pony vindt grondwerk (los longeren) écht niet leuk..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

pony vindt grondwerk (los longeren) écht niet leuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:59

Even voorop gesteld: ik heb geen haast..

Maar.. Mn pony is bijna 2,5 en laat duidelijk merken dat ie wel iets wil gaan doen. Gezien ik hem ook rustig aan richting showconditie probeer te trainen leek het me een mooi moment om het los longeren te introduceren. Heb dit met veel paarden gedaan, vind het ook een erg fijne manier om een paard voor te bereiden op het 'echte' longeren en om zo een basis te leggen voor het beleren. Alles op zn tijd natuurlijk en alles in zijn tempo.

Maar ik stuit toch op een probleem.. Ponybeest vindt er écht geen drol aan. Op zich is het al een hele overwinning dat ik er met een longeerzweep beweging in krijg. Hij pikt t ook best goed op, doe t maar een paar minuutjes. Gewoon, puur om eraan te wennen, iets te doen, voor te bereiden. Tot ongeveer een half jaar geleden was het echt al heel wat als ik hem in zn vooruit kreeg, hij is gewoon nergens van onder de indruk. Heb grondwerkles gehad en hoewel dat erg heeft geholpen, biedt het me geen handvatten voor dit probleem.

Ik heb nu zoiets van, laat nog maar dan. Gaan we wel wandelen :+ Overigens: als ik ben begonnen met het rondsturen stop ik ook pas op een positief moment, dus hij leert wel dat t pas klaar is als ie zn best doet.

Ken ik hem te goed dat ik hem alleen leuke dingen wil laten doen? Komt dit pas later? Nogmaals: alle tijd, maar het zal toch een keer moeten gaan gebeuren :+ Hij is verder altijd erg werkwillig maar lijkt nu gewoon puur beledigd dat hij, prinses ehh prins op de erwt gewoon iets moet doen :') wie weet hoe ik dit aan kan pakken?

NikkivanOlst

Re: pony vindt grondwerk (los longeren) écht niet leuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:57

Dat had mn kleine poowny ook:')
is gewoon een stukje dominantie geweest bij die van mij :')
Ff laten weten van KOMOP we gaan iets doen.
Probeer heel duidelijk te zijn met je lichaamshouding, kom zelf ook actief over, motiveer je paard om iets te gaan doen, doe een stukje grondwerk, spelen, klieren, zodat hij jouw lichaamstaal gaat snappen. Dan word los longeren ook een stuk makkelijker omdat je paardje dan precies weet wat jij met welke houding gaat bedoelen :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:09

Ah das een goeie inderdaad, om het dus wat minder serieus aan te pakken, wat meer spelen tussendoor :j Kleine pony's zijn verschrikkelijk :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:21

Kleine pony's sporen gewoon niet :=
Silke...Breezer..... :+

Zoiezo moet je met jonge paarden niks serieus aanpakken, laat het ze lekker zien als een spel, zelf meedoen, zelf dingen aanbieden... Gewoon pakken wat ze bieden en ze motiveren om iets te bieden :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:24

Dat laatste doe ik idd altijd :j Maar als ik zo even naar mezelf kijk denk ik dat ik er te serieus in ben bezig geweest.. Te veel van 'tijd om aan het werk te gaan'.. Hmm.. Waar bokt al niet goed voor is dan :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:08

Verdiep je in Parelli o.i.d. dan kun je je pony meer uitdaging geven! Alleen maar rondjes lopen is saai..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:09

Ik zou je persoonlijk in geen 1 methode verdiepen :')
mix gewoon van alles bij elkaar zodat je het leuk en afwisselend houd voor je paardje :)
aka, verdiep je in meerdere methode's en probeer van alles uit, nooit blindstaren op 1 methode :')

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:13

Beter blindstaren op 1 methode (hoewel liever niet natuurlijk, wat dat betreft ben ik het eens met VT) dan je pony alleen maar saai rondjes laten lopen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:15

Kan je er niet mee fietsen? (moet je wel zelf handig in zijn dan hoor, maar kan heel leuk zijn)
Dan ziet ie wat meer, andere omgeving en dat vind ie misschien wel leuk...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:16

Ja fietsen is ook super leuk! Doe ik ook veel met mijn haflinger :-)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:19

e_horse schreef:
Beter blindstaren op 1 methode (hoewel liever niet natuurlijk, wat dat betreft ben ik het eens met VT) dan je pony alleen maar saai rondjes laten lopen.

Beter helemaal niet blindstaren en zoiezo afwisselen. :)
Elk paard is anders en niet elk paard vind elke methode geschikt....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:21

Ja blindstaren is natuurlijk nooit goed. Je ergens goed in verdiepen is altijd goed. Niet zomaar klakkeloos dingen aannemen.

Maar ontopic: wat doe je nog meer met je pony behalve los rondjes laten lopen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:42

Ik heb me reeds in een hoop grondwerkmethodes verdiept ;) Parelli is overigens absoluut mijn ding niet, ben sowieso inderdaad van alles op een hoop gooien en maar zien wat ik kan gebruiken :D En, like I said, heb ook grondwerklessen gehad...

Fietsen kan ik zelf al niet erg goed ivm knieblessure en daarbij zijn de meningen er nogal over verdeeld of het een goede showtraining is of niet. Gezien ik geen pony wil die straks enorm op de voorhand loopt ga ik er niet mee fietsen, en dus om nog een heleboel andere goede redenen :+ Wel wandel ik enorm veel (wat ook in mn OP staat) dus hij ziet gerust iets van de omgeving, 2 weken terug nog een goeie 3,5 km naar huis en weer terug gewandeld met m. Afwisseling ontbreekt het hem beslist niet aan, we doen zat verschillende dingen. Daarnaast doe ik ook vaak genoeg niet veel meer dan even lekker poetsen zodat hij ook de tijd krijgt om dingen te verwerken en niet alleen maar hoeft te concentreren en dingetjes te doen. Hij is en blijft pas 2,5, dus ik wil wel dat hij ook dagen heeft dat ie alleen maar paard hoeft te zijn :)

Saai rondjes lopen is beslist de bedoeling niet, alsjeblieft niet zeg, arm beest. Ik heb met andere (jonge) paarden vaak erg veel lol gehad met grondwerken, is echt een leuke manier om samen bezig te zijn en te trainen. Dáár wil ik hem zo graag ook hebben, maar ja, basis is wel dat ie loopt en me niet stom aan gaat staan te kijken :') Pas als ik de basis van het ''ik wijs naar je kont dus jij gaat harder'' er in heb zitten kan ik wat meer. De andere paarden waren een stuk ''lichter'' in de omgang en dus makkelijk in actie te krijgen, dan kun je heeeel snel door naar het spelen. Omdat Biscuit zo vreselijk lastig in actie te krijgen is moet ik toch iets, ik kan moeilijk heel veel lol trappen als ik nog bezig ben met te voorkomen dat ie stil gaat staan :+

Anyway, dat gezegd hebbende... Vanavond wassie nogal hyper (harde wind) en heb ik toch wat lol met m gehad :) Moest wel keihard werken om hem in actie te krijgen, maar uiteindelijk had hij er toch wel plezier in (lees; zakje aan de zweep aanvallen :+ ) dus ik hoop dat dat weer een stapje verder is iig :)

Bedankt alvast voor de tips, ik weet iig dat ik met wat meer plezier hem aan de slag moet gaan zetten :+ Andere tips en ervaringen zijn nog steeds welkom!