Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:21

Even een vraagje: welke hulpen gebruiken jullie voor travers?

Ik heb schouderbinnen en renvers nu allebei bevestigd in stap en goed op weg in draf. Nu zou ik eigenlijk in stap willen beginnen met travers. Ik kan mijn paard wel zijwaarts zetten, zodat hij voor- en achter overkruist, maar ik krijg hem maar niet de goede kant opgesteld. Ik heb van diverse mensen gehoord dat je bij deze oefening initieel zelf aan de buitenzijde moet staan, stelling moet vragen op de binnenteugel en met je buitenhand of zweep de achterhand moet laten wijken. Nou, als ik dat doe, slaat mijn paard helemaal dicht en raakt enorm gefrustreerd. :o Die stelling op de binnenteugel lijkt hem juist heel erg te blokkeren. Maar als ik die stelling niet vraag, dan wijkt hij wel met de achterhand, maar stelt hij zich de verkeerde kant uit (eigenlijk een soort renvers). Iemand tips?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:46

Huh waarom heb je eerst renvers gepakt? Travers is in principe makkelijker dan renvers omdat de schouder aan de kant kan blijven plakken. Als hij renvers kan moet travers ook makkelijk zat kunnen.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:45

Ik heb de renvers geleerd vanuit de schouderbinnen, zoals uitgelegd in Hinrichs 'Schooling horses in-hand'. :j Het was voor mij een vrij makkelijke stap en voor mijn paard blijkbaar ook. Ik heb echter bij travers het probleem dat de combi van bakrand+binnenteugel hem lijkt te blokkeren, hij verliest ook alle impuls. Daarbij vind ik het zelf op één of andere manier ook een onnatuurlijke oefening, als ik ga staan waar ik zou moeten staan, dan heb ik geen fijn overzicht over de oefening, naar mijn idee, maar aan de binnenkant van het paard gaan staan, of erachter, helpt ook niet echt. Het kan ook zijn dat ik het paard zelf in de war breng omdat ik me er onzeker bij voel.

Ik heb het vandaag nog geprobeerd om er helemaal achter te blijven, dan krijg ik wel een redelijk nette zijwaartse beweging, maar of helemaal geen buiging, of buiging aan de verkeerde kant van het lichaam.

Heeft iemand misschien een filmpje van een correcte travers tussen de lijnen? Misschien dat dat helpt voor mijn beeldvorming. :o

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:55

ZusJacobs schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=1l9xo-l7 ... e=youtu.be

Hier mijn filmpje, zal vandaag ergens nog wel wat foto's plaatsten van een training.
Levade is nog maar het begin, of nouja, we zijn weer overnieuw begonnen. Alles wat verfijnen!

Groetjes


Hier is een stuk travers.

Apart, maar begrijp wel wat er mis gaat. Heeft wel een remmende werking idd. Misschien is het fijner als je er aan het begin wat verder vanaf gaat lopen en het hoeft niet gelijk een travers te zijn, kleine mini stapjes.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:11

Bedankt! Helpt zeker voor mijn beeldvorming. Hele filmpje ziet er goed uit trouwens, al zou ik proberen een veel meer voorwaartse impuls te houden voor de levade.

Wat de travers betreft, ik denk nu dat ik teveel druk op de binnenteugel neem (teveel focus op de lengtebuiging). Ik zie bij jou nl. juist een hele mooie en subtiele aanleuning. Is er trouwens nog een reden dat je hierbij zelf zover naar voren komt? Zoals ik op het filmpje kan zien loop je bijna naast de schouder, terwijl je er bij de meeste oefeningen achter blijft, heeft dat een specifieke reden? :)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:39

Ik loop niet bij de schouder als het goed is hoor :D Kan zo lijken maar in principe loop ik of naast de kont maar liefst net schuin achter en soms zelfs een metertje van hem af.

Bij de academische rijkunst heb je weinig voorwaarts, wel impuls. Zelf train ik thuis met meer voorwaarts erin (maar dit was een trainingmaand bij lesgeefster). Met de schoolhalt moest de rust er in komen en waren we dus iets meer uit rust aan het trainen en laangzaaaaam.. Dat hij na gaat denken.

Inmiddels is pony depressief, geen idee hoe of wat. Maar nu 2 weken vakantie, dan hoefsmid langs voor een checkup en als het dan nog niet goed is bloed prikken..

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:13

Wat vervelend. Op het filmpje loopt hij er zo blij bij! Lijkt hij verder wel helemaal gezond?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:00

Verder helemaal gezond voor zover ik het kan zien, zit zoals gewoonlijk mooi in zijn vacht, en eet ook goed. Zit ook nog super in de spieren! Mooi slank voor het eerst..

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:02

Klinkt inderdaad alsof het ergens in je hulpen misgaat Rider :j Misschien de oefening wat meer in stukjes hakken, en het zo langzaam opbouwen. Zodat jullie er allebei handig in worden. Zo heb ik het met het appuyeren gedaan. Dat was zowel voor mij als voor mn pony echt een coördinatie-puzzel :Y) Maar door het helemaal in stukjes te hakken, en echt elke handeling eerst apart te doen hebben we het toch geleerd :j
Dus voor de travers: ga bijv. eerst eens alleen maar van kant wisselen, dat je dus tussen hem en het schot in loopt, zonder ook maar enkele stelling of buiging te verlangen. Steeds weer wisselen, linksom en rechtsom. Levert dit geen problemen meer op, dan kun je stelling gaan vragen terwijl je aan de buitenkant loopt. Vervolgens heel veel voltes maken terwijl je zelf aan de buitenkant loopt en dan zowel buiging als stelling behouden. Gaat dit allebei probleemloos, ga het dan combineren op de hoefslag. Vanuit een volte of hoek, juiste stelling en buiging, 2 passen correct? Weer rechtuit en belonen. En wanneer het in stap goed gaat, herhaal ik meestal hetzelfde riedeltje alleen dan in draf.

Hm wat vervelend ZusJacobs, mss toch een virusje onder de leden? Sommige pony's kunnen ook heel hangerig van de verhaarperiode worden. Dat kost dan zoveel energie dat ze nergens anders fut voor hebben. Of een gebrek aan iets, kan natuurlijk ook nog.

Umpire is gelukkig weer helemaal hersteld :) Zijn nu rustig de training op aan het pakken en hij gaat echt super *D

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:42

Ik heb de keertwending in stukjes gehakt waardoor het nu een stuk beter gaat, heb dat met meerdere dingen gedaan!
Met mijn andere pony ben ik fanatiek aan het mennen en van het weekend eerste dressuurwedstrijdje gehad!!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:48

Pony staat er al iets gelukkiger bij na 2 vrije dagen. Krijgt lekker twee weken vakantie, even helemaal niks, verstand op nul en lekker grasjes eten.. Hopelijk komt die snel bij..

Gaaf, ik wil ook graag starten! Hoop echt binnen nu en een maand mijn tweespan tuig binnen te hebben.. Kan niet wachten!

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:51

oehhh leuk!! nou dit was gewoon hobbyklasse, en heb nu startkaart aangevraagd, was twee keer eerste met 184 en 202! bij me onderschrift staat het topic.
aan de langeteugel leer ik ze bij wat ik voor de wagen niet kan!

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:09

@ Rider, misschien vraag je wel wat teveel inderdaad. Binnen teugel stelling vragen maar dat houdt niet in dat je moet vasthouden. Probeer zelf steeds na te geven op de binnen teugel. Wat je ook kan doen is vanuit een volte de travers inzetten. Sommige paarden/pony's vinden het in het begin niet prettig dat je aan de buitenkant loopt. Als je alvast voor het einde van de volte naar buiten gaat is er veel meer ruimte en zit je niet gelijk tegen de wand. En doe vooral kleine stukjes en tempo vooral niet te hoog. In welke gang doe je trouwens de travers ?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 02:10

@ Andafries: ik ben nu begonnen in stap, dat leek me het makkelijkst voor het paard. Gisteren kreeg ik hem zo ver dat hij een paar pasjes richting travers maakte, inderdaad door zelf wat flexibeler te zijn op de binnenteugel. Hij heeft zelf nogal de neiging om te gaan 'hangen' als hij iets even niet meer snapt, heb hem nu een paar keer direct voorwaarts 'van de teugel' afgezet, daarna liep hij 3 a 4 passen met in ieder geval een zijwaartse beweging en de juiste buiging, het was alleen niet erg tactmatig nog, maar ik was hier al erg blij mee. :j Vanaf de volte zal ik ook eens probeer, dat is wel een goede tip.

Renvers ben ik wel al mee bezig in draf, maar die gaat hem op één of andere manier heel makkelijk af. Ik speel wel een beetje vals nog door schoudervoor in te zetten en dan om te stellen, maar zo snapt hij het in ieder geval wel.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:47

Dat is wel een gebruikelijke methode met schouderbinnen (of voor, ligt er maar net aan wat je pony aankan).

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:06

Jongens wat gaan jullie hard! :D
Ik ga vanmiddag Salsa (78 cm) een doen.
Dit word gewoon een beetje uitproberen want ik heb het in de zomer voor
het laatst met haar gedaan haha ;)
Idefix wil ik vandaag weer eens voor de wagen zetten. Ik zal fotos maken :)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:23

Nog even een travers update, het probleem ligt duidelijk bij mij. :') Regine heeft van de week even mee gekeken, zij liep de travers er zonder problemen uit met Flynn. De ontspanning was nog niet optimaal, maar hij kruiste super mooi over, met buiging naar de juiste kant.

Toen mocht ik het proberen en lukte het nog niet eens half zo goed, dus ik baalde. :P Vandaag gaan we er nog mee verder, al is het dus meer een kwestie van baasje trainen dan van paard trainen.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:56

Net heerlijk gewerkt met Den! Echt wauwie hij deed het zo netjes! Lange lijnen al een heel aantal weken niet gedaan, en sinds gister weer begonnen wat ook al erg lekker ging. Bij mijn andere shet is inmiddels ontdekt wat hij heeft en waarom hij zo slecht liep etc. namelijk leverbot en een ernstig magnesium tekort.. Inmiddels ontwormt tegen leverbot en gaat vanaf maandag op de magnesium kuur.. Hopelijk kan ik volgende week ook weer beginnen met een beetje opbouwen (licht dressuur werk aan de lange lijnen) maar zoals hij nu loopt kan ik er niks mee (lopen gaat heel moeilijk, loopt eigenlijk op alle benen onregelmatig kreupel en voelt zich duidelijk echt niet lekker.. Arm ponietje..).

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:55

Hallo allemaal,
Ik meld me ook even in dit topic. Met mijn vorige pony (shetlander Eli) heb ik ook veel langteugel werk gedaan en hebben we een paar keer les van Piet Bakker gehad. Helaas is hij vorig jaar overleden.
Mijn nieuwe pony is een maatje groter zodat ik er ook op kan rijden, maar eigenlijk vind ik het langeteugel werk wel zo leuk. Dus ook met hem ben ik weer aan de slag gegaan. Inmiddels kan hij redelijk draven en schouderbuiten en binnen in stap en leert hij heel snel. Nu de basis er een beetje in zit hoop ik met hem dit jaar ook ergens een les van Piet Bakker te kunnen meedoen.

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:00

Leuk! Nog een lange-teugelaar haha :D ik ga vanmiddag weer met [***] aan het werk. Zit de laatste tijd tot over mijn oren in het schoolwerk (examenleed), dus heb niet zoveel tijd op het moment helaas.

Irmy

Berichten: 977
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:27

Bij ons gaat het steeds beter. :)
Leuk om zo foto's te zien, en tips te horen van anderen. Ik heb nog wat foto's uit een filmpje gehaald, ze zijn daarom niet scherp.
Het halthouden blijft een probleem. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat doen?
Als ik meer druk geef op de teugels trekt hij dus harder terug en gaat hij niet halthouden. Heb al vanalles geprobeert (vlak voor een hek stoppen) maar niks werkt helaas.
Afbeelding

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:21

Leuk weer een paar enthousiaste mensen erbij.
Irmy, halthouden is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel. En harder aan de teugels trekken werkt meestal averrechts. Probeer kleine ophoudingen te maken dus niet vasthouden maar ook weer loslaten en gebruik daarbij je stem. Staat je pony stil dan natuurlijk goed belonen.
Heb je evt een filmpje ?

Irmy

Berichten: 977
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:10

Andafries bedankt voor je tip. Ik heb het ook geprobeert met stem, maar meneer is nogal eigenwijs.
De kleine ophoudingen ga ik proberen, je moet trouwens niet denken dat ik hard aan de teugels trek.
Ik zal van de week (of volgende week aangezien ik het nogal druk heb) even een beter filmpje maken. :)

Nyaleti

Berichten: 6239
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:26

ik wil beginnen met lange lijnen is er iemand die les wil geven in gilze ? (tussen breda en tilburg)

verbaas me er over dat jullie kunnen blijven lopen als de pony draaft haha
oke ik heb een grote fanatiek shetlander en ben zelf erg klein dus daaar zou met misschien wel aan liggen :')

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:38

in de mensport staat een leuk artikel over Piet Bakker en de lange teugellessen + hoe ermee te beginnen.
en het leukste is dat er foto's van ons bij staan! *\o/*