Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nancy01 schreef:Mijn menpony heft het hoofd op bij de minste overgang naar draf toe.
Heb al vele soorten bitten geprobeert, men met heel zachte hand maar probleem blijft.
Hij durft ook zijn tong over het bit doen. Hij heeft wel een echt dikke tong en veel "wangvlees".
In stap gaat alles vrij goed en is hij nageeflijk.
Toen ik hem opleidde ging het allemaal haast perfect, mooie aanleuning en soms zelfs achter de loodlijn zonder druk.
Sinds vorige zomer de tanden zijn gedaan ( kiezen zijn zelfs veel te kort gezet ) is het probleem nog erger geworden.
Ik zit met de handen in het haar, wie o wie kan me aub nog wat aangeven dat ik kan proberen? bitloos is helaas ook niet de oplossing. bit lager hangen, dan gaat de tong erover en hang ik het hoger dan zit hij er met de kiezen op.
henshem schreef:Is een bit met tongboog een optie? (ik weet niet of dat bestaat t.b.v. mennen). Heeft mij er geholpen bij een paard met een vlezige tong die de tong ook over het bit deed.
Nb ik zie dat Myler die bitten heeft.
Nancy01 schreef:Pony is achteraf door 3 mekaar niet kennende DA nageken in de mond, er zijn rx opnames genomen om alles kwa kaak en eventuele beschadigingen uit te sluiten.
enkel door alle 3 geconstateerd dat de kiezen veel te kort waren afgevijld.
Hij is osteophatisch behandeld en loopt netjes en soepel links en rechts aan de longe
Dus dat is ook uitgesloten
Ibbel schreef:Heb je al eens een bitlifter geprobeerd? Een bitlifter tilt het bit van de tong. Daarmee neem je druk op de tong en lagen weg, voorkom je ook het over het bit brengen van de tong (want daar is gewoon geen ruimte voor), en je krijgt bij aannemen van de leidsels deels ook werking op de neus, zoals bij bitloos.
Ik heb ook een menpaard dat een lastige bekkie heeft. Een gewone ongebroken trens mét bitlifter is voor haar de oplossing gebleken. Kunststof, simpel bokkebitje met btibandage en met leer omwikkeld, ook met bitlifter, was allemaal alsnog veel te scherp voor haar. Met het trensje heb ik meer controle, rem en aanleuning dan dat ik ooit met welk menbit dan ook had.
Ibbel schreef:Bitlifter maak je vast aan de ring van het bit. Boven het bakstuk, uiteraard.
Op deze foto is het wel redelijk zichtbaar hoe het zit, denk ik:
[ Afbeelding ]