Gemixte signalen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ezz93

Gemixte signalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 18:10

Ik ben sinds kort weer bezig om een nieuw paardje in te rijden, een haflinger Deborah.

Wij hebben geen longeercirkel o.i.d dus ik zet altijd de helft van de bak af en laat haar daarin lopen, nu heeft ze echter het probleem ontwikkelt (na 1 x los in de bak) om door het draad heen te rennen, aangezien er geen stroom op staat. Naja, dan maar aan de longeerlijn.

Nu is het zo dat het dus de 3e keer in haar leven was dat ze zo ver de wei uit ging (ze is ongeveer 8). Maar ze geeft heel erg gemixte signalen af. Ze begint wel te kauwen en hoofdje beetje naar beneden. Maar zodra ik haar naar me toe laat komen en ze achter me aan loopt loopt ze met haar schouder naar mij (ze keert dus heel licht haar kont) terwijl ze loopt. Weet iemand wat dit betekent, of het een probleem is en zoja hoe het op te lossen is?

Alvast bedankt!

TurdusMerula

Re: Gemixte signalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:35

Is er iemand die je irl kan helpen, evt. iemand die ook echt veel weet van Freestyle?
Lijkt mij toch het allermakkelijkste. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:03

Ezz93 schreef:
Ik ben sinds kort weer bezig om een nieuw paardje in te rijden, een haflinger Deborah.

Wij hebben geen longeercirkel o.i.d dus ik zet altijd de helft van de bak af en laat haar daarin lopen, nu heeft ze echter het probleem ontwikkelt (na 1 x los in de bak) om door het draad heen te rennen, aangezien er geen stroom op staat. Naja, dan maar aan de longeerlijn.

Nu is het zo dat het dus de 3e keer in haar leven was dat ze zo ver de wei uit ging (ze is ongeveer 8). Maar ze geeft heel erg gemixte signalen af. Ze begint wel te kauwen en hoofdje beetje naar beneden. Maar zodra ik haar naar me toe laat komen en ze achter me aan loopt loopt ze met haar schouder naar mij (ze keert dus heel licht haar kont) terwijl ze loopt. Weet iemand wat dit betekent, of het een probleem is en zoja hoe het op te lossen is?

Alvast bedankt!

Wat bedoel je precies met laten lopen?
Als ik je post lees, lijkt het alsof je met een join up bezig bent?

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:48

Nee het is gewoon longeren, maar aangezien dit de eerste keer is voor haar, probeer ik wel om te stoppen op het moment dat ze zich zo gedraagt (hoofd naar benden, kauwen). Hierna moet ze gewoon mee lopen weer terug naar stal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:06

Waarom wil je in hemelsnaam signalen dat het paard zich overgeeft? Want dat is het... het zijn dezelfde signalen die het paard verlossen van een join up.

Longeren is bedoeld om het paard soepel te maken, dient met beleid te gebeuren en zeker in het begin maar heel kort. Nooit of te nimmer tot een dergelijke reactie. Het is toch zeker geen machtsspel???
Op die manier maak je longeren tot een straf en paard zal niet weten waaraan het die straf heeft verdient.
Het volgen wat je noemt, toont dat ook duidelijk aan.
Het volgt je omdat het moet, maar richt zich dus niet op je.
Onzekerheid, lijkt me.
Het keert zich letterlijk van je af.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:00

liljebo schreef:
Waarom wil je in hemelsnaam signalen dat het paard zich overgeeft? Want dat is het... het zijn dezelfde signalen die het paard verlossen van een join up.

Longeren is bedoeld om het paard soepel te maken, dient met beleid te gebeuren en zeker in het begin maar heel kort. Nooit of te nimmer tot een dergelijke reactie. Het is toch zeker geen machtsspel???
Op die manier maak je longeren tot een straf en paard zal niet weten waaraan het die straf heeft verdient.
Het volgen wat je noemt, toont dat ook duidelijk aan.
Het volgt je omdat het moet, maar richt zich dus niet op je.
Onzekerheid, lijkt me.
Het keert zich letterlijk van je af.

Ik longeer haar om dit haar aan te leren, en de basis te leggen voor het inrijden, niet om een bepaalde reactie te krijgen.
Wat is dat nou weer voor onzin, wat maakt het uit op welke moment ik stop, als ze met haar hoofd naar beneden gaat betekent meestal ook dat ze ontspannen is. Wat voor straf geef ik haar dan, het is niet anders dan gewoon longeren, dan is longeren volgens jou dus altijd een straf. Je impliceert dat ik lang met haar longeer, maar ik snap niet waar je dit vandaan haalt? En ik weet niet hoe jij je paard meeneemt uit de bak, maar mij lijkt het handig als ze achter je aan lopen, en niet voor of bovenop je. Je geeft ook geen oplossing voor wat jij denkt dat het probleem is, en ik snap uit jouw verhaal niet wat jij denkt dat het paard me probeert te vertellen. Dus ik hoop dat je me dit op een iets minder aanvallende wijze wilt proberen uit te leggen.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:03

TurdusMerula schreef:
Is er iemand die je irl kan helpen, evt. iemand die ook echt veel weet van Freestyle?
Lijkt mij toch het allermakkelijkste. :)

Ik ken hier niemand die me kan helpen (degene aan wie ik het heb gevraagd wisten het ook niet, en vonden het ook vreemd gedrag), en ik heb ook nog nooit gehad dat ik echt niet begreep wat een paard me probeert te vertellen. Tot dusver is het ook nog geen probleem, maar ik dacht misschien is er iemand op bokt die hetzelfde heeft meegemaakt. En dus weet wat het paard bedoelt=)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:25

Ezz93 schreef:
Nee het is gewoon longeren, maar aangezien dit de eerste keer is voor haar, probeer ik wel om te stoppen op het moment dat ze zich zo gedraagt (hoofd naar benden, kauwen). Hierna moet ze gewoon mee lopen weer terug naar stal.

Dit is de reden waarom ik de conclusie trek dat je longeert totdat ze deze onderwerpingssignalen laat zien. Daarop baseer ik mijn mening.
Ik moet nl uitgaan van wat je schrijft, gezien ik er niet bij ben.

Het was niet aanvallend bedoeld, eerder als een eyeopener.

Wil je werkelijk hulp, dan is het zinvol om een ervaren persoon te vragen om je ter plekke bij te staan, dan voorkom je misverstanden, die wel kunnen ontstaan in een topic-

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:34

Ik begrijp dat die zin zorgt voor verwarring, ik probeer te stoppen op het moment dat ze dus ontspant, maar ze heeft tot nu toe op z'n max 10 rondjes allebei de kanten op gedraafd. Ik hoef er geen professioneel iemand bij, meestal ben ik degene die uit moet leggen wat een paard bedoelt. Ik heb meerdere paarden (her)opgevoed waaronder mijn eigen paard, dus ik ben er redelijk ervaren mee. Maar dit begrijp ik dus niet, het is ook nog geen probleem, maar ik zou graag weten of iemand anders wel weet wat het betekent, aangezien ik het nog bij geen enkel paard heb gezien.

Het gaat nu trouwens al wel beter. Ze stond eerst in een weitje met twee andere paarden apart van de rest van de kudde omdat ze te dik werd. Ik denk dat ze hier nogal gespannen van raakte, want zaterdag stond ze weer bij de rest van de kudde, en toen ging het al beter. Maar alsnog begrijp ik niet wat ze bedoelde, want meestal laten paarden die gespannenheid op een andere manier zien.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:37

Ik denk dat het paard zeer duidelijk is, maar dat het eerder andersom is: jij bent zeer onduidelijk voor je pony.

Haal er iemand bij die weet wat er gaande is, of iig ernaast staat en je verteld wat er fout gaat.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:38

Thirty schreef:
Ik denk dat het paard zeer duidelijk is, maar dat het eerder andersom is: jij bent zeer onduidelijk voor je pony.

Haal er iemand bij die weet wat er gaande is, of iig ernaast staat en je verteld wat er fout gaat.

Waarom denk je dit?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:36

Ik denk dat je 'dingen' altijd bij jezelf kunt zoeken en niet bij je paard.
Ik vermoed dan ook dat jij dubbele signalen geeft - en niet je paard.
En dat betekent niet dat jij geen verstand van paarden hebt - het is geen persoonlijke aanval. :)

Ik snap wel wat liljebo bedoeld. :) Lees het sticky over de Join-up eens op VNA, wellicht kun je haar post dan nog eens lezen en in een iets andere context plaatsen. Volgens mij kijken jullie allebei vanuit een andere hoek, en zit daar het verschil. :)

Als je hier echt mee aan de slag wilt dan zou ik kijken of er iemand die lesgeeft via de freestyle-methode (Emiel Voest) bij je langs wilt komen, wellicht vind je iemand daartoe bereid. :)
Of kijk eens of je informatie hierover kunt bestuderen. Eventueel is Monty Robers (Nederland) ook interessant voor je - als dit onderwerp inderdaad je verdere interesse heeft.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 08:38

Ik heb me een beetje in Monty Roberts verdiept, heb er een boek van gelezen, maar daar blijft t ook wel bij. Ik snap wat je bedoelt het ligt aan mij, dat zeg ik ook: Ik begrijp haar niet. Maar het is niet dat ik daardoor een probleem heb, ik zou alleen willen weten of iemand anders weet wat het betekent. Ik vind het echter niet zo belangrijk dat ik iemand ga betalen om me te vertellen wat ze hiermee bedoelt. Aangezien er nog geen probleem is=)

Edit: echter niet in monty Robers, is dit een spelfout of toevallig dat die naam op elkaar lijkt?