paard raakt in paniek bij knielen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

paard raakt in paniek bij knielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:39

hey,
ik ben nog maar net begonnen met vd met mijn lusitano. normaal gezien zou hij alle kunstjes al moeten kunnen maar ik weet de commando's niet dus moet ik alles terug opnieuw leren. hij kan sinds 2 weken de spagaat en nu zou ik hem willen leren buigen maar het lukt niet, hij stapt achteruit. en voor knielen slaat hij bijna in paniek. ik pak zijn voorbeen en laat hem een klein beetje zijn gewicht naar achteren verplaatsen, echt niet veel maar hij raakt plots in paniek en verliest zijn evenwicht en gaat heel hard leunen op het been dat ik vast heb, zelfs zo hard dat hij er bijna van omvalt. wat moet ik nu doen? of moet hij eerst iets anders kunnen? zijn jambette kan hij als de beste maar daar blijft het dan bij.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:44

als ik het goed begrijp, kon het paard toen je hem kocht al een hoop kunstjes? misschien aan de oude eigenaar vragen wat de commando's waren?
je zou het buigen kunnen leren door eerst apart het hals buigen/mooi staan te leren, en als hij dat kent, eerst een spagaat vragen, dan hals buigen, en een snoepje tussen de benen houden om uit te nodigen tot zakken. Ook op de singelplek ondersteunen met je hand, dus met een platte hand duwen wil nog wel eens werken, dit was voor mijn paard dé manier voor de buiging :)

knielen zou ik voorlopig achterwege laten, dat is een best belastend kunstje en je wilt natuurlijk niet dat je paard bang word. Hij heeft op dit moment het evenwicht er niet voor. Als het buigen goed gaat zou je naar het compliment kunnen gaan trainen, dus knielen op 1 been, en als hij daar rustig in kan blijven staan, het andere beentje er bij gaan vragen :)

Evi_Ibisco

Re: paard raakt in paniek bij knielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:56

helaas is de vorig eigenaar van portugal dus aan hem kan ik het niet vragen. mooi staan kan hij eigenlijk ook, allee hij volgt toch gewoon het snoepje maar hij doet het toch. maar hoe ver moet hij zijn spagaat kunnen? hij legt eigenlijk al zijn gewicht op de voorhand, is dit verkeerd?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:11

voor de buiging moet hij zijn gewicht wat meer naar de achterhand verplaatsen, laat je hem een snoepje volgen, dan neemt hij automatisch wat meer gewicht op de achterhand. (het beste is denk ik een wortel, als hij z'n hoofd wat meer ondersteboven houd wilt je vinger nogal gauw tussen de tanden in komen te zitten, en een wortel kan hij langer aan knagen, dus kan je het wat langer proberen).

de spagaat hoeft niet ontzettend ver te zijn, maar wel ver genoeg zodat hij niet omknakt in de koten (de voorbenen moeten dus gestrekt blijven). Dit kan je zelf een beetje uitproberen hoe ver hij moet, ik zet mijn paard voor de buiging in een ruime spagaat, maar voor het compliment zet ik hem in een kleine spagaat, omdat hij anders zijn achterbenen er niet goed onder kan houden :)

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 23:14

oké bedankt voor de tips, ik zal het morgen zeker eens proberen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:37

In het buitenland word het allemaal net iets ander aangeleerd....
je zou eens moeten proberen een tikje op de voorknie te geven en 'benga' te zeggen.
grote kans dat hij dan een keurig compliment maakt.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 17:48

dat zal ik zeker doen, het is wel al lang geleden dat hij dat heeft moeten doen maar misschien herinnert hij zich het wel..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:52

Paarden vergeten niet zomaar iets :)

Als het werkt is spaanse pas trouwens 'paso'

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 17:52

zijn er nog trucjes die je kent?