Hallo allemaal , wat lijkt voor jullie de geschikte leeftijd om te beginnen longeren met jonge paarden? en al dan niet met pessoateugel? Bevordert dit het nageeflijk rijden id toekomst? En aan hoeveel tijd en keer in de week dachten jullie dan?
Ligt ook maar net aan je paard. Vaak gebeurt het bij 3 jaar. Paar keer in de week 10 tot 15 minuutjes. Zonder iets er aan vast. Dat kan je wel na 1 of 2 maandjes doen. Dan zou ik niet gelijk beginnen met pessoateugel, maar een andere vorm. Het helpt wel kwa nageefelijk rijden, aangezien je paard een houding aan neemt!
Ligt een beetje aan het paard, de ene is er eerder klaar voor dan de andere. Zou ook niet meteen met de pessoa beginnen, laat 't paard eerst maar rustig wennen aan het longeren zelf. Gewoon beginnen met 10 minuutjes, en dat dan langzaam uitbreiden naar meerdere keren in de week. Een pessoa-teugel zorgt trouwens voor een goed achterbeen- en ruggebruik. http://www.bokt.nl/wiki/Pessoateugel
rubiatobe
Geplaatst: 10-10-11 15:27
ik heb een paardje van nu 3.5 jaar, en ik heb haar al 2 maal gelongeerd met een pessoa.
binnenkort ga ik een cursus volgen om te leren longeren met een dubbele longe, en hoop dat dit beter zal zijn voor mijn jong paard.
oja, en wanneer ik die pessoa gebruik, dan doe ik dit niet met haar bit, maar wel met een kaptoom, zodanig dat ze geen snokken in haar mond krijgt.
Je kan opzich met 2,5 rustig beginnen met longeren een paard minuten per week. Doe dat wel heel rustig en weinig want het vergt veel van een jong paard. Als die drie is kan je rustig aan beginnen met het wennen van een pessoa. Zet hem dan ook niet gelijk te strak, maar bouw dit rustig op.