Risico's paard leren zitten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Risico's paard leren zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:37

Ik ben even benieuwd hoe andere VD-ers hier tegenaan kijken.
Kon er zo snel niets over vinden, alleen hoe je het aanleert maar niets over de risico's.

Een paar weken geleden hoorde ik op school (paraveterinair) dat de darmen van een paard los liggen in de buikholte en dus niet zoals bij een mens vast in een volgorde. Daardoor hoeft er niet veel te gebeuren of de darmen gaan verkeerd liggen of er komt een draai in waardoor koliek ontstaat.

Nu zit ik dus sterk te twijfelen of ik het zitten aan wil leren. Wat zijn jullie meningen erover?
Ik snap dat je een paard geen 10 minuten moet laten zitten, maar volgens mij is er bij 2 minuten al een risico op draaiingen..

Brand los! :)

Froemel

Re: Risico's paard leren zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:38

Een paard zit toch ook af en toe na het rollen? Als je het niet teveel doet, kan het geen kwaad denk ik.. Ook met rollen zal het al een probleem moeten zijn..

Ik heb trouwens niks met vd :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:39

Ik had ergens ooit in een paardenblad gelezen, dat er een paard overleed doordat ie moest zitten op commando en dat zijn darmen daardoor in de knel kwam.

Dus het zal wel niet zo goed zijn voor de paarden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:40

Ik vind het zitten ook niet echt wat, dus wil ik het sowieso niet aanleren aan mijn paard.
Wil geen risico daarmee lopen, is gewoon niet goed voor de buik ed.

@Michellkuh, met rollen zit een paard niet zo rechtop als dat vaak bij VD gebeurt... en vaak niet zo lang

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:41

H_Nalanta schreef:
Nu zit ik dus sterk te twijfelen of ik het zitten aan wil leren. Wat zijn jullie meningen erover?
Ik snap dat je een paard geen 10 minuten moet laten zitten, maar volgens mij is er bij 2 minuten al een risico op draaiingen..

Waarom die 2 minuten? Ik wil eea best aannemen, mits het onderbouwt kan worden natuurlijk.
Maar dan kan ik die twee minuten niet verklaren. Daarnaast zou je zeggen dat een paard van rollen bijvoorbeeld ook sneller koliek kan krijgen.

EDIT na post MelB: ik zie niet in waarom zitten slechter voor in de war zittende darmen zou zijn dan rollen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:42

Michellkuh schreef:
Een paard zit toch ook af en toe na het rollen? Als je het niet teveel doet, kan het geen kwaad denk ik.. Ook met rollen zal het al een probleem moeten zijn..

Nouja, het is natuurlijk zo dat je sowieso niets teveel moet vragen.
Menno heb ik nog nooit zien zitten, dus voor hem zou het sowieso een nieuwe beweging zijn die ik hem aan moet leren.

Wil even kijken of andere VD-ers er eigenlijk wel over na hebben gedacht en wat hun conclusie was waarom ze het wel of niet aan hebben geleerd.

@Ragdollcat: dat heb ik dus ook weleens gehoord.. Vandaar mijn sterke twijfels ook..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:43

Iris82 schreef:
Waarom die 2 minuten? Ik wil eea best aannemen, mits het onderbouwt kan worden natuurlijk.
Maar dan kan ik die twee minuten niet verklaren. Daarnaast zou je zeggen dat een paard van rollen bijvoorbeeld ook sneller koliek kan krijgen.

Was even een voorbeeld. Als een paard 2 minuten zit kunnen er imo ook al draaiingen ontstaan, dat hoeft niet per se na 10 minuten pas te gebeuren. Zo bedoelde ik het. :P Dus bijv. mensen die zeggen dat het kan als je het maar niet te lang vraagt.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:44

euhm...darmen van een mens liggen ook niet vast. Er zijn een paar punten die vast hangen, maar de rest ligt los. Draaiingen zijn ook een risico bij mensen.

trouwens...koliek kan door zoveel dingen komen. Draaiingen komen soms gewoon door pech.

Ik zie het nut niet direct in, maar even wachten voor ze volledig recht komen, lijkt mij nu niet zo'n ramp. Er zijn echt wel paarden die zo regelmatig even zitten zonder dat dat gevraagd wordt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:45

Hier begon ik een tijdje terug al een discussie over in een topic van een paard wat op zijn kont kon zitten.

De darmen liggen idd los. :) Dit weet ik uit ervaring van de slachterij.
De darmen zijn zeer kwetsbaar, enige bescherming die het heeft is de buikwand en een klein vlies.
Op het moment dat je paard dus de houding aanneemt, schuiven de darmen incl aanhechting(welke vrij stevig is) naar achteren. Hierbij krijg je ook de druk van de maag erbij( gevolgd door de dikke darm)
Dit geeft gewoon veel druk.....
Afbeelding

Rollen doet elk paard.. daarna zitten doen sommige paarden ook.

Ik kan zelf niet verklaren waarom het schadelijk kán zijn. Ik kan alleen bevestigen dat de darmen en andere organen zeer kwetsbaar liggen bij een paard. :)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 04-10-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:46

Iris82 schreef:
EDIT na post MelB: ik zie niet in waarom zitten slechter voor in de war zittende darmen zou zijn dan rollen.

De druk word meer verdeeld met rollen/liggen, dan dat alles op de kont komt en dus meer druk...

Edit: Zie Jolliegirl's post... komt dus meer druk.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:46

Tsja, tips over het aanleren heb ik niet. Ook niet of je het doen moet of niet. Wel hebben we een paard op stal die altijd nadat ie is gaan rollen of liggen, gaat zitten in de wei. Ziet er komisch uit moet ik zeggen, en hij blijft zeker een minuut of 2 tot 3 soms langer zitten. Is een Fries dus niet een lichtgewicht ponietje. Dus volgens mij vallen die risico's wel mee. Anders zou een paard ook niet mogen rollen als zijn darmen ervan door de war zouden raken....

Edit: meer druk bij zitten, dus niet te lang doen dan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:48

Ik ben nog niet overtuigd eigenlijk.
Het is voor mijn gevoel meer 'beredeneerd' dan dat het wetenschappelijk onderbouwd is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:49

Tips over het aanleren hoef ik ook niet, ik heb wel ervaring met andere paarden en weet hoe het moet. :P

Voor mij zou het ook meer mijn eigen gemoedsrust zijn.. Zodra een paard rolt doet hij het zelf.. Het zitten zou ik van 'm vragen.. Als er dan wat zou gebeuren zou dat dus mijn schuld zijn..

Maar wat Jolliegirl post kan ik me in vinden, door het zitten schuift alles naar achteren en komt er een extra grote druk op te staan..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:50

Ik zie het iig wel altijd naar achteren schuiven. En dan hebben wij nog niéts in de buikwand losgemaakt. Dus alles zit nog precies zoals het zit als het paard leeft.
Vandaar... Ik ben wel benieuwd hoe het er van binnen uitziet als een paard aan het rollen is. Ik denk dat alles dan juist wel stabiel blijft omdat er een rolbeweging gemaakt wordt, en geen schuif-achteruit beweging. waardoor er dus veel druk komt te staan op het middenrif en de maag.

het hart en de longen zitten stevig vast bij een paard, hier zal je niet snel problemen mee krijgen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:52

Mijn pony blijft op commando ook altijd eventjes zitten. dit doet hij ook als hij zelf gaat rollen, zolang jij hem niet minutenlang laat zitten, maar gewoon even laat zitten na het liggen, kan het geen kwaad na mijn mening.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:54

Als je je paard minder dan 1 minut laat zitten het geen kwaad kan denk ik.
Wand als een paard rolt is het veele wilder..
Dus het kan denk ik niet echt kwaad zolang je je paard niet te lang laat zitten!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:58

Vergeleken met de meeste andere dieren hebben paarden ten eerste heel veel ruimte in de buikholte, en ten tweede heeeele laaaannnge goedgevulde darmen. Die darmen zitten vergeleken met andere dieren dan ook nog op maar 2 of 3 punten vast aan de darmwand. Ja, de rest van de darmen staan in verbinding met de darmwand, maar die vliezen zijn zo verschrikkelijk lang bij paarden dat de darmen alsnog alle kanten op kunnen. Door de manier waarop de darmen zijn "opgevouwen" in de buik bij een paard, en dus maar op een paar (ook nog beetje onhandige punten) zijn vastgemaakt aan de buikwand, kunnen darmen van paarden veel en veel makkelijker bewegen dan die van de meeste andere dieren.

Of zitten schadelijk is? geen idee, geen onderzoeken van gezien en kan me niet voorstellen dat die dr zijn, tis gewoon niet iets wat onderzoekers snel als experiment gaan doen, lol.
Is het iets wat paarden niet standaard doen? Neuh, meeste paarden doen dit niet dagelijks, veel paarden zullen het zelfs nooit doen. Dat wil niet meteen zeggen dat het slecht voor ze is, maar wel dat er dan ook in de buik dingen gebeuren die normaal niet gebeuren en waar het paardenlijf niet op gemaakt is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:40

Ik zie hier dat veel mensen zeggen dat als je het maar eventjes doet het geen kwaad kan..
Waarom zou eventjes geen kwaad kunnen en een langere tijd wel? In twee minuten kan hetzelfde gebeuren als in 10 minuten toch?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:29

als je 10 minuten op zn kop gaat staan geeft dat veel meer effect als 2 minuten toch? :+
Je houd het minder makkelijk vol, bloed stroomt naar je hoofd, hoofdpijn en als je te lang staat ga je plat.

Inprincipe, wat is tegenwoordig wél goed voor een paard? Het lijkt me ook niet confortabel voor een paard om hindernissen te moeten nemen of uberhaupt een bit in te hebben? Toch werken paarden gewoon mee. Net als met het zitten, als het echt pijn zou doen zou het gemiddelde paard niet in alle vrijheid blijven zitten.

Ik geloof best dat er een bepaald risico aan het zitten vast zit, maar overal zit wel een risico aan. Een paard kan altijd iets verrekken, breken, verschuiven. Zelfs nog bij de jambette. Natuurlijk moet je je paard niet gelijk heel lang laten zitten, maar op de wei zie ik ook heel regelmatig paarden gewoon ff op hun gemak zitten of hun kont te schuren ivm met jeuk. (al zittende, net als honden)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 07:09

Het gaat niet om pijn, het gaat om draaien en verschuiven van de darmen. Daar zal een paard in eerste instantie niets van merken.

En tuurlijk kan een paard iets verreken bij alles, heb je helemaal gelijk in maar imo is het bij het zitten toch een groter risico omdat de darmen kwetsbaarder zijn dan de benen.

Als ik zo me eigen antwoorden lees denk ik niet dat ik het aan wil leren. Haha! :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:14

Nou dat is de vraag. Is er een risico? Uit de gegeven antwoorden blijkt enkel dat de darmen van een paard vrij los liggen. Dat het een risico kan geven op verdraaiingen maak je er nu zelf van.
*sorry, wil niet zeuren hoor :o maar alleen dingen in het juiste perspectief zetten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 07:16

Ja, dat lijkt me logisch aangezien alles naar achteren schuift en er veel druk op komt te staan.
En paarden doen het soms ook zelf maar die van mij niet, dus de beweging is totaal nieuw.. Moet ik dan het risico lopen? Nee, denk niet dat ik dat ga doen..

En, dat geeft niet. :P Wil mensen gewoon even laten nadenken over wat ze hun paard aanleren. Ik stond er zelf nooit zo bij stil tot ik het verhaal van de makkelijk draaiende darmen hoorde.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:30

Meer VD-ers met hun mening? :)