekocht en ben ik hier in Nederland nog niet tegen gekomen. Vandaar dat ik hiermee niet aan de slag ben gegaan.

Longeren met een passoa teugel vond ik een te grote stap voor mezelf en paard.

Ik gebruik op het moment deze: http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id=10000043&itemno=2280009 van Masterhorse. Dit is het eerste 'hulpteugel' die ik gebruik bij ons paard. Tot op heden heb ik er positieve ervaringen mee en ons paard accepteerd deze goed. Ik heb deze nog niet tijdens de training met balkjes draven gebruikt.

Ons paard wordt ook bereden onder het zadel. Misschien dat je iets hebt aan mijn ervaring.

Manon260

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:53

Waarom meteen bijzets ? Laat een jong paardjes eerst zelf die ontspanning opzoeken, doen ze heus wel !

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:02

Ik zou als ik jou was elasticiteit doen als die in paniek raakt krijgt ze door dat ze niet echt vast zit maar er nog een beetje speling heeft dat uit bouwe naar touwtjes en dat weer tot een pessoa heb ik ok gedaan ik begon met touwtjes maar die van mij raakte in paniek brak de touwtjes en de wervel schoren fout osteopaat zei begin met elastieken en bouw en rustig uit naar touwtjes en dan naar de pessoa en dat ging goed