Erg moeilijk wijken voor druk, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Erg moeilijk wijken voor druk, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 08:33

Hoi bokkers :)

Ik heb nu zo'n maand m'n eigen pony. Ze was zadelmak, en wat ingereden, maar nog niet echt doorgereden.
Stoppen en weer vertrekken, ook aandraven... Dat snapt ze! Maar als ik mijn been aanleg om bijvoorbeeld opzij te stappen snapt ze er niets meer van! Ze wil dan sneller, waarop ik haar terugneem en de hulp opnieuw geef. Nuja, als ze het niet snapt en ik doe vervelend... tja, dan krijg je een protesterend paard!
Dat wil ik gewoon vermijden.

Graag los ik dit dan ook op vanop de grond.
Alleen... dat loopt niet goed!

Bij het leiden wil ze me steeds voorbij, ik hou haar dan rustig in en laat haar wat passen achteruit stappen. Dit doen we nu al sinds ik haar heb. Toch blijft ze niet achter.
(soms vraag ik me af of dit komt omdat ze voor de kar beleerd is geweest? Dat ze het gewend is 'voorop' te gaan?)

Haar opzij laten gaan voor druk, is een drama. Ik leg mijn hand achter haar schouder, tegen haar ribben, en probeer er met vier fases van druk beweging in te krijgen. Maar bij de laatste fase hang ik dus met mijn volle gewicht tegen haar, waarop ze lekker terugduwt...

Mijn idee is dat ze geen respect voor mij heeft.
Ik merk wel dat, als er bijvoorbeeld iets 'engs' is, ze me (aan de hand) wel vertrouwt: als ik haar aanmoedig om te gaan kijken of het te touchen, doet ze dat wel!

Wie heeft tips om me te helpen?

Mijn instructrice zegt immers gewoon dat als ze niet opzij gaat (edit:) tijdens het rijden, ik maar een schopje of een tik met de zweep tegen haar kont moet geven. Bij een paard dat het snapt, maar weigert, oke. Maar ik heb echt het idee dat ze het niet snapt...

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Oryani op 07-09-11 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Re: Erg moeilijk wijken voor druk, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:45

Duidelijk zijn! Ben het dus eens met je instructrice.
Je kan jezelf de vraag stellen hoe de leider van de kudde het aan haar duidelijk zou maken dat ze aan de kant moest. Dan is een zweepje erbij nog vriendelijk hoor :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:52

Inderdaad eerst aan de hand oefenen en daarbij mag je best al een zweepje gebruiken als ze zo stug is. Pas als ze dat begrijpt en aan de hand voor lichte druk opzij gaat kan je het onder het zadel gaan proberen. Ik ben het dus deels met je instructrice eens: wel duidelijk zijn, maar je kan nog niet van haar verwachten dat ze het onder het zadel begrijpt en haar daar dan hard op aanpakken. Aan de hand zou ik trouwens niet met de zweep op haar kont slaan, maar op de plek waar normaal je been ligt bij het geven van de hulpen om opzij te gaan. En goed belonen op het moment dat ze een stap opzij doet. Ook tijdens het poetsen of omdraaien bij het uit de wei halen kan je dit oefenen.

Hoe zet je het wijken in als je aan het rijden bent? Welke hulpen geef je?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 08:57

Bedankt voor de reacties al!
Heb even de OP aangepast, mijn instructrice is enkel tijdens het rijden, heeft geen ervaring met grondwerk.

Dus, volgens jullie ook aan de hand wel een tik geven als ze blijft voorbijlopen, niet opzij gaat?

Imre, als ik rij en ik wil haar bijvoorbeeld een volte laten vergroten 'knijp' ik gewoon met mijn binnenbeen. Het 'wijken' is nog niet zo moeilijk, ik vraag haar bijvoorbeeld enkel om af te wenden, een volte te vergroten... Niet dat ze passen moet wijken ofzo :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:07

Wat doe je met je handen? En blijf je naar binnen kijken? Probeer eens om je handen allebei iets meer naar buiten te zetten, waarbij je wel stelling naar binnen houdt, en kijk naar het buiten-oor van je pony.

Een tik geven als ze je voorbij gaat zou ik niet doen. :n Wel als ze niet opzij gaat bij het wijken voor druk.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 09:55

Wat doe ik met m'n handen... hmm... Belangrijk om weten, ik rij zonder bit.
Ik doe m'n binnenteugel open (opzij), en hou mijn buitenteugel 'gewoon'.
Ik blijf volgens mij wel naar binnen kijken (ga er extra op letten :) ).

En, hm :o? Ik snap je tip niet helemaal.
Beide handen naar buiten... dus buitenhand openen en binnenhand dichter naar de schoft brengen? Bedoel je dat?

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:07

Gewoon blijven proberen, zelf als ze maar een miniscuul pasje in de goede richting zet uitgebreid belonen. Ik denk dat ze het nog niet helemaal snapt :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:10

Nou, gisteravond vol goeie moed weer even aan de slag gegaan. Ik zette nu niet enkel mijn hand tegen de plek waar de singel ongeveer ligt, maar zette mijn andere hand tegen haar kaak. Ze leek het na een paar keer proberen wel beter te snappen. Morgen weer verder proberen :)
Tot ze het helemaal snapt ga ik even niet rijden :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:07

weer even oprakelen!

Aan de hand lijkt ze het nu te snappen...
Wenden gaat beter, als ik m'n been licht aanleg.
Maar als ik druk zet, om bijvoorbeeld te versnellen of als ze dreigt stil te vallen, bijt ze gewoon in mijn been!

Hoop dat dit snel voorbij gaat :s Snap ook niet waar het vandaan komt.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:16

Ik heb hetzelfde gehad met mijn 2 jarige, qua grondwerk dan. Ze snapte het écht niet, dat wijken voor druk en heeft ook meermaals mij bijna omver geduwd door zo hard tegen te gaan hangen (polsen gekneusd).
Ik moet eerlijk zijn dat ze bij mij dan meerdere keren bijna is gevallen (ze gaat hangen? dan laat ik los net op het moment dat zij tegenduwt, wordt ze meteen met 4 voetjes weer op de grond gezet), ook wel wat porren, duwen en zelfs de occasionele klap of schop heeft gehad als het echt te ver ging. Maar bij al die dingen moet je vooral eerlijk zijn in wat je doet. Als zij niets gemeens doet, jij ook niet. Maar als mevrouw begon te piepen en schoppen in mijn richting, dan ik ook. En uitvoerig belonen als ze het goed doet! Dat blijft het belangrijkste! Hier niet met eten, mijn pony's zijn veel te gefocust op eten om ze daarmee te belonen, maar met klopjes/krabbeltjes/aaitjes en een hoge stem erbij.

Nu moet ik enkel met vlakke hand haar ergens aanraken en lichte druk zetten met het commando 'opzij' en ze stapt opzij. Op de 1 of andere manier heeft ze de klik gemaakt en snapt ze het, al had ik het bijna opgegeven omdat ik er zo lang mee bezig was en mezelf een slechte eigenaar vond :o .

Ik zou zeggen, nog verder blijven grondwerken, ook naast het rijden! Op de grond kan je verder werken aan je band en alle commando's telkens goed oefenen. Ik doe het minimaal 1x per week, even de hele basis weer herhalen en zien waar we weer wat aan moeten bijsleutelen.

Succes ermee :) !

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:15

Dankje voor de tips :)

Ik geef de moed ook niet op hoor, we zijn nog niet lang bezig met grondwerk.
Heb laatst ook het boek van Inge Teblick gekocht over grondwerken, erg interessant!

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:36

Eens met het bovenstaande! Zweepje derbij kan echt geen kwaad.
Weet niet of je al is hebt geprobeerd hebt bij een bakrand oid?
Dan hoef je der niet zo tegen te houden in der mond, dan gewoon rechthouden en been aanleggen en bij 1 stapje meteen belonen dan heeft ze het vast snel genoeg door en kan je het dan ook zonder omheining proberen :)!

Succes!