24 jaar te oud?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chantal30

24 jaar te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:24

Ik verzorg al jaren een erg leuke E pony. Hij is net 24 geworden, maar nog volop in beweging. Zijn eigenaresse rijdt hem nog meerdere malen per week, voornamelijk lekker recreatief buiten. Ik verzorg hem 2 a 3 dagen per week en mag alles met hem doen wat ik wil. Wegens een blessure aan mijn rug kan ik al zeker een half jaar niet rijden, en voorlopig zit het rijden er ook niet in. Nu vind ik dat geen probleem, want ik vind het heerlijk om lekker met hem bezig te zijn en te tutten. Hij kan zo genieten van een uitgebreidde poetsbeurt!
Wat ik nu voornamelijk doe is longeren met of zonder lijn, en lekker wandelen. Maar ik begin het longeren wel een beetje zat te worden en ik merk dat hij er ook wel klaar mee is.
Nu wil ik me bezig gaan houden met grondwerk en vrijheids dressuur. Ik heb er al veel over gelezen en het lijkt me een erg leuke nieuwe uitdaging.
Nu is mijn vraag alleen of het wel slim is om met een paardje van zijn leeftijd nog met VD te beginnen.
Ik begin uiteraard rustig bij de basis en wil kijken hoever we kunnen komen.
Zijn er meer mensen begonnen toen hun paardje al wat ouder was?
Ik hoop op reacties!

Groetjes Chantal

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:08

Ik denk dat er geen leeftijd op staat. Je moet uiteraard wel kijken wat je paard aan kan (als hij een blessure heeft of artrose of...), maar ik denk dat de leeftijd niet uitmaakt. Mijn paard van 21 is nog heel jong van lichaam en kan zelfs meer van soepelheid enz. dan mijn paard van 10. Dus ja, als ik jou was zou ik zeker eens informeren voor VD, Dressuur in Vrijheid (vandaag clinic over gehad, heel interessant en zeker de eerste oefeningen perfect doenbaar voor oude paardjes) en grondwerk. Je moet je paard niet overschatten, maar zeker ook niet onderschatten :-)

NikkivanOlst

Re: 24 jaar te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 06:33

het kan zeker prima :)
Maar omdat je paardje al een stuk ouder is moet je heel rustig aan de spieren oprekken en vooral enorm goed opwarmen voor je iets gaat doen, ze verrekken of breken makkelijker iets ;)
Daarnaast is steigeren, het compliment, liggen en zitten meestal echt teveel gevraagd voor oudjes.

Begin lekker met clickeren, voerweigeren, kleine hoofdkunstjes zoals flehmen, ja knikken, nee schudden, targetten :)
Daarna kun je rustig aan met de jambette gaan beginnen, maar vraag hem niet binnen een week hoog en door, dat is niet verstandig.

Bij de spagaat moet je oppassen dat je hem niet ver vraagt en maar een klein stukje per training erbij, de klassieke buiging mag je ook niet meer te diep vragen en ook écht stukje voor stukje omdat de spieren het anders niet voldoende aankunnen :)

chantal30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 11:12

Okee, bedankt voor de reacties!

Ga eens kijken hoe hij het oppakt en of we het allebei leuk vinden.
Ben niet van plan om heel ver te gaan met hem.
Maar gewoon de basis en wat simpele oefeningen.

AylinRanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:21

mijn verzorgpony is ook 24!
en die is ook nog vollop in beweging, gaat super!
ik kan alles nog met hem...
gewoon rustig aan ;)

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:23

de mijne is 23 en loopt nog als een trein

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:09

Heei! Ik ben met vrijheidsdressuur (en natural horsemanship) begonnen toen mijne 20 was! Kan prima joh! Ik zou het wel een beetje in de gaten houden, dus niet te snel iets van zo'n oudje vragen, het gaat natuurlijk soms niet allemaal meer soepel, maar dit is juist nog iets waar ze ontzettend veel plezier aan kunnen beleven! :D

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:00

wij hebben een paardje gehad van 30 en hij was nog vol van energie...
nou zat hier ook arabier in maar toch ik denk dat een paard niet per se op leeftijd moet worden beoordeeld maar meer op hoe vlug is hij nog....
het ene paard is sneller oud als het andere ;)

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:08

ik vind dat dat van paard tot paard afhangt sommige paarden staan op jaar elke dag kreupel en andere die springen nog ed
ik ken een paard van 22 en die springt nog heel vlot 90cm en loopt ook nog goede dressuur !
het is vaak ook belangrijk dat oudere paarden gewoon nog wat beweging hebben voor de spieren ;)

princess13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:54

Ik denk dat het zeker nog makkelijk kan , alleen bij sommige dingen kan de pony niet alles even goed als een pony van 3 daarom zou ik bij de buiging wel even opletten om te kijken of je pony dat nog wel soepel kan !
Veel succes!
Mijn verzorgshet is 19 en doet alles ook nog met heel veel energie!