starten met grondwerk en longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XNienke_

starten met grondwerk en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 20:03

hallo bokkers,

ik heb een verzorgpony en heb een paar problemen.
ik heb deze zomer niet heel veel gereden omdat het maar steeds niet goed lukt, ik denk dat het komt door vertrouwen,
want soms rent hij opeens weg uit angst of is hij bang voor bijv. een bal

daarom wil ik eerst goed vertrouwen opbouwen met grondwerk en longeren voordat ik veel ga rijden en niet opschiet..

longeren doe ik nu al wel eens maar het probleem is dat met een enkele lijn loopt hij steeds naar binnen en stopt gewoon (als hij dat doet kijkt hij me boos aan en als ik verder wil gaan loopt hij naar achter en rondjes dat ik niet naast/achter hem kan komen), of gaat juist hard rennen. voor de zweep rent hij ook al weg (bang misschien).
met dubbele longeerlijn loopt hij soms goed en soms rent hij weg. :\

grondwerk heb ik nog niet echt gedaan maar als ik met hem door de bak loop dan hapt hij soms naar me, dan geef ik hem altijd meteen een tik tegen zijn neus maar dat helpt dan niet voor een andere keer.
en als ik snoepjes in mijn zak heb dan gaat hij helemaal schooien en in mijn zakken bijten..

ik ben op zulke momenten best streng voor hem, maar ik denk niet dat dat helpt omdat hij volgens mij bang is voor de zweep en voor nog meer dingen. ~~}>

wie kan mij helpen?? :?

schrappie

Re: starten met grondwerk en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:04

uhm. zoiezo eigenlijk geen snoepjes geven. Zeker niet in je zak houden. het paard denkt dan als tie jou ziet meteen aan eten. En dus gaat hij bijten.

verder weet ik het ook niet echt...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:14

schrappie schreef:
uhm. zoiezo eigenlijk geen snoepjes geven. Zeker niet in je zak houden. het paard denkt dan als tie jou ziet meteen aan eten. En dus gaat hij bijten.

verder weet ik het ook niet echt...

Ben ik het niet mee eens je kunt prima snoepjes in je zak houden en af en toe geven. Maar je paard mag gewoon niet schooien en zeker niet bijten. Als hij bijt geef eens een duidelijke ruk aan het halstertouw ipv een tik op de neus. Elke keer consequent herhalen.

Het is belangrijk je een goede leider bent, want je pony probeert je uit of neemt een loopje met je. Doe corrigeren zonder emotie, boos worden> is emotie. Emotie ziet een dominant dier als zwak, want je kan jezelf niet onder controle houden. Een onzeker dier wordt er nog onzekerder van. Zorg dat je je goed voelt en stabiel bent tegenover je paard. Alles wat jij doet naar hem dat doe je om hem iets te leren. Denk eraan, belonen is net zo belangrijk! Dat hoeft niet met snoepjes te zijn, het kan ook zijn met een aai, of de druk eraf, even niks moeten.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 20:21

@saskiakefie bedankt voor de informatie.
weet je misschien waar ik kan beginnen met grondwerk??
en zou het helpen om uberhoud te beginnen met grondwerk?

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:26

naar mijn idee heb je het over een pony die rechtgericht moet worden en een loopje met je neemt omdat je geen leider voor de pony bent. met snoepjes geven is niks mis maar misschien is het in jou geval beter even geen snoepjes te geven. mijn advies is neem les in grondwerk, wat dus begint met leiderschaps oefeningen, die erg belangrijk voor jullie 2 zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:45

Ik denk dat les nemen inderdaad het beste is :j Of kijk eens naar clinics, doe mee aan een workshop, daar leer je toch veel meer van dan een verhaaltje op internet. Uiteindelijk is het toch anders/moeilijker in de praktijk. Het gaat uiteindelijk niet om de oefeningen maar om je energie/lichaamstaal erachter.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:06

bambietje schreef:
@saskiakefie bedankt voor de informatie.
weet je misschien waar ik kan beginnen met grondwerk??
en zou het helpen om uberhoud te beginnen met grondwerk?

anyw1 hier op bokt (woont in Harderwijk) zou je prima op weg kunnen helpen :) . Je zou haar eens een pb kunnen sturen.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:24

dankjewel

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:37

ik kan helaas geen les nemen, maar ik wil toch graag beginnen dus ik ga me er eerst in verdiepen voordat ik begin.
ik weet ook nog niet waar ik moet beginnen..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:05

Er zijn over grondwerken ook een hoop goede boeken te vinden met afbeeldingen waar je wat aan kan hebben. Misschien woont er iemand in de buurt bij jou die al verder is met grondwerk waar je een keer mag komen kijken?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:34

Inderdaad, weet je niet iemand die je gratis kan helpen? En als is het maar 1,2 lessen het helpt je toch even op weg. Helemaal vanuit het niets beginnen met 0 ervaring is niet zo handig en is moeilijk.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 21:27

ik ken iemand die me gaat helpen met de "seven games" van Pat parelli.
zij heeft het al een keer met haar eigen paard gedaan.

en dan ga ik zowiezo de eerste 3 levels doen, en dan zien we verder..
heeft hier iemand nog ervaring met de seven games??

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:48

Zelf heb ik net een clinic gehad over grondwerk. Als eerste moet je de baas zijn over je paard, neem een longeer touw, of een langer halstertouw, en schut daarmee, als die een paar pasjes naar achteren gaat, moet je hem rust geven, rust in zijn beloning, (dus geen snoepjes!)
Daarna doe je het weer, gebruik anders een hollen plastice buis om hem wat tikjes naar achteren te geven, maar jij moet blijven staan! De holle buis doet geen zeer, hoe hard je ook slaat, maar het komt wel over.
Daarna loop jij zelf om hem heen, en laat het touw op de grond liggen, je laat de buis over zijn rug kont en hoofd/hals gaan. Daarna laat je em voorwaartswijken. dat doe je door je paard aan de binnen kant van je te nemen, en met de buis tikken op zijn neus geeft, zodat hij gaat draaien. Daarna achterwaartswijken, je blijft zelf staan en geeft met de buis tikken op zijn kont. Daarna laat je em rontjes om je heel lopen, misschien kun je het beste een touwtje aan je buis maken, zodat je em een tik op de kont gaat geven LET OP! dit is geen longeren, maar hij moet lopen, en UIT jouwn persoonlijke ruimte blijven.
Het naar achteren lopen, zoals ik aan het begin zei, moet je vaak herhalen. '
Als jij gaat lopen, moet het paard meteen meelopen, als jij stil gaat staan, moet je je groot maken en het paard moet METEEN stoppen, en mag niet in je persoonllijke ruimte komen.
Als je dit onder de knie hebt, kun je over een tijdje alles zonder halster(touw) en buis.
Dit werkt na mate de tijd ook met het trailerladen!! Hulp daarbij nodig? pb graag :j

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:31

@Tirsadionn bedankt voor je uitleg :)

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:39

Ohjaa, helemaal vergeten, als je paard zn tanden gaat knarsen, en over zn neus gaat likken, en misschien met zn hoofd schudden, dan heeft ie het volkomen begrepen :j

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 20:54

@Tirsadionn haha oke duidelijk :D
ik ga woensdag naar een clinic paard en spiegelen..
dan leer je veer over je paard.

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:36

bambietje schreef:
@Tirsadionn haha oke duidelijk :D
ik ga woensdag naar een clinic paard en spiegelen..
dan leer je veer over je paard.

Ohh okee dan! Veel plezier daar *D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:13

Ik denk dat de 7 games een heel goed begin zijn.

Als ik het zo lees heeft het paard jou goed afgetraind, haha! Paard ziet jou duidelijk niet als leider en is dus niet van plan om voor je te gaan lopen.
Zoek de oplossing dan ook niet zozeer in de oefeningen, maar in de leiderschap. Wie de ander z'n voeten kan verplaatsen, is de baas. (En zo te lezen loop jij meer dan je paard)
Ook het happen is eigenlijk corrigeren van de ondergeschikte, daarom helpt een tik niet, jij bent een hele ongehoorzame ondergeschikte in de ogen van je paard!

Laat je vriendin dus ook goed op je lichaamshouding letten en op je voeten. Zo'n clinic ga je ook veel aan hebben denk ik!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:15

Tirsadionn schreef:
Ohjaa, helemaal vergeten, als je paard zn tanden gaat knarsen, en over zn neus gaat likken, en misschien met zn hoofd schudden, dan heeft ie het volkomen begrepen :j

Z'n hoofd schudden? Bedoel je dan het briesen waarbij ze ook hun hoofd een beetje schudden? Dat is namelijk gewoon een teken van ontspanning.
En kauw/likken (hoeft dus niet over de neus, kan zelfs binnensmonds) is een teken dat ze iets verwerken. Maar dat kan bijvoorbeeld ook zijn: haha, dat heb ik toch maar weer mooi voor elkaar gekregen, dit moet ik onthouden. Kauw, lik.
Als een paard iets verwerkt moet je hem niks vragen (tenzij hij het verkeerde wilt verwerken, je wilt niet dat dat blijft hangen) want dan kan hij het niet verwerken en je vraag komt ook niet goed binnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:16

Ik ga met Sassol mee, verdiep je eens in Parelli? Parelli heeft een boek geschreven, en er is online en ook op bokt heel veel informatie te vinden.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 22:23

Heel erg bedankt voor jullie hulp, maar het lukt echt niet..
Vandaag steigerde hij zelfs naar me!

Ik vind het echt niet meer leuk en het word steeds erger.
Ik ga les nemen en iemand om hulp vragen want hij begrijpt er niks van en ik weet het dan ook niet meer.
Het is niet leuk voor hem en al helemaal niet voor mij.

Dus als iemand hier iemand weet die me kan helpen (liefst in de buurt van tiel (gelderland))
Alvast bedankt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 00:18

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 00:20

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 16:01

de eigenaar gaat helpen maar iig bedankt :)
als ik er niet uitkom neem ik alsnog les