Gewoon een vraagje!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leentje13

Gewoon een vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:53

Hoi allemaal!

Ik heb nu sinds bijna 2 jaar een verzorgpaard en daar geniet ik met volle teugen van :D
Nou wil ik eigenlijk meer doen dan alleen rijden (met bit en zadel)
Ik ben van plan om een keer te beginnen met vrijheidsdressuur!
Nu vraag ik me dus af hoe ik het beste kan beginnen met een paar oefeningetjes??

Tips zijn echt heel erg welkom!

Groetjes Lenie

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:57

Hoi Lenie,

belangrijk is dat je pony eerst de basis kan. Hieronder valt het meelopen zonder gedoe,zowel in stap als draf. Ook het stilstaan op commando is een vereiste. Als je pony dit al kan zijn de onderstaande oefeningen goed om mee te beginnen.

-targetten,iets aanraken op commando (bal,zweep,hand)
-voetje/jambette
-teruglopen (sommigen vinden dat het onder de basis valt,sommigen vinden dat hete en heuse oefening is,maakt opzich weinig uit)

-op het blok/plateu

als je graag hulp wilt bij het vrijheidsdressuur hoor ik het graag,ik geef namelijk lessen samen met een vriendin. voor meer informatie: http://naturalmove.jouwweb.nl/

succes~!

leentje13

Re: Gewoon een vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:13

Heel erg bedankt! Ik ga morgen maat wat proberen!
Heb je nog aparte dingen nodig??

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:16

Kijk anders even op www.nistaVD.tk :) Onder het kopje "vrijheidsressuur" staat alles precies uitgelegd! :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:54

leentje13 schreef:
Heel erg bedankt! Ik ga morgen maat wat proberen!
Heb je nog aparte dingen nodig??

een halster en touw is wel handig,later kun je dat weglaten als het goed gaat.

voerbeloningen ( één brokje per keer is goed)

en verder enkel een blok als je ''op het blok'' wil leren :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:57

Weet de eigenaar dit en vindt die het goed? Sommige oefeningen kunnen als je ze verkeerd aanleert, uitgroeien naar zeer vervelende aangeleerde gewoontes. Helemaal als je er volledig onervaren aan begint. Dus goede begeleiding lijkt me verstandig.
Oefeningen als stilstaan en meelopen zijn nog practisch handig, maar om ze bijvoorbeeld jambette of steigeren te leren, kan enorm tegen je werken.
Ik ben overigens geen tegenstander van vrijheidsdressuur. Ook ik pas af en toe oefeningen toe. Onze Anda kan jambette, net als onze dartmoor. Vooral bij de Dartmoor is het opletten dat ie niet beloond wordt, als het hem niet wordt gevraagd. Hij deed het in het begin veel te vaak en dan hadden de kinderen er soms last van. :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:02

Ben met mijn paard begonnen met achterwaarts, zijwaarts, blijven en komen. Maar dan meer via de Parelli manier :P

Voor VD ben ik begonnen met jambette, daarna flemen en kusje geven en nu zijn we aan de spagaat bezig.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:56

@idefix4: ik ga hem zoiezo geen steigeren leren en misschien jambette ook niet. Ik vind het gewoon al leuk als hij draven, stappen en galloperen en achterwaarts op commando kan! Misschien nog iets oppakken lijkt me ook wel leuk!
Gewoon op een andere manier met je paard bezig zijn!
Dus de eigenaar hoeft zich echt geen zorgen te maken :p

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:26

Let wel op dat als je met voerbeloningen gaat werken het paard niet gaat schooien of je ruimte binnen komt walsen voor een snoepje.

Heel consequent zijn dus!

HakunaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:09

Je zou kunnen beginnen met de seven games van Pat Parelli, heel leuk om te oefenen en te merken dat je steeds verder komt, maar ook super voor het vertrouwen tussen jouw en het paard!
Ik ben er op dit moment ook mee bezig en ik merk echt dat het zo snel gaat en hij zo snel leren WIL ook!
Hij vind het geweldig om bezig te zijn.

-XX-

HakunaM

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:35

Ik zou eerst goed met de basis beginnen, dus het volgen, halthouden, wijken voor druk etc. Ook raad ik aan om niet met voerbeloningen te werken, zoals snoepjes. Dit omdat veel paarden dan gaan bedelen en het eigenlijk doen voor het snoepje en niet omdat jij het vraagt.

Als je aan vrijheidsdressuur begint is de jambette inderdaad het makkelijkste om mee te beginnen. Flemen op commando (of kusje geven) kan je ook proberen.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 18:54

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga er mee aan de slag :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:59

en toch vind ik ook al doe je alleen basis dingen zoals met jou mee lopen, dit altijd in overleg met de eigenaar moet doen.
het is niet jou paard dus altijd in overleg doen, en dan zou je inderdaad kunnen beginnen met de basis, wat hierboven al word aangegeven.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 19:44

Ik ga geen rare dingen doen, zoals ik al zei :P
De eigenaar vind het vast niet erg, zal het er met haar over hebben!

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:45

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:29

Eerst begin je met de basis (achteruit op commando, stil blijven staan wanneer jij dat wilt enz.)
daarna kun je verdergaan met de kleinere kunstjes (flehmen, kusje geven, jambette enz.)
van daaruit kun je verdergaan met de grote kunsten (steigeren, liggen, zitten etc.)

veel succes!

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:33

Het targetten is echt heel leuk en dat kan ook niet fout gaan eigenlijk. (Dus ongevraagd doen) want je hebt de target nodig. ik heb zelf een bal op een buis gefabriekt en als mijn paard die zit, is ie meteen blij. En of ik hem nu op de grond leg, in de lucht hou, onder zijn benen of op 30 meter afstand.... Meneer gaat er direct naar toe en raakt hem met zijn neus aan. Ik ga nu nog proberen of ik er een voorwerp aan kan koppelen, dus "touch bal" en "touch kegel" bijv

Neus van Jippe, de bal-target en mijn jonge assistent Stefan (mijn zoon)

Afbeelding