Wie doet er nog meer aan Grondwerk (rechtrichten)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Wie doet er nog meer aan Grondwerk (rechtrichten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 17:20

Hallo,

Zijn er nog meer mensen die aan grondwerk met hun paard doen?
Hiermee bedoel ik dus niet het NH maar meer het rechtrichten van je paard (volgens de klassieke methode het liefst, maar mag ook andere)!

Ik zelf heb er al een klein beginnetje aan gemaakt.
En het lijkt me leuk om ervaringen te horen van anderen die er wat serieuzer mee bezig zijn!!

gr,

Danielle :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:53

Ik ben er ook mee bezig. Wel aardig serieus, maar heb er weinig ervaring mee. Vind het een goed idee om ervaringen uit te wisselen :j

hotchocolat

Re: Wie doet er nog meer aan Grondwerk (rechtrichten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:54

Hier nog iemand die ook actief bezig is met de lange teugel

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:57

Ik doe ook werk aan de hand, vind het echt geweldig! Als ik dit tien minuutjes doe voor het rijden, is ze tien keer soepeler! En ik vind het echt super om zo ook met lengtebuiging en zijgangen te beginnen. Bevalt mij super! :j

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:57

ik heb sinds kort een kaptoom aangeschaft en ik ben me heel erg aan het inlezen en ingoogleen.. maar eerlijk gezegd ook nog redelijk ervaringsloos. bij de clinics ziet het er allemaal zo gemakkelijk uit... wil best wel aan lessen beginnen, maar ik moet er dan wel even voor gaan sparen.

Het grondwerk van parelli hebben we wel redelijk onder de knie. en ik doe wel regelmatig voor het rijden even schouderbinnenwaarts, volte vergroten en verkleinen, sideways en driving game etc aan de hand. dan bevalt heel goed :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:00

jameyskatje schreef:
ik heb sinds kort een kaptoom aangeschaft en ik ben me heel erg aan het inlezen en ingoogleen.. maar eerlijk gezegd ook nog redelijk ervaringsloos. bij de clinics ziet het er allemaal zo gemakkelijk uit... wil best wel aan lessen beginnen, maar ik moet er dan wel even voor gaan sparen.

Dan zou ik me zeker eens in gaan lezen op deze site! http://www.atletischerijkunst.nl , en dan bijvoorbeeld deze artikelen: Werk aan de hand en de drie fasen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:02

Ja ik krijg sinds een jaartje les super leuk, travers aan de hand gaat super, schouder binnenwaards vindt ze nog best lastig.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 08:50

Welkom iedereen *\o/*

Sodeletuut schreef:
jameyskatje schreef:

Dan zou ik me zeker eens in gaan lezen op deze site! http://www.atletischerijkunst.nl , en dan bijvoorbeeld deze artikelen: Werk aan de hand en de drie fasen.

Vind het een leuke site, vind alleen dat ze bij horizontale evenwicht er teveel onder zit qua halshouding! Ik zie het liever dat ze de hals wat meer dragen!

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:59

Ik ben pas met mijn friesje begonnen aan grondwerk, we oefenen kunstjes van vrijheidsdressuur, en af en toe iets van Natural Horsemanship. Het gaat best goed.
Als ik met mijn vinger tik, en 'terug' zeg, gaat ze al vlot achteruit. Als ik mijn ene hand op de hoogte van de schouder leg, en mijn andere ter hoogte van de heup, en daar lichte druk uitvoer, wijkt ze netjes opzei.
Ook kan ik haar op commando haar achterhand om haar voorhand leren draaien.
Dit is echt leuk om te doen, en ik raad jullie daarbij ook aan om snel te beginnen!
Voor het paard is het heel leerzaam en leuk, en ik vind dat het ook een bepaalde band schept.

Voor vragen kun je mailen!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 09:05

leuke site om de basis te oefenen aan de hand: http://www.basisrijkunst.nl/

Verder ben ik van mening dat je je eigen gevoel hierin moet volgen!
Ik houd ervan om van verschillende rijkunsten wat mee te pikken!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:09

Leuk, ik ga dit ook volgen. Ben wel veel bezig met vrijheidsdressuur, maar met rechtrichten ad hand wil ik ook graag beginnen. Ik zal genoemde sites eens doorlezen.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:12

ik wil er aan beginnen dus lees graag met jullie mee!
Ik ga gauw de linkjes eens bekijken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 09:15

Een heel mooi basis (begin) filmpje in mijn ogen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:17

Wij doen dit ook nu vanaf het voorjaar. De band die wij met elkaar hebben is daardoor veel beter geworden. Qua bespiering hebben we nog wel een lange weg te gaan. Mijn paard is namelijk behoorlijk scheef in zijn lichaam en dat heeft veel aandacht en training nodig. Sinds kort zijn we ook gestart met het beginsel van de dubbele lange lijnen, maar mijn paard heeft de neiging om bij het stilstaan om te draaien en dat is met DLL niet handig. Daar werken we dus ook aan.

priscilla135

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:49

Wij doen ook mee! Ik ben sinds een half jaar nu serieus bezig met rechtrichten van mijn paard onder begeleiding van Angela Remie, en dat gaat super ! Mijn paard had rugproblemen en ik zat echt met mijn handen in het haar want dacht mijn paardje nooit meer te kunnen rijden, maar... door het rechtrichten aan de hand zijn z'n spieren sterker geworden waardoor we gewoon weer vrolijk rond hobbelen. Ook werken we nog aan de hand, zo'n 3 keer per week en soms voor het rijden. We gaan aan de hand nu in de schouder binnen en traver ! Ik was zo trots op mijn paard de eerste keer! En nog steeds als ik elke keer weer zie dat we die oefeningen elke keer weer een stukje kunnen verfijnen met minder hulpen/druk. Want daar gaat het uiteindelijk toch om! Kan het iedereen aanraden!

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:15

ik ga er binnen kort ook met beginnen: mijn paard is rechts niet buigbaar en is gecontroleerd dus is rechtrichten het enige dat ik kan proberen ;) ik volg de site http://www.paardenbegrijpen.nl

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:32

DDW1190 schreef:
Vind het een leuke site, vind alleen dat ze bij horizontale evenwicht er teveel onder zit qua halshouding! Ik zie het liever dat ze de hals wat meer dragen!

Kan je dat verder toelichten? Op welke foto oid is dat gebaseerd? :)

Ik ben bezig met filmpjes op de pc zetten, maar op het einde was de batterij leeg, dus ik weet niet of er nog wat werk aan de hand op staat, maar ik ga nu kijken! :)

Edit, filmpjes zijn oké, ik zal morgen wat plaatsen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:12