Paard geeft altijd jambette

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

Paard geeft altijd jambette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 09:41

Hey,
Ik heb een lastig probleem. Mijn paard kan alle trucjes (kon hij al, ik heb hem dus niets aangeleerd) het probleem is dat hij altijd jambette doet zonder dat ik het vraag. Bv. Als ik hem aan het kuisen ben en ik kom met de borstel waar de singel normaal ligt, als ik opstap ( heb een zweepje vast dat dan naast zijb been is maar ik raak hem niet, als ik halthou en benen geef om terug te stappen, als ik per ongeluk naar zijn been wijs, ... Het begint er vervelend te worden want als ik voor hem sta en hij doet jambette zonder dat ik het vraag moet ik soms gewoon opzij springen want anders raakt hij mij (heeft hij al 1keer gedaan). Als ik hem vraag om jambette te doen geef ik altijd het commando 'voet' en leg ik mijn zweep tegen zijn been. Als hij het doet zonder dat ik het vraag zeg ik 'nee' of negeer ik het gewoon. Wat moet ik nu doen? Ook doet hij dat als ik hem andere dingen vraag zoals achteruit gaan.

Tammy_

Re: Paard geeft altijd jambette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:50

Als het negeren niet werkt, afstraffen. Dan ben je maar een keer goed boos en krijgt hij een Schreeuw en een mep, zo weet hij meteen dat het niet mag.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:53

nou zeg een schreeuw en een mep? Het diertje is het aangeleerd, leuk hé dat VD nu moet het dier het bekopen met een mep voor iets wat hem standvastig is aangeleerd?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:55

Jambette kan veel pijn doet aan je benen (schoppen), dus inderdaad afstraffen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:55

Je geeft hem op dat moment het commando niet dus ik weet niet zeker of hij het nu als trucje doet of als uiting van ongeduld oid? Want in dat geval zou ik hem wel straffen...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:27

Ik zou in ieder geval het even helemaal niet meer vragen. Ook niet op commando. Elke keer als je ziet dat hij het wil gaan doen (gewicht naar andere been verplaatsen) duidelijk 'nee' zeggen en hem even achterwaarts zetten. Als hij het doet terwijl je voor hem staat mag je afstraffen, want dan wordt het gevaarlijk voor jou. Het paard moet ten alle tijden uit jouw ruimte blijven, ook met zijn benen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 13:32

Afstraffen wil ik niet echt doen. En hij kent ook het commando 'staan' (dan moet hij gewoon stil staan op 4benen) dit zeg ik soms als hij zijn jambette doet, soms luisterd hij dan maar soms heft hij zijn been nog hoger, zo hoog dat het 1rechte lijn is en helemaal gestrekt. Ziet er wel mooi uit maar toch mag hij dat niet doen en hij weet het meestal wel dat het niet mag maarja.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:34

En wat doe je dan als je een hoef tegen je scheen krijgt? Foei zeggen? ;)

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 13:37

Dan duw ik hem achteruit maar dat kan ik toch niet altijd doen? Als hij dat in zijn stal doet kan hij niet achteruit.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:38

Gewoon negeren :) Werkt het beste.
De jambette doen ze ook alleen maar omdat ze weten dat ze daarmee positieve aandacht krijgen (dus snoepje of andere beloning).
En negatieve aandacht, dus boos worden is óók aandacht ;)
Mijn paard kan ook de jambette en haalt t te pas en onpas uit de kast wanneer ze even geen aandacht krijgt, maar het is ook snel weer over met die grapjes zodra ik het negeer.

Afstraffen alleen doen zodra hij de jambette doet terwijl jij voor hem staat. Dat kan gewoon niet. Hij moet wel jouw plek respecteren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:42

Evi_Ibisco schreef:
Dan duw ik hem achteruit maar dat kan ik toch niet altijd doen? Als hij dat in zijn stal doet kan hij niet achteruit.

Nee, dus wat doe je dan? Dan accepteer je het gewoon? Paarden die elkaar een trap geven krijgen ook flink op hun flikker hoor..

deniserikse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:03

Gewoon goes straffen met een hoge stem. Maar meppen en scheeuwen helpt dan ook niet echt goed!
En anders gewoon goed google van hoe je het af ken leren ;)

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:32

Gaf je hem normaal snoepjes als beloning? Mijn verzorgpaard deed dit ook, maar als een soort van 'bedelen'. Misschien moet je proberen om met clickertraining te gaan werken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:45

Met clickertraining gebruik je ook voedselbeloningen. ;)

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 23:03

Ja ik gaf hem snoepjes. Maar vandaag deed hij het weer als ik hem aan het kuisen was maar heb gedaan alsof ik het niet zag dus hij stopte er mee en keek even naar mij of hij geen snoepje kreeg maar omdat ik niet reageerde bleef hij gewoon stilstaan. Dus ik hoop dat hij het zou zal leren om het alleen te doen als ik het vraag.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:16

H_Nalanta schreef:

Ik gebruik dat alleen aan het begin, later wordt het geluid van de klicker de beloning, of beter gezegd het teken dat het goed is uitgevoerd (als in braaf) Het mooie van de clicker is ook dat je de lat steeds wat hoger kunt leggen, als je alleen beloont als het echt super is gaan ze steeds beter hun best doen.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:21

Een voorbeeld van OEI gedrag (Ongewenst Eigen Initiatief) de beste remedie om dit te stoppen is dit gedrag te negeren en hem af te leiden met iets anders zodat hij zijn aandacht moet verleggen.

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:19

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan.
Ik heb haar gewoon genegeert en zo stopte ze er mee omdat ze wist dat ze dus geen aandacht krijgt als ze het uit haar zelf doet (negatieve aandacht is ook aandacht)
Wanneer het echt gevaarlijk wordt dan zet ik haar in haar achteruit zodat ze uit mn ruimte gaat en er uit weg moet blijven.
ik hoop dat je er wat aan hebt!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:45

LOCA schreef:
H_Nalanta schreef:

Ik gebruik dat alleen aan het begin, later wordt het geluid van de klicker de beloning, of beter gezegd het teken dat het goed is uitgevoerd (als in braaf) Het mooie van de clicker is ook dat je de lat steeds wat hoger kunt leggen, als je alleen beloont als het echt super is gaan ze steeds beter hun best doen.

Maar daar is een clicker dus niet voor bedoeld. ;) De clicker is bedoeld als brug naar de beloning om aan te geven dat hij het op dát moment goed doet en daar de beloning voor krijgt. De click zou nooit de beloning mogen zijn, je leert je paard eerst dat na de click de beloning komt en dan is de click ineens de beloning? Lekker verwarrend voor het paard..
Je kunt wel stoppen met voedselbeloningen geven maar dan zou je ook niet meer moeten clicken.

malle4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:41

ja mijn paardje doet het ook , erg vervelend inderdaad maar hoe meer je het blijft negeren hoe minder het wordt !

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:43

idd wat de andere al zeggen
negeren of afstraffen