Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5475
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:10

Waar? :') Er zijn geen comments en in de description zie ik ook niks staan!

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:33

Klik hier voor meer tips daar dus

Piekosjj

Berichten: 5475
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:14

Nu voel ik me echt heel dom maar ik heb echt geen idee waar ik dat nou kan vinden :o

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:05

Ooh nu voel ik me dom :o dat kon je alleen vinden bij de bit pagina :+ maar niet bij youtube :')

Piekosjj

Berichten: 5475
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:07


FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:08

Weet iemand hier toevallig iemand die les geeft in het werken aan de lange teugel in midden Nederland (Vianen, iets onder Utrecht)?
Ooit wel 2 keer een clinic van Piet Bakker gevolgd en dat zou ik heel graag weer eens doen, dus mocht iemand hier weten wanneer er weer een clinic door hem wordt gegeven een beetje in de buurt zou ik het heel graag horen!

Op dit moment zelf heerlijk bezig met het werken aan de lange teugel maar zou eigenlijk graag een keer les hebben. :)

contagious
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-12-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:37

Ik sluit me bij FemkeRoosje aan!

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:37


s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:09

Hoihoi, ik lees al een poosje mee, maar heb lang geen paard gehad waarmee ik mocht en kon LTen. Ik heb les gehad in 2010/2011 met een PRE kruising. Inmiddels heb ik een eigen paard gekocht (4 jaar) waarmee ik maandag de eerste keer van dubbele lijnen longeren naar LT ben gestapt. We hebben nu tempocontrole (ho, stap en backup). En een heeeeel klein beetje stuur, hoewel hij nog echt bevestigd moet worden. Als stap en stuur en mogelijk tempowisselingen in stap ontspannen gaan zou ik graag af en toe lessen (1-2 keer per maand, ik train maximaal 2 keer per week in de bak, verder heeft hij vrij of wandelen we). Weet iemand een leuke LT lesgever in omgeving Glimmen? Voorkeur voor iemand met affiniteit voor de neoklassieke stroming (Bastiaan de Recht spreekt mij erg aan, hopelijk kan ik over 2 jaar die opleiding doen). Een van zijn studenten bijvoorbeeld. Paard is nog niet ingereden, maar als hij eenmaal ontspannen stap/draf ohz kan, zou ik het liefst bij dezelfde instructeur OHZ gaan lessen. Wie heeft er misschien tips/suggesties voor iemand die in dit plaatje past?

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:45

Heb het topic een beetje doorgelezen, leuk om te lezen dat iedereen best goed bezig is hiermee!

Heb zelf een welsh pony'tje staan waar ik sinds kort mee ben gaan lange teugelen. Ze loopt voor de kar. Door een doorgezakte rug kan ze niet bereden worden, en ik wil(ze staat pas sinds een maand of 3 bij mij) met het lange teugelen haar rug ondersteunen en verbeteren zonder erop te zitten.

Helaas heb ik hier geen bak, ik doe het lange teugelwerk op de weg. Die is niet breed genoeg voor voltes, dus tot nu toe hebben we schouderbuiten en wijken gedaan. Ook overgangen geoefend om haar voorwaarts te houden. De randen van de weg gebruik ik 'bakrand' als begrenzing maar ideaal is het niet. Volgende keer dat ik het in de wei proberen, zodat we ook wat voltes kunnen oefenen.

Zijn er meer mensen zonder bak? Hoe doen jullie het?

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:26

Ik heb ook geen bak, en oefen als het weer het toelaat gewoon op de wei. Is best lastig want die shetten zitten erg dicht met hun bakkie op het gras.... dus ideaal is het niet.

Nouvel

Berichten: 28568
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:34

Ik heb wel een bak, maar met mijn lusitano merrie gingen wij veel op vakantie dicht bij het bos en dan langeteugelde ik ook op de bospaden en op niet al te smalle paardjes kun je dan ook prima wat zijgangen, schouderbinnen/buiten oefenen.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:46

Even er weer leven in blazen :P

Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:20

Ik heb een paar pagina's door gekeken, maar (bijna) iedereen gebruikt gewoon een hoofdstel toch?

Nouvel

Berichten: 28568
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:40

Ik gebruik voor mijn huidige paard gewoon een hoofdstel met een hoge neusriem en een Dtrens, mijn vorige paard langeteugelde ik altijd met een kaptoom, die liep daar fijner mee dan met een bit.

Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:00

oké, bedankt voor de reactie!

MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:33

Ik gebruikte eerst een hoofdstel maar ben nu aan het overstappen naar een kaptoom.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:50

hoofdstel met kneveltrens.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:31

Hoihoi,

Wil dit topic graag weer een "upje" geven, want hoor graag of jullie wat tips hebben voor een probleempje dat ik heb met het lange teugelen.
Ik doe het nu al een tijdje met mijn Shetlander en stap gaat al erg goed! Hij beheerst in stal al schouderbinnen, schouderbuitenwaarts, travers, wijken en achterwaarts. Echter is draven nog een beetje een probleem. Hij verstijft dan als het ware, hoewel het ook wel per keer verschilt. In plaats van ontspannen licht te verzamelen, gooit hij zijn hoofd in de lucht en begint krampachtig te draven, zowel met als zonder bit.

Iemand misschien tips (sorry als het hier verkeerd staat!)?

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:51

Sardis schreef:
Hoihoi,

Wil dit topic graag weer een "upje" geven, want hoor graag of jullie wat tips hebben voor een probleempje dat ik heb met het lange teugelen.
Ik doe het nu al een tijdje met mijn Shetlander en stap gaat al erg goed! Hij beheerst in stal al schouderbinnen, schouderbuitenwaarts, travers, wijken en achterwaarts. Echter is draven nog een beetje een probleem. Hij verstijft dan als het ware, hoewel het ook wel per keer verschilt. In plaats van ontspannen licht te verzamelen, gooit hij zijn hoofd in de lucht en begint krampachtig te draven, zowel met als zonder bit.

Iemand misschien tips (sorry als het hier verkeerd staat!)?

Ik denk dat hij het nog ingewikkeld vind in draf dan want dat is toch nog wel moeilijk, probeer je eerst de volle verzameling in draf te krijgen en dan wijken of is er geen verzameling? misschien moet je kijken of dat het is?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:01

Ik vraag nog geen zijgangen van hem in draf. :)
En overigens doe ik wel al een tijdje aan dressuur aan de lange teugel met hem. Ik denk dus niet zozeer aan een balans en krachtprobleem. Maar wat het dan wel is.. Hij is normaal met mennen en rijden trouwens erg relax en ontspannen.

Nouvel

Berichten: 28568
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:19

als schouderbuitenwaarts langs de omheining lukt in stap zou ik dat ook in draf hele kleine stukjes gaan proberen, een zijgang remt af en door de omheining kunnen ze niet weg lopen.
Vaak krijgen ze op die manier wel door wat de bedoeling is.
Hele korte stukjes draf proberen, ook rechtuit kan dat, en bij de eerst pas harder gelijk weer gaan stappen, al doet 'ie alleen maar een kleine dribbel is dat al voldoende, gewoon met heel weinig blij zijn in het begin.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:26

Of eerst zorgen dt hij lekker ontspannen draaft op de hoefslag en de voltes, dat daarna uitbouwen. Beginnen met kleine stukjes en als hij ontspant gelijk stappen.

nurses
Berichten: 155
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:44

Het is al even geleden dat er voor het laatst iets geplaatst is in dit topic. Ik ben op zoek naar ervaringen in het lange teugelwerk van Piet Bakker.

Mijn paardje is 3 en wil vanaf medio juni aan de slag met het lange teugelwerk. We zijn nu al veel bezig met grondwerk. Straks als we ook samen gaan rijden lijkt het lange teugelwerk mij een leuke afwisseling voor ons beide.

Wat zijn jullie ervaringen met de lessen van Piet Bakker? Komt hij alleen op locatie of heeft hij ook mogelijkheden aan huis waar je met je paard heen kunt?
Kennen jullie eventueel nog andere instructeurs voor met name het lange teugelwerk?

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:52

Les van Piet Bakker is een feestje. Als hij in de buurt komt en er is plek vrij ben ik er altijd bij!

Over 2 weken naar de shet indoor, weer eens een proefje starten.