Menpony heft het hoofd bij minste druk op bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Menpony heft het hoofd bij minste druk op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 11:37

Mijn menpony heft het hoofd op bij de minste overgang naar draf toe.
Heb al vele soorten bitten geprobeert, men met heel zachte hand maar probleem blijft.
Hij durft ook zijn tong over het bit doen. Hij heeft wel een echt dikke tong en veel "wangvlees".
In stap gaat alles vrij goed en is hij nageeflijk.
Toen ik hem opleidde ging het allemaal haast perfect, mooie aanleuning en soms zelfs achter de loodlijn zonder druk.
Sinds vorige zomer de tanden zijn gedaan ( kiezen zijn zelfs veel te kort gezet ) is het probleem nog erger geworden.
Ik zit met de handen in het haar, wie o wie kan me aub nog wat aangeven dat ik kan proberen? bitloos is helaas ook niet de oplossing. bit lager hangen, dan gaat de tong erover en hang ik het hoger dan zit hij er met de kiezen op.

Zoolgangster

Re: Menpony heft het hoofd bij minste druk op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:41

Heb je ook een bit bandage geprobeerd?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:53

Welk bit hangt er nu in?
Wellicht te dik voor de weinig ruimte in een ponymond.
Bitfitter erbij misschien?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:56

De opleiding is niet helemaal goed gegaan als je achter de loodlijn als iets positiefs ervaart...

Heb je les?
Lijkt me stap 1. Eens goed kijken hoe en wanneer en met hoeveel druk je je leidselhulpen geeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:59

Achter de loodlijn zonder druk is net zoveel het bit ontwijken als teveel druk nemen.
Het is enkel een andere manier van uiten.

Wellicht omdat achter de loodlijn niet gezien werd door jou als, hey baasje, het gaat niet lekker.
Dat hij het nu anders laat zien.

Klinkt toch als een bit wat niet past, of toch teveel hand.
Dat kan zacht zijn, maar voor betreffende paard niet zacht genoeg.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 12:16

Heb bitbandage, geprobeerd, heb kunststof bit geproberd ( verschillende materialen ) .
Enkel een mullen mouth ( naarvoren en naar boven en niet te dik ) ging iets beter.
Hij liep uit zichzelf zo en gedragen met een stuwende achterhand in de beginfase.
Heb les gehad maar geen verbetering of nog slechter ( internationaal menner )
En kwa zachtheid hand, ik akn zelf al niet veel druk zetten door spierprobleem.
Dus helaas al heel wat uitgesloten.
Wat denken jullie van een fijne rechte stang? Probleem is wel : hoog in de mond , zit hij met de kiezen tegenaan, lager gaat de tong er tussendoor over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:20

En iets zonder hefboom?
Dus een D of een Bustrens, dat al geprobeerd?
En dan eventueel met een tongboog zoals de trust?
En dan een mooie dunne voor de ruimte.

En ja wat niet vaak word gedaan voor de kar is dubbelgebroken oid.
Mijn ruin wil echt geen ongebroken mondstuk. Niet in stang (toen hij nog voor de wagen stond) en ook niet in trens.
Ondanks dat ik zelf een ongebroken mondstuk een fijn mondstuk vind voor veel paarden denkt hij daar anders over.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:25

Rechte stang en dan de leidsels in de bril wat doet hij dan?
Je zou evt een bitlifter kunnen proberen.
Al is het zo op afstand moeilijk te beoordelen. Ik zou een goede instructeur zoeken die je hiermee kan helpen.
Zo te lezen is er in de opleiding al iets fout gegaan, hij gaf duidelijke signalen en die zijn Helaas genegeerd zo te lezen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:27

Zit het in het bit, of mist hij in draf gewoon nog de kracht om nageeflijk te blijven? Dat maakt namelijk wel verschil in waar je de oplossing kunt zoeken denk ik.

Wat door veel paarden als prettig wordt ervaren is zo'n plaatbit met draaiende scharen. Dat is mooi plat en dun, dus ideaal voor weinig ruimte in de mond en wel genoeg drukverdeling.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:42

Je schrijft dat je hem zelf hebt opgeleid, misschien is het goed er een meninstructeur bij te halen want achter de loodlijn in stap klinkt al niet goed. Je pony kan niet méér aangeven dan met het hoofd te gooien als het niet goed zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:50

Nancy01 schreef:
Mijn menpony heft het hoofd op bij de minste overgang naar draf toe.
Heb al vele soorten bitten geprobeert, men met heel zachte hand maar probleem blijft.
Hij durft ook zijn tong over het bit doen. Hij heeft wel een echt dikke tong en veel "wangvlees".
In stap gaat alles vrij goed en is hij nageeflijk.
Toen ik hem opleidde ging het allemaal haast perfect, mooie aanleuning en soms zelfs achter de loodlijn zonder druk.
Sinds vorige zomer de tanden zijn gedaan ( kiezen zijn zelfs veel te kort gezet ) is het probleem nog erger geworden.
Ik zit met de handen in het haar, wie o wie kan me aub nog wat aangeven dat ik kan proberen? bitloos is helaas ook niet de oplossing. bit lager hangen, dan gaat de tong erover en hang ik het hoger dan zit hij er met de kiezen op.

Ligt het wel aan het bit? Als het probleem is ontstaan na de tandarts? Heb je het gebit nog weer eens laten checken?

Anyway, mijn jonge Lusi loopt heel fijn op een bokkenbitje die ik gewoon bevestig in de bril dus zonder hefboom en met de kinketting niet te strak.

Het paard kan ook aanleuning problemen krijgen als er elders iets in het lichaam niet goed gaat. Hoe loopt hij aan de longe?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:54

Wat is de kwaliteit van het “tanden zijn gedaan”. Klopt een en ander in de mond? Heeft er een DA na de behandeling naar gekeken? Zijn ontstekingen uitgesloten? Afgebroken kiezen uitgesloten?

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 14:34

Pony is achteraf door 3 mekaar niet kennende DA nageken in de mond, er zijn rx opnames genomen om alles kwa kaak en eventuele beschadigingen uit te sluiten.
enkel door alle 3 geconstateerd dat de kiezen veel te kort waren afgevijld.
Hij is osteophatisch behandeld en loopt netjes en soepel links en rechts aan de longe
Dus dat is ook uitgesloten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:39

Dan lijkt me wachten de enige oplossing. Geen bit in doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:46

Je zou eens -als je in een bak blijft, zéker niet de eerste keer op straat proberen...!- kunnen kijken hoe hij het doet op een leren bit.

Lees je dan wel eerst in hoe je zon bit juist afstelt, en gebruik het wél in een hoofdstel, niet zonder hoofdstel.

Als zon bit voldoende aansluit om de kaak (veel mensen doen het veel te los...) dan komt het eigenlijk nergens in aanraking met tanden.

En dan zou dit wel eens kunnen helpen.

Maar je hebt wel een veel minder scherpe verbinding, dus écht voor de veiligheid minstens de eerste 5 keer in de bak voor je het ooit op straat uit probeert en ongelukken maakt.

Mijn paard liep er te makkelijk doorheen op straat, ik ben uiteindelijk terug gegaan naar andere bitten. In de bak prima, op straat had ik voor de veiligheid te weinig te zeggen.

Maar wie weet werkt het met jouw paard wel.

(Mijn paard ook aangespannen, voor de mensen die denken dat ik onder het zadel bedoel)

Maar stap 1 blijft echt gewoon goed les
Van een kundige menner, die weet wat echt aangespannen rijden is. Niet van iemand 'die ooit wel eens op de bok gezeten heeft en even meekijkt' en ook niet van iemand die denkt dat rijden onder het zadel hetzelfde werkt als aangespannen rijden.

(Ik deed beide met mijn paard)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:58

Is een bit met tongboog een optie? (ik weet niet of dat bestaat t.b.v. mennen). Heeft mij er geholpen bij een paard met een vlezige tong die de tong ook over het bit deed.

Nb ik zie dat Myler die bitten heeft.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 15:27

henshem schreef:
Is een bit met tongboog een optie? (ik weet niet of dat bestaat t.b.v. mennen). Heeft mij er geholpen bij een paard met een vlezige tong die de tong ook over het bit deed.

Nb ik zie dat Myler die bitten heeft.

Heb ik ook al geprobeerd en verbeterd lichtjes maar het probleem blijft toch nog aanwezig, helaas

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:48

Heb je al eens een bitlifter geprobeerd? Een bitlifter tilt het bit van de tong. Daarmee neem je druk op de tong en lagen weg, voorkom je ook het over het bit brengen van de tong (want daar is gewoon geen ruimte voor), en je krijgt bij aannemen van de leidsels deels ook werking op de neus, zoals bij bitloos.

Ik heb ook een menpaard dat een lastige bekkie heeft. Een gewone ongebroken trens mét bitlifter is voor haar de oplossing gebleken. Kunststof, simpel bokkebitje met btibandage en met leer omwikkeld, ook met bitlifter, was allemaal alsnog veel te scherp voor haar. Met het trensje heb ik meer controle, rem en aanleuning dan dat ik ooit met welk menbit dan ook had.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:36

Wat is de reden dat bitloos geen optie is?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:42

Hier hielp bij een (grote) Shetlander een onderlegtrensje. En later een dunnere kneveltrens. Enkelgebroken.

Nadeel is wel dat dunnere bitjes scherper zijn, maar dat is een kwestie van een zachte hand hebben.

Bitloos deden we ook in de bak. Maar buiten durfde ik dat niet aan. Pony wist heel goed dat als hij zijn nek erop zette dat ik dan met sidepull niks te zeggen had. Was denk ik 99% van de tijd goed gegaan maar ik had geen zin om op die 1% te wachten en te verongelukken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:51

Nancy01 schreef:
Pony is achteraf door 3 mekaar niet kennende DA nageken in de mond, er zijn rx opnames genomen om alles kwa kaak en eventuele beschadigingen uit te sluiten.
enkel door alle 3 geconstateerd dat de kiezen veel te kort waren afgevijld.
Hij is osteophatisch behandeld en loopt netjes en soepel links en rechts aan de longe
Dus dat is ook uitgesloten

Maar hoe loopt hij aan de dubbele longe bij contact /aanleuning op het bit? Hoe recht is de pony?

Wat voor een impact heeft het tekort afvijlen van de kiezen? Zorgt dat voor chronische kies/kaakpijn?

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 11:03

Ibbel schreef:
Heb je al eens een bitlifter geprobeerd? Een bitlifter tilt het bit van de tong. Daarmee neem je druk op de tong en lagen weg, voorkom je ook het over het bit brengen van de tong (want daar is gewoon geen ruimte voor), en je krijgt bij aannemen van de leidsels deels ook werking op de neus, zoals bij bitloos.

Ik heb ook een menpaard dat een lastige bekkie heeft. Een gewone ongebroken trens mét bitlifter is voor haar de oplossing gebleken. Kunststof, simpel bokkebitje met btibandage en met leer omwikkeld, ook met bitlifter, was allemaal alsnog veel te scherp voor haar. Met het trensje heb ik meer controle, rem en aanleuning dan dat ik ooit met welk menbit dan ook had.

Ben bekend met het bitlifting systeem maar waar en hoe maak je deze dan vast aan een gewoon trensje aub?
ga dit zeker proberen ( was 1 van de dingen die ik nog niet heb geprobeerd )
alvast bedankt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:08

Wat is de leeftijd van je pony?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:12

Bitlifter maak je vast aan de ring van het bit. Boven het bakstuk, uiteraard.

Op deze foto is het wel redelijk zichtbaar hoe het zit, denk ik:
Afbeelding

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 11:16

Ibbel schreef:
Bitlifter maak je vast aan de ring van het bit. Boven het bakstuk, uiteraard.

Op deze foto is het wel redelijk zichtbaar hoe het zit, denk ik:
[ Afbeelding ]

Super bedankt!
Waar haal jij deze kleien fijne bitlifter? Heb enkel eentje gevonden van Ideal of ik moet even zelf aan de slag met een riempje