Longeren met bijzetteugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

Longeren met bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:54

Ik ben de trotse eigenaar van een 4-jarige merrie. Ras onbekend, stokmaat ongeveer 1.47m. Momenteel ben ik het grondwerk een beetje aan het oppakken en wil een start gaan maken met het longeren. Dit wil ik gaan doen met een kaptoom, trenshoofdstelletje en een bijzetteugel. Uiteraard stap voor stap en de tijd nemen om haar overal aan te laten wennen. Wat ik me nu eigenlijk afvroeg is, gespen jullie de binnenbijzet iets korter dan de buiten, of laten jullie dat gelijk? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer je voor buiging/stelling? zorgt met een bijzet, dat je alleen de hals buigt en niet het hele lijf. Of vang je dit op door de longeerzweep?

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:00

Ik zet idd altijd de binnenste bijzet iets strakker zodat ze iets stelling aanneemt! Succes met het longeren!

PaysBas

Re: Longeren met bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:04

Longeren aan een halster en dan een longeerlijn er aan zetten zie ik persoonlijk niet als longeren.
Paard bijzetten tijdens het longeren en dan ook een hoofdstel gebruiken vind ik persoonlijk dat het paard
meer aan t werk wordt gezet.
Ik longeer op advies van de DA met stootteugel en aan de binnenkant een een [halster]touwtje.
Vanuit de schoft tilt het paard de hals mooi op en laat deze ook prima afvloeien.
Achterhand is ook goed actief, dit ligt er ook aan dat je op let en het paard goed door loopt en de passen
afmaakt.
Succes!

Ene iedere manier van longeren kan voor een paard juist zijn het is een kwestie van afstemmen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:09

horseys schreef:
Ik zet idd altijd de binnenste bijzet iets strakker zodat ze iets stelling aanneemt! Succes met het longeren!

Ook voor groene paarden is dit geen punt?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:13

dat is afhankelijk hoe strak je het doet en of je het direct doet of opbouwt.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:40

In het begin behoorlijk lang om haar te laten wennen aan de beperkende werking van de bijzet. Vervolgens steeds iets korter. En ten allen tijd met de neus voor de loodlijn, maar dat is in mijn ogen niet meer dan logisch.

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:41

Maaike_Indy schreef:
horseys schreef:

Ook voor groene paarden is dit geen punt?

Als je hem in het begin maar niet te strak zet, iets stelling vragen lijkt me bij een groen paard geen enkel probleem. Mocht je paardje het na een tijdje goed snappen en goed reageren kun je hem altijd iets strakker zetten. Ik longeer met bijzet ook altijd met hoofdstel, ik vind dan ook idd dat ze iets meer aan het werk moet dan met een halstertje. Mijn paard loopt momenteel op B niveau maar ik longeer haar minimaal 1x per week, dit houd bij mij niet in 'dom rondjes lopen' (als je snapt wat ik bedoel) ik zet haar aan het werk met verschillende oefening, langzaam draven, middendraf, halthouden, volte openen en sluiten, veel overgangen maken. Ze reageerd dan ook prima op mijn stem, met het rijden kan ze soms iets wat heet worden maar ik kan het prima met mijn stem en zit oplossen! Heerlijk hoor als ze goed op je stem reageren!

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:00

ik longeer simpel met een hoofdstelletje zonder teugels en dan een longeerlijn door het bit, gaat prima

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 10:33

Neok_Grijsje schreef:
ik longeer simpel met een hoofdstelletje zonder teugels en dan een longeerlijn door het bit, gaat prima

Ik wil haar graag voorbereiden op het rijden en alvast in lichte aanleuning met het bit laten lopen. Dit is onmogelijk met alleen een hoofdstel en enkele longe, dus wat mij betreft valt dat al af

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:32

Ik longeer ook veel jonge paarden ( doe niet anders).
In het begin longeer ik ze met hoofdstel en halster en doe ik de longeerlijn eerst aan het halster EN bit. Dat niet al het druk op het bit ligt. Zodra ze dat gewend zijn alleen met hoofdstel. Laat ze tussendoor wennen aan een singel. Zodra ze dat gewend zijn, longeer ik met singel en begin ik met touwtjes. Ik zet ze altijd gewoon bij met touwtjes ( gewoon wit nijlon touw) Maak ze onder aan de singel vast, haal ze door het bit en zet ze vast aan de singel. Begin altijd heel erg los, om ze te laten wennen en ga steeds een stapje verder dat ze leren dat ze vast zitten en dat ze de druk voelen. In het begin doe ik ze gelijk en vraag ik geen stelling. Vindt dit niet belangrijk dat leren ze later wel. Als ze dit allemaal gewend zijn kun je haar een keer met de dubbele longe of pessoa longeren.

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:40

Inderdaad rustig opbouwen, en niet gelijk stelling vragen.
Als je het een tijdje doet is het inderdaad goed om het binnenste touwtje iets strakker te zetten zodat je stelling vraagt,