2.5 jaar mag ik beginne met longeren of toch nog wachten ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jassy659

2.5 jaar mag ik beginne met longeren of toch nog wachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 12:30

hallo

ik heb een 2.5 jarige
mag en kan ik al beginne met longeren een kleine 10/20 minuten over een hele week ?
of is dat te veel. mssn andere beweging tips... bhv. wandelen want dat doen we meer als genoeg

ben benieuwd wat andere met hun 2.5 jarige doen

jorretje

Re: 2.5 jaar mag ik beginne met longeren of toch nog wachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:40

volgens mij kan je daar beter nog heel even mee wachten, omdat t diertje nog volop in ontwikkeling is en je met longeren erg veel buiging vraagt.
Als je het toch doet maak de circel dan niet te klein en hou het kort!
Je kan misschien wel wat grondwerk gaan doen of een keertje los laten springen. Wandelen doe je al veel zie ik.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:50

ik vind dat het best kan maar zeker niet iedere dag per week.1 a 2 keer in de week is meer dan genoeg en zeker geen bijzet teugels gebruiken(misschien kun je hem los longeren dat is nog beter weet natuurlijk niet of je die mogelijkheid hebt,grond werk is erg goed,je kunt met hem gaan fietsen.jaarlingen en 2jr die naar de keuring gaan worden ook getraind.vraag gewoon niet te veel van hem doe het spelenderwijs

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:59

Toen mijn merrie 2,5 was longeerde ik eens per week in een zelfgemaakt roundpen (met paaltjes en lint in de bak gemaakt) ze liep dan helemaal los en ik maakte veel gebruik van lichaamstaal met verbale commando's. Op een gegeven moment begonnen met dubbele lijnen aan het halster om het sturen en halt houden aan te leren. Dit ook weer max 1 x per week en ongeveer 10 minuten, stop op tijd als ze braaf zijn!! Toen ze 3 werd steeds meer over gegaan op het longeren aan de dubbele lijnen, maar dan maak ik ook figuren in stap en draf om niet volledig op de volte aan het werk te zijn.

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:01

ik bedoel ook met longeren gewoon halster om voor een minuut of 10 in de week
zeker geen hulpmiddelen gebruiken.. this gewwon voor de conditie en enegie kwijt te raken
want er speels is hij niet meer

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:14

Ik zou hem lekker nog een half jaar tot een jaar laten staan; longeren is behoorlijk belastend voor de binnenbenen. Ik zou er eerder voor kiezen wat NH te gaan doen met een 2,5 jarige. Als je daar niet mee bekend ben, zou ik het wel onder begeleiding van een instructeur/trice doen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:18

Ik zou lekker beginnen met grondwerk en afentoe op een grote cirkel longeren, kan prima met een 2,5 jarige ;)

Blok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:47

Ik denk dat je inderdaad best met wat longeerwerk kunt beginnen, alleen nog niet teveel buiging/stelling vragen. Houd je paardje gewoon goed in de gaten hoe hij/zij op het werk reageert en pas het werk daar spelenderwijs op aan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:51

Je kunt ook kleine stukken beginnen te wandelen? Lekker het verkeer in? Is minder belastend dan longeren: dan moet je echt buiging vragen.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:53

Ik heb er ook een van 2,5 en die staat lekker met zn vriendjes nog 1,5 / 2 jaar in de opfok..

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:56

jenny19 schreef:
Ik heb er ook een van 2,5 en die staat lekker met zn vriendjes nog 1,5 / 2 jaar in de opfok..

En zo hoort het ook :)

Longeren met 2,5 heeft totaal geen meerwaarde. Laat je paard lekker paard wezen in de wei, af en toe poetsen en wandelen voor de opvoeding is meer dan genoeg

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:00

Als je graag dingen met hem wilt doen gewoon stukken gaan wandelen en over een jaartje met hem bezig gaan :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:11

Spelen met je 2 1/2 jarige is denk ik net zo goed of eigenlijk nog veel beter!
Ik heb ook een 2 1/2 jarige staan en die mag nog even dik een 1/2 jaar kind zijn!
Wel heb ik nu iemand die hem in handen gaat nemen..d.w.z poetsen en leren stilstaan, voetje geven, leren naar de stemhulp van o.a OM en ga zo maar door. Het spelen in de bak gaat daar zo bij komen, dus weg jagen en weer naar je toe laten komen, het volgen zonder touw het voetje geven zonder vast staan enz.
`Nu heb ik het geluk dat de Haflinger waar ik het over heb al een vorige eigenaar heeft gehad die hem keurig heeft opgevoed.
Longeren gaat pas gebeuren als hij minimaal 3 jaar is en dan nog word er eerst gekeken of hij er aan toe is.

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:28

Ga lekker wandelen, maar begin niet aan het longeren. Ik snap heel goed dat je niet kan wachten om te beginnen, maar laat hem nog even lekker een kleuter zijn :D
ga desnoods lekker wandelen of met 'm in de wei spelen. Je paard moet en kan nog genoeg werk verrichten in zijn leven dus ik zou nog even wachten :)

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:00

het is helemaal nie zo dat ik niet kan wachten hoor ik heb alle tijd
maar ik wandel al veel buiten, in het bos, in het verkeer ... hij speelt vrijwel niet meer op de wei
en reageerd overal erg goed op... ik zoek gewoon iets nieuws voor hem....

het kind zijn is er af ..... zet hem in de bak met 6 paardjes en hij doet er vrijwel niks mee
pak hem uit de wei en poest hem en doe dingen met hem en hijs kwee nie hoe blij....

dus bij deze zijn we begonne met af en toe een het circeltje rond te lopen zo nu en dan...gewwoooon met halster en niks met stelling laat ik laat hem zelf lopen... en hij pakt het heel goed op...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:10

Wat dacht je van helemaal niets in die trant.... Kind zijn voor een paard hoeft zich niet te tonen, je hebt hele rustige jonge paarden. Dat hij in een groep van 6 paarden niets meer doet of niet meer speelt betekend niet dat het kind er vanaf is, dat is een rare vaststelling die vrijwel nergens op gebaseerd is. Imo geef je een 2.5 jarige een normale opvoeding mee, dwz respect hebben voor de mens; niet duwen, trekken, bijten; laten wennen aan poespas om het lichaam; borstelen, voetjes geven etc etc. Maar zeker geen lichamelijke arbeid...

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 06:57

Ik denk ook dat het niet super veel kwaad kan maar houd er wel rekening mee dat je 2,5 jarige nog vol in de groei is..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:24

voor de keuring worden 1jr en 2jr ook getraind met longeren

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:43

keona schreef:

Sorry, dit heb ik nog nooit ergens gezien :n . Aan de hand draven wel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:45

nou ik heb het wel gezien daarom zeg ik het ook.
gem schreef:
keona schreef:

Sorry, dit heb ik nog nooit ergens gezien :n . Aan de hand draven wel.

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:06

idd keona
toen ik naar de keuring ging werd er ook verwacht dat ze gelongeerd werden op harde bodem
ik heb dat ook nog gezien op andere keuringen

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:16

en eens in de week schriktraining, is dat niet wat?
een keer met paraplu, keer daarna lopen over zeiltje, dan hele lichaam aanraken met een ballon, plastic zakje oid. enz enz enz

en misschien grondwerk?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:19

Werken in een cirkel is NIET GOED voor zulke jonge paarden. Gewoon niet doen dus! Er zijn andere dingen die je wel al kunt op pakken zoals bijvoorbeeld grondwerk.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:20

Idd grondwerk is leuk om mee te beginnen,
Vrijheidsdressuur is ook erg leuk, maar je moet er wel van houden :p

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:21

Je kan beter wat zuiniger zijn op de benen en min. een half jaartje wachten..
Denk je omdat die mensen hun 1/2 jarigen voor een keuring longeren dat het dan ook gelijk goed is?
Als ik jou was zou ik echt nog niet gaan longeren, voltes lopen is zeer belastend voor de benen..