Vrijheidsdressuur/grondwerk eten wel goed idee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Vrijheidsdressuur/grondwerk eten wel goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 21:20

Hallo Bokkers!

Het leek me wel leuk om met mijn pony wat anders te doen dan alleen maar rijden. Vroeger deden we ook nog wel eens ' gekke' dingen, houd ons beide toch wat flexibeler, makkelijk, ontspannender en toch wel een betere band... En het rijden vind ik ook niet altijd leuk om te doen, vanaf de grond is vaak net zo leuk. Ohja: Flower is echt swerelds liefste paard, ontzettend vergevingsgezind met een engelen geduld en leert heeeel snel (te snel).

Afijn, ik had vanmiddag een en ander gelezen en een soort van stappenplan gemaakt voor mijn Flower.

Eerst vond ik dat ze gewoon:
- moet kunnen volgen
- stopt als ik zeg stop
- blijft staan als ik niets vraag, met haar hoofd van de grond af.
- Back up'd als ik iets tegen haar borst druk (of je slingert aan het halstertouw)

Maar meestal als je serieus aan de slag gaat in de bak weet ze die regels en doet ze dat dus ook zonder problemen. Vandaag ook.

De dingen die ik dacht mee te beginnen:
- Voedsel weigeren... Mevrouw is nogal happerig/bijterig.... dus pas aanpakken als ik het werkelijk aanbied. Niet uit mn handen snaaien. Als we hier op focussen doet ze dat goed. Maar als ik iets anders probeer (ik niet geconcentreerd op niet eten) hapt ze constant.

- voetje geven.. Ik dacht als je met zweep op haar koot tikt dan irriteerd dat vanzelf genoeg om hem op te tillen.. Maaruhm.. nee :roll: Ze verzet uiteindelijk alle andere benen behalve die ene! Dat ga ik niet belonen :P Met mn teen onder haar koot duwen helpt wel, maar dan ze ze hem naar achter, en dat willen we ook niet.. Maar goed ze tilt hem op dus ik heb hem wel beloont.

- ja en nee schudden. Dat moet wel makkelijk te leren zijn dacht ik zo.

- Rondje lopen. Die kende ze al een beetje. Als ik mn zweep achter haar achterhand doet draait ze om me heen. Dat deed ze eigenlijk ook gewoon goed.

vroeger heeft ze ook wel eens geknield. Dus ik dacht even kijken wat ze daar nog van weet, het is niet echt iets om mee te beginnen maar omdat ze het al eens gedaan heeft is het niet echt nieuw. Ik vroeg een voetje en vroeg haar toen naar beneden en ze knielde zo :D Beetje verassing voor mij, maar ze bleef zelf paar seconden zitten dus ik gauw wortel in gestopt. Toen weer overeind en toen ik het daarna de andere kant vroeg wou ze niet meer. Niet erg natuurljk dus heb het zo gelaten.

En iets wat ze altijd wel al deed op iets bredere voorwerpen:
Afbeelding
ze ziet er wel een beetje raar gebouwd uit zo vanaf deze hoek :+

Maar goed, nu het punt:

ze word enorm hebberig :S ze hapt constant naar mn handen, tot schaafwonden aan toe. Ze kijkt ook alleen maar naar mn handen en het is echt het enige waar ze mee bezig is de hele tijd. En ik geef niets totdat ze echt iets doet wat ik vraag. Als ze hapt tik ik op haar neus, en zolang ik gefocused ben op het happen doet ze het ook niet, maar als ik naar iets anders kijkt, hapt ze vrijwel direct meteen weer in mn hand (of trui).
Tijdens een oefening dat ik haar mn hand wil volgen is het helemaal erg, ze bijt soms nog best pijnlijk. Dit heeft ze eigenlijk wel altijd al gedaan, het is deels gestopt omdat ik iedereen verbood haar uit de hand te voeren, alleen in de voerbak. Toen hield het op; ze wist dat ze niets uit de hand kreeg...

Met eten belonen is bij haar misschien niet zo'n goed idee? .. :(

Amable

Re: Vrijheidsdressuur/grondwerk eten wel goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:23

Werk je met een clicker? Want daarmee leer je haar dat ze nooit, maar dan ook nooit iets uit de hand krijgt zonder een click. Daardoor gaat ze zich op de clicker concentreren in plaats van jouw handen.

Eilatan

Re: Vrijheidsdressuur/grondwerk eten wel goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 21:29

Ik heb ooit een clicker gekocht om die reden idd.. Maar nooit verder mee gegaan. Op een of andere manier weet ik niet goed waar te beginnen. Gewoon klikken en dan voeren ofzo? Dat ze leert dat de click 'goed' is?