Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:46

Piet Bakker is super fijn, hij komt door het hele land voor clinics/lesdagen, je zou kunnen kijken of je ergens een keertje aan kan sluiten.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:43

Ik ben al een tijdje niet meer actief geweest in dit topic, doe nog sporadisch lange teugelen met m'n tinker. Maar binnenkort weer fanatiek aan de slag met m'n lusitano! :D Regine (van GezienbijGien) is nu twee keer met Santi aan het lange teugelen geweest en hij pakt het goed op!


Afbeelding

Afbeelding

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:00

Ik had afgelopen 6 maart weer een les. Begonnen met wijken aan de lange teugel, erg leuk! Finley deed het goed.
Ik doe met de shetlandindoor ook een proefje, ben heel benieuwd hoe dat gaat.

NH_trainer

Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:25

nurses schreef:
Het is al even geleden dat er voor het laatst iets geplaatst is in dit topic. Ik ben op zoek naar ervaringen in het lange teugelwerk van Piet Bakker.

Mijn paardje is 3 en wil vanaf medio juni aan de slag met het lange teugelwerk. We zijn nu al veel bezig met grondwerk. Straks als we ook samen gaan rijden lijkt het lange teugelwerk mij een leuke afwisseling voor ons beide.

Wat zijn jullie ervaringen met de lessen van Piet Bakker? Komt hij alleen op locatie of heeft hij ook mogelijkheden aan huis waar je met je paard heen kunt?
Kennen jullie eventueel nog andere instructeurs voor met name het lange teugelwerk?


Lessen bij Piet Bakker is altijd een feestje :)
Ik weet niet waar je woont, ik geef lessen aan de lange teugel, waarin ik vooral werk aan de basis.
Meer info kun je op mijn website vinden.

nurses
Berichten: 155
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:00

Heb al veel op internet gezocht, kon nog geen informatie vinden over clinics van piet bakker de komende periode en waar hij die eventueel geeft.
Of ik zoek totaal verkeerd

Ik woon zelf in Groningen. Friesland is goed te rijden voor mij. West friesland is dan weer een heel eind uit de richting

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:49

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:53

leuk filmpje, fijn bezig zo!
ik doe het op 't moment te weinig, natte of zware bak, vroeg donker van de winter...
hoop het nu ook weer een beetje op te kunnen pakken!
moet wel zeggen dat ik het met mijn merrie heel veel deed omdat die erg moeilijk te rijden was, mijn ruin rijd ik op 't moment best veel, en dan kom je bijna weer tijd tekort voor andere dingen... -O-

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:45

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:42

Thanx! :)

Het is een super mooie combi van werken, onder het zadel en aan de lange teugel, geeft alleen maar voordelen!
Ik heb mijn huidige paard eerst aan de lange teugel gehad voor ik er op ging, dat had ook al zoveel voordelen.

Van schrik vandaag het teugelen maar weer eens opgepakt... :D
Moet wel weer wat bijgeschaafd worden na een winter met maar een paar keer teugelen, we moeten het toch maar weer een beetje op gaan pakken, het is toch wel weer leuk om te doen! 8-)

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:27

Zijn er hier ook mensen die les hebben/willen krijgen van Piet Bakker in de regio Utrecht? Mijn stalgenote en ik zitten bij Utrecht in de buurt en zouden graag les van hem hebben, maar ik kan me voorstellen dat het het handigst is de afspraken kunnen worden gecombineerd met andere lessen in de buurt/op de route.
Tips over hoe dit in te plannen zijn trouwens ook van harte welkom! :)

ClassyHorse

Berichten: 9
Geregistreerd: 10-04-16

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 01:08

Ik meld mij hier ook! Leuk om mee te lezen en ideeën uit te wisselen.

Gisteren heb ik nog een open les van Piet Bakker gezien op Equiday, wat een held is dat. Niet alleen heel veel kennis, maar hij vertelt het ook nog eens heel leuk en kan de informatie goed overbrengen. Ik kon ook zo snel geen clinic van hem vinden, maar ik geloof dat hij wel regelmatig op bepaalde stallen komt waarbij je dan kunt aansluiten.

Berith

Berichten: 370
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:57

xyzutu2 schreef:
Zijn er hier ook mensen die les hebben/willen krijgen van Piet Bakker in de regio Utrecht? Mijn stalgenote en ik zitten bij Utrecht in de buurt en zouden graag les van hem hebben, maar ik kan me voorstellen dat het het handigst is de afspraken kunnen worden gecombineerd met andere lessen in de buurt/op de route.
Tips over hoe dit in te plannen zijn trouwens ook van harte welkom! :)


Ik krijg altijd graag les van Piet. Rijdt nu vaak best ver om een les bij te wonen, dus in de buurt van Utrecht spreekt mij aan.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:19

Mee-lezer uit Utrecht kruipt even onder haar steenn vandaan. Als er een keer een les in de buurt van Utrecht georganiseerd gaat worden dan wil ik in eerste instantie graag een keer komen kijken. Ponylief is (mijns inziens) nog niet toe aan lange teugelen maar ooit wil ik de overstap wel gaan maken (vanaf dubbele lange lijnen). Zou het fijn vinden om Piet dan al een keer aan het werk te hebben gezien. Dan kan ik besluiten via welke route ik de overstap ga maken.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:56

Als de datum uit komt rij ik ook rustig naar Utrecht om mee te doen!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:31

Al een hele poos geleden een stipje gezet, maar nog steeds niet gereageerd.

Ik werk al een aantal jaar met het lange teugelen. Toen ik net begon was dat met mijn toenmalige paard, helaas leeft zij niet meer.
Nu heb ik een kruising draver, welke het heel leuk doet aan de lange teugel! We zijn nog niet heel lang bezig, dus hij moet uiteraard nog kracht ontwikkelen.
Maar beide vinden we het erg leuk, we zijn nu bezig met de 'gewone' rijbaanfiguren in stap en draf(kleine stukjes, meneer vindt het moeilijk in draf). Ook zijn we in stap bezig met wat zijgangen.

Met mijn oude merrie 2 lessen van Piet Bakker gehad. Wat een fantastische man is dat!!!
Zou graag weer een les volgen, dus mocht er iemand een lesdag in het Noorden gaan organiseren... Ik houd me aanbevolen!

Lillian__

Berichten: 3279
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:56

Hi! Ik heb een aantal pagina's doorgelezen en doe het sinds November met een oliebol pony (tis een dotje hoor ;) ) ruin van 85 cm en dit gaat erg goed, het was in eerste instantie weer om de hulpen erop te krijgen voor het mennen (was even zoeken naar een sulky en tuig) sinds januari staat hij dus weer voor de wagen. Het lange teugelen beviel mij zo goed dat ik er wel mee door ben gegaan, niet alleen ter onderhoud van zijn spieren maar ook omdat hij het leuk vind (al heb ik het idee dat ie voor de wagen leuker vind :) ). Het gaat nu zo goed dat we een redelijk niveau hebben naar mijn idee en zijn conditie is aanzienlijk beter geworden zo ook zijn spieren. Ik heb van de 'eigenaresse' toestemming te kregen om via het NSPS mee te doen aan wedstrijdjes, alleen heb ik geen idee of ik het doe zoals ze het graag zien en of hij er echt klaar voor is. We hebben wel een aantal werkpunten namelijk; hij loopt graag of opgekropt met z'n hals (wel met aanleuning) of hangend in de leidsels, op het moment dat ik hem actief heb. Als ik mijn handen open of hem langer geef gaat ie alleen een tandje harder maar z'n neus eruit of netjes opgericht doet hij niet, als hij z'n achterbeen niet correct gebruikt kan hij wel netjes met zn neus eruit. Schouderbinnen en kontbinnen lukt me niet om erop te krijgen, wijken hebben we wel een beginnetje mee gemaakt, dat gaat redelijk, mis hier en daar nog wat activiteit (waardoor hij dus gaat opkrullen) Iemand die tips heeft of tijd heeft om een lesje te geven, hij staat in de omgeving van Bunnik (UTR).
Ik heb eens gekeken naar lessen van piet bakker, dit vind ik een beetje prijzig. De pony is namelijk niet eens van de 'eigenaresse' maar van haar ex... hij zou bij wijze van volgende maand opgehaald kunnen worden.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:14

Lillian__ schreef:
Hi! Ik heb een aantal pagina's doorgelezen en doe het sinds November met een oliebol pony (tis een dotje hoor ;) ) ruin van 85 cm en dit gaat erg goed, het was in eerste instantie weer om de hulpen erop te krijgen voor het mennen (was even zoeken naar een sulky en tuig) sinds januari staat hij dus weer voor de wagen. Het lange teugelen beviel mij zo goed dat ik er wel mee door ben gegaan, niet alleen ter onderhoud van zijn spieren maar ook omdat hij het leuk vind (al heb ik het idee dat ie voor de wagen leuker vind :) ). Het gaat nu zo goed dat we een redelijk niveau hebben naar mijn idee en zijn conditie is aanzienlijk beter geworden zo ook zijn spieren. Ik heb van de 'eigenaresse' toestemming te kregen om via het NSPS mee te doen aan wedstrijdjes, alleen heb ik geen idee of ik het doe zoals ze het graag zien en of hij er echt klaar voor is. We hebben wel een aantal werkpunten namelijk; hij loopt graag of opgekropt met z'n hals (wel met aanleuning) of hangend in de leidsels, op het moment dat ik hem actief heb. Als ik mijn handen open of hem langer geef gaat ie alleen een tandje harder maar z'n neus eruit of netjes opgericht doet hij niet, als hij z'n achterbeen niet correct gebruikt kan hij wel netjes met zn neus eruit. Schouderbinnen en kontbinnen lukt me niet om erop te krijgen, wijken hebben we wel een beginnetje mee gemaakt, dat gaat redelijk, mis hier en daar nog wat activiteit (waardoor hij dus gaat opkrullen) Iemand die tips heeft of tijd heeft om een lesje te geven, hij staat in de omgeving van Bunnik (UTR).
Ik heb eens gekeken naar lessen van piet bakker, dit vind ik een beetje prijzig. De pony is namelijk niet eens van de 'eigenaresse' maar van haar ex... hij zou bij wijze van volgende maand opgehaald kunnen worden.
zelfde probleem hier :o

Hoe doen jullie dat met galop? Of doen jullie dat niet?
En met " hogere" oefeningen wat doen jullie dan?

Groetjes :)

Berith

Berichten: 370
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:31

Blixem schreef:
Hoe doen jullie dat met galop? Of doen jullie dat niet?
En met " hogere" oefeningen wat doen jullie dan?

Groetjes :)


Het is vooral een kwestie van heel veel geduld, heel veel oefenen en blij zijn met hele kleine stapjes tegelijk ;)
Met mijn fries kan ik de galop aan de lange teugel. Daar zijn we nu ongeveer 4 jaar mee bezig. In het begin was alleen de eerste sprong al geweldig, daarna waren het twee a drie galopsprongen en dat met blijven oefenen langzaam steeds een paar sprongen uitbreiden. Nu kan ze het af en toe een een hele ronde door de bak volhouden in een tempo dat ik er naast kan blijven lopen. Maar het is erg zwaar voor een paard en ze heeft ook dagen dat het haar niet lukt. Dan heeft het ook geen zin om te blijven proberen. Kan ik beter wat doen wat ze wel goed kan en dan een paar dagen later het nog eens proberen.
Met mijn jonge paard ben ik nu ongeveer 2,5 jaar bezig met lange teugelwerk en daar denk ik nog lang niet aan galop. We zijn nu de eerste passen schouder binnen in draf aan het doen ook dat gaat echt met enkele passen per keer. Maar het is wel heel gaaf om te merken dat er af en toe opeens een kwartje valt en het lijkt of ze de oefening doen op jouw gedachte.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:36

Hier ook stapje voor stapje, leren rustig en verzameld te draven, beginnen met schouder buiten, dan stukjes schouder binnen, een stukje wijken of richting appuyeren, pasje achterwaarts, etc...
en zo bouw je het langzaam uit naar wat je paard en jijzelf aankunnen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:43

Inderdaad stapje voor stapje. Wat Nouvel zegt doe ik ook, zo worden ze sterker in de achterhand en kunnen ze verzameld gaan galoperen.

Ceasar biedt de galop wel eens aan als ik draf vraag. Hij is wel eens wat enthousiast en maakt dan 1 of 2 galopsprongen. Dit beloon ik uitbundig, ondanks dat hij niet doet wat ik vraag( ik vroeg immers om de draf). Maar ik vind het wel enorm goed dat hij galop aanbiedt en ga dat zeker niet ontmoedigen.
Ik zorg er wel voor dat het bij die 2 passen blijft, meer kan hij echt nog niet en dan voorkom ik dat hij zijn balans verliest en gaat rennen.

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:38

*nog een meelezer uit de regio Utrecht die graag mee wil doen met les van Piet bakker* :)

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:27

We (cloris @ bokt en ikzelf) zijn bezig om op 2 juli a.s. een lesdag met Piet Bakker te organiseren bij manege Noot in Callantsoog.

Je kan je opgeven voor een les lange teugelen of klassieke dressuur.
Deelname geschiedt op volgorde van opgave, (pension)klanten van manege Noot krijgen voorrang.

De lesmogelijkheden zijn:
- 30 minuten privéles voor 35 euro;
- 45 minuten privéles voor 52,50 euro;
- 45 minuten les met 2 mensen 26,25 per persoon;
- 60 minuten les met 2 mensen voor 35 euro per persoon.

Afhankelijk van de animo voor les is er gelegenheid om een uur privéles te krijgen voor 70 euro per persoon.

Niet pensionklanten van manege Noot betalen bakhuur; dit dragen we af aan manege Noot. Nadere informatie over de precieze kosten volgt z.s.m..

Er is ook mogelijkheid om te komen kijken, er is geluidsapparatuur aanwezig dus de clinic zal te volgen zijn.

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via een pb aan mij.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:53

Dan heeft hij dan een weekeindje Noord-Holland. 3 Juli is hij in Zwaag, daar ga ik heen. Had vrolijk 2 dagen achter elkaar gegaan, maar de 2e heb ik district kampioenschap dus dat gaat niet lukken.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:12

Klopt, kreeg ook al van Saida bericht dat hij op 3 juli bij haar is.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:30

In een ander weekeind was ik met 2 verschillende pony's naar beide gekomen!
Maar dat weekeind gaat dat niet lukken. De zaterdag gaan we 'even' naar Maasdijk. Als het kampioenschap in de Middenbeemster geweest was had het misschien wel gekunt als de startlijsten op elkaar afgestemd konden worden ;).