Omdraaien tijdens het longeren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_amica

Omdraaien tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 18:13

Heeeei allemaal!

Ik heb een heel klein paardje (1.58) en ze loopt heel erg op de voorhand.
Ik longeerde altijd af en toe, maar ik wil het toch weer wat meer oppakken, omdat ze dit erg moeilijk vindt. Ik dacht oefening baart kunst, dus ik wil het nu 1 keer per week doen. Maar ze draait zich dus vaak om tijdens het longeren. Zou iemand me wat tips kunnen vertellen waardoor ze niet meer omdraait tijdens het longeren? /3

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:03

1.58, heel klein? :+ Dat valt toch ook wel weer mee :=

Gebruik je een longeerzweep erbij? Dan kun je namelijk het paard nog iets beter naar voren drijven door hem van achter 'op te sluiten' en van voren ruimte te geven. Probeer haar in ieder geval niet 'haar zin te geven' door haar dan maar de andere kant op te laten lopen (dan zal ze het steeds weer proberen), maar stuur haar weer de goede kant op en zorg dan dat er weer ontspanning is als beloning. Ik weet niet of je gewoon in een 'open' bak longeert of in een longeercirkel, als je namelijk een cirkel/wat kleiner afgezet stuk hebt is het makkelijker haar daarna te corrigeren :)

Edit: longeren is trouwens imo niet een manier om je paard te leren op z'n achterhand te lopen, je kunt op een geven moment wel bijvoorbeeld een pessoa teugel gebruiken of (als je dat liever niet wil) heel veel overgangen oefenen om de achterhand sterker te maken, maar met alleen rondjes aan de longe laten lopen zal je niet veel verder komen denk ik ;)

esmee_amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 22:14

Klimop schreef:
1.58, heel klein? :+ Dat valt toch ook wel weer mee :=

Gebruik je een longeerzweep erbij? Dan kun je namelijk het paard nog iets beter naar voren drijven door hem van achter 'op te sluiten' en van voren ruimte te geven. Probeer haar in ieder geval niet 'haar zin te geven' door haar dan maar de andere kant op te laten lopen (dan zal ze het steeds weer proberen), maar stuur haar weer de goede kant op en zorg dan dat er weer ontspanning is als beloning. Ik weet niet of je gewoon in een 'open' bak longeert of in een longeercirkel, als je namelijk een cirkel/wat kleiner afgezet stuk hebt is het makkelijker haar daarna te corrigeren :)

Edit: longeren is trouwens imo niet een manier om je paard te leren op z'n achterhand te lopen, je kunt op een geven moment wel bijvoorbeeld een pessoa teugel gebruiken of (als je dat liever niet wil) heel veel overgangen oefenen om de achterhand sterker te maken, maar met alleen rondjes aan de longe laten lopen zal je niet veel verder komen denk ik ;)

nee, opzich niet heel klein, maar voor een paard nou ook niet heel groot haha :P

Jaaa, ik gebruik de longeerzweep. Als ze zich omdraait gaat ze meestal draven of galloperen. Dus breng ik haar dan naar me toe en draai haar om en ontspan daarna weer en laat haar lekker lopen. Ik heb het net weer geprobeerd en het ging een stuk beter gelukkig :)

Ik weet dat het haar niet op de achterhand kan brengen, maar voor de afwisseling doe ik het toch graag. :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:56

Kan zijn dat je er onbewust een hulp voor geeft, bijvoorbeeld dat je te ver naar voren met je paard meeloopt, dan rem je haar af en dan gaan de meeste paarden inderdaad omdraaien. In ieder geval er voor zorgen dat je ter hoogte van de achterhand van je paard blijft staan en niet ervoor.

Als dat het niet is dan moet je er voor zorgen dat ze zo min mogelijk tijd/ruimte heeft om om te draaien. Dus goed bezig houden, veel overgangen laten maken. En geen ruimte geven, dus je zweep erbij houden en je paard tussen lijn en zweep als het ware opsluiten. Als je constant die driehoek van jou - lijn -paard - zweep in stand houdt krijgt je paard geen ruimte om te draaien.

Als je paard het toch doet gewoon meteen bij je halen en weer omdraaien en rustig verder gaan, maar dat deed je dus al ;).

Ik had er ook een die dat deed maar dat kwam dus doordat ík iets te enthousiast mee rondjes liep en dus steeds voor haar uit kwam.. :P

esmee_amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 19:11

SKZTx3 schreef:
Kan zijn dat je er onbewust een hulp voor geeft, bijvoorbeeld dat je te ver naar voren met je paard meeloopt, dan rem je haar af en dan gaan de meeste paarden inderdaad omdraaien. In ieder geval er voor zorgen dat je ter hoogte van de achterhand van je paard blijft staan en niet ervoor.

Als dat het niet is dan moet je er voor zorgen dat ze zo min mogelijk tijd/ruimte heeft om om te draaien. Dus goed bezig houden, veel overgangen laten maken. En geen ruimte geven, dus je zweep erbij houden en je paard tussen lijn en zweep als het ware opsluiten. Als je constant die driehoek van jou - lijn -paard - zweep in stand houdt krijgt je paard geen ruimte om te draaien.

Als je paard het toch doet gewoon meteen bij je halen en weer omdraaien en rustig verder gaan, maar dat deed je dus al ;).

Ik had er ook een die dat deed maar dat kwam dus doordat ík iets te enthousiast mee rondjes liep en dus steeds voor haar uit kwam.. :P

Ja, dat kan ook zo maar eens haha :P
Soms loop ik ook te enthousiast mee.
Ik zal er eens op gaan letten. :j

Laulitz

Re: Omdraaien tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:13

Ik heb er ook eentje die zich omdraait! Ik heb echt alles geprobeert wat mogelijk is, en toch bleef ze het doen. In een afgezette longeerpiste deed ze het bijna niet, maar als ik ergens longeerde waar het niet afgezet was dan draaide ze zich toch nog om (of ging gewoon kei hard de andere kant op galopperen, weg paard :wave: )

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:24

zorg dat je altijd achter de schouder van een paard staat. en hou de longeerweep achter het paard en zo gouw als ze omdraait geef je haar op d'r kop.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:07

Mijn vorige paard deed dit ook heel erg, bij haar kwam het vooral omdat ik te ver naar voren stond.
Ik heb haar een tijdje zonder lijn gelongeerd in een longeer cirkel, dan kon ik haar sneller corrigeren, en kon ik het ook makkelijker voorkomen. Ik vond het ook makkelijker om zonder lijn op mijn houding te letten. Toen dit goed ging heb ik het weer rustig opgepakt met een longeer lijn erbij toen ging het gelukkig steeds beter.

jvd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:36

Fijn om te lezen dat ook ik niet de enige ben met een paard die omdraait, ben erg blij met de tips die genoemd zijn. Ik denk dat het bij ons de combinatie is van een uittesting tussen nieuw paard en leider en ik die te enthousiast mee gaat en te ver naar voren ga en hem dus inderdaad om laat keren door mijn houding, ik ga er morgen gelijk mee aan de slag!

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:01

Heb je speciale hulp met je zweep om om te draaien?
Anders zou het kunnen zijn dat je met je lichaam perongeluk een hulp geeft.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon eigenwij is ;)

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:38

Zorg dat je inderdaad achter de schouder van het paard laat lopen. Als je dat niet doet sluit je het paard als het ware op tussen jou en de longeerzweep, en dan stopt of draait hij om. Als je paard toch omdraait zorg er hoe dan ook voor dat hij de kant op gaat die jij wilt. Daarmee bedoel ik niet je paard op z'n flikker geven, maar bijvoorbeeld zwaaien met de zweep en met je armen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:41

Het probleem ligt aan jou plaatsing ten opzichte van je paard en je houding!
Je paard is duidelijk erg gevoelig. Je moet dus zorgen dat je duidelijk achter je paard staat en je schouder bij de achterhand van je paard naar je paard draaien.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:46

mijn paardje draait ook om tijdens het longeren, maar dat zijn ( denk ik ) hengsten streken en is me gewoon aan het uittesten, want hij weet het verdommes goed haha .. het gaat wel steeeeds beter :D!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:54

x_Fadigho schreef:
mijn paardje draait ook om tijdens het longeren, maar dat zijn ( denk ik ) hengsten streken en is me gewoon aan het uittesten, want hij weet het verdommes goed haha .. het gaat wel steeeeds beter :D!

En toch zal het ook aan jou houding en plaats liggen!!