Longeer hulp onder rijden gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Longeer hulp onder rijden gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 18:44

Hoi!

Ik werk sinds een kleine 2 weken met een longeerhulp en die werkt als volgt:
Aan het hoofdstel 2 halstertouwen, onder de benen door en boven op de rug geknupt (speciaal afgestemd)
Nu ben ik zo tevreden met deze tip die ik van iemand kreeg dat ik me afvroeg of ik dit onder het rijden kon gebruiken.
Onder het longeren gebruikt hij zijn rug nu zo goed dat ik duidelijk vooruitgang zie.
Lekker laag en met het hoofd netjes op de loodlijn.
Ik vroeg me dus af of dit ook met rijden kan worden gebruikt.
Het enige probleem dat ik dan zie is de knoop van de halstertouwen. Kan ik dit niet boven het dekje doen?

Mocht ik helemaal verkeerd denken, mag je dat ook gerust zeggen... Wil t niet fout doen. :)

Edit: Deze dus maar dan met een knoop op de rug:
Afbeelding

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:53

Zoiet bestaat al voor het rijden, maar dat heet een slof ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik heb dit ding wat je hierboven op de foto hebt zelf voor het longeren. Maar dat is echt niet geschikt om mee te rijden hoor :n Omdat je dan zelf ook nog in de mond van het paard zit en dingen vraagt. Misschien dat andere mensen er andere ervaringen mee hebben, maar ik zou er nooit aan beginnen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Longeer hulp onder rijden gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:07

Oke harstikke bedankt!!!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:48

Dit staat in de beschrijving die je bij de teugel krijgt..

• kan ook met zadel gebruikt worden, om je paard los te werken voor het rijden (niet bedoeld om mee te rijden)

Dus, hij is niet om mee te rijden.. ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:01

Ik weet niet wat voor paardje je hebt, maar ik vind het met halstertouwen aan elkaar geknoopt veel te scherp. Dit is al best een pittige longeerhulp (normaliter, de gekochte dus) en halstertouwen zijn korter.
Vergeet niet dat je met deze hulp je paard elke pas in de mond z'n bit voelt bewegen omdat het touw door zijn borstkas beweegt.. ik vind het persoonlijk geen fijne hulp (alhoewel ze fijn laag lopen) omdat ik het te streng vind in de mond.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:19

Wat is het verschil met een slofteugel op steeds dezelfde lengte?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:52

Sorry ik snap je vraag niet helemaal?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:58

Als je een slofteugel pakt en die gebruikt zonder die steeds op een andere lengte te pakken, dan heeft dat toch hetzelfde effect? Of is dat effeect anders? :)

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:16

ik vindr het niet geschikt om mee te rijden, sorry

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:01

nee, ik denk niet dat het geschikt is om er mee te rijden!
Maar er zijn zoveel andere hulpen: slofteugel enzo...
Kan je niet gewoon zélf aan de teugel rijden??

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:06

Bedankt allemaal. :) Ik rijd er niet mee.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:02

Nee dat is inderdaad te link hoor, gaat je paard ook niet leuk vinden.
Zijn hoofd vastbinden, en er dan op gaan zitten. (Alhoewel het vaak genoeg gebeurt, daar niet van...)
Maar met andere constructies kan je tenminste nog een beetje meegeven/bewegen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:07

zoals meerder al zeggen is het niet geschikt voor het rijden.

Ik weet dat je dit bedoelt met betrekking op het rijden met de hulp maar misschien een tip.
ik merkte dat mijn paard nog prettiger ging lopen zonder die knoop.
onder de knoop op haar rug ik zou juist geen dekje doe. Kans dat iets blijft hangt.
Sonja op bokt verkoop ze voor 22 euro nieuw. anders misschien een leadrope pakken en verbouwen (zelf 2 clipjes aanzetten)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:14

Misschien kun je eens met een gogue proberen te rijden? Ik vond dit altijd een erg fijne hulpteugel die eigenlijk alleen begrenst maar verder niet scherp inwerkt. Hij nodigt uit tot ontspannen zonder constant druk uit te oefenen op de mond. Mijn bijrijdpaard ging er destijds heerlijk van lopen :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:25

Voordat iedereen met verschillende hulpteugels aan komt, wat nergens op slaat als je het paard en het rijden niet kent, en bovendien TS niet schrijft dat ze "problemen" heeft en al gezegd heeft dat ze er niet mee gaat rijden.... zou ik zeggen: TS probeer het eens lekker zonder hulpteugels met goed les. Al vermoed ik dat ze dat al doet :)
Al die rotzooi om en op je paard, leer gewoon rijden (niet TS, iedereen die snel naar hulpteugels grijpt).
Grappig eigenlijk, TS haar vraag is letterlijk" kan ik deze hulpteugel ook tijdens het rijden gebruiken" en er komen antwoorden als "neem een slof" of "ik kan een gogue aanraden"... dat is haar vraag helemaal niet en naieve, niet ervaren ruiters zouden hun paard nog even lekker verknallen door deze goedbedoelde tips. :')

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:34

GamblersCup schreef:
Voordat iedereen met verschillende hulpteugels aan komt, wat nergens op slaat als je het paard en het rijden niet kent, en bovendien TS niet schrijft dat ze "problemen" heeft en al gezegd heeft dat ze er niet mee gaat rijden.... zou ik zeggen: TS probeer het eens lekker zonder hulpteugels met goed les. Al vermoed ik dat ze dat al doet :)
Al die rotzooi om en op je paard, leer gewoon rijden (niet TS, iedereen die snel naar hulpteugels grijpt).
Grappig eigenlijk, TS haar vraag is letterlijk" kan ik deze hulpteugel ook tijdens het rijden gebruiken" en er komen antwoorden als "neem een slof" of "ik kan een gogue aanraden"... dat is haar vraag helemaal niet en naieve, niet ervaren ruiters zouden hun paard nog even lekker verknallen door deze goedbedoelde tips. :')

Ik vind nu dat je ons met onze tips wel erg over één kam scheert. De hulpteugel die TS nu met longeren gebruikt komt qua werking overeen met de gogue, waar je wel mee kunt rijden. Daarom geef ik die tip. En hulpteugels kunnen erg behulpzaam zijn, of er nou problemen zijn of niet. Daarbij vind ik het vervelend dat je aanneemt dat ik niet kan rijden omdat ik wel eens een hulpteugel gebruik.
Ik ben het helemaal met je eens dat goed les een betere oplossing is voor een probleem dan een hulpteugel en dat zou ik TS ook zeker aanraden, maar TS geeft alleen aan dat haar paard er zo lekker op loopt. Ik neem dan aan dat TS dit graag voort wil zetten in het rijden en daarvoor acht ik de gogue zeer geschikt :).

Maar TS, ik had misschien iets duidelijker moeten verwoorden dat een gogue natuurlijk nooit de oplossing is voor een probleem. De teugel kan je echter wel helpen, maar alleen als er verantwoord mee omgegaan wordt. Ik heb echter het idee dat je verantwoordelijk genoeg bent, je doet nu immers ook eerst navraag ipv zomaar klakkeloos te beginnen +:)+