Mijn pony wil tijdens het longeren/grondwerken/rijden niet/moeilijk zakken. Dit is al heel z'n leven zo denk ik, maar nu wil ik er toch wel actief aan gaan werken. Ik heb recent van iemand een mogelijke verklaring gehad waarom hij met het rijden zo moeilijk doet en ik wil dit toch eens testen of het daar inderdaad aan ligt. In theorie kan het namelijk best wel kloppen. Maar dan zit ik dus met het probleem .. hij zou voorwaarts-neerwaarts moeten, en dat wil hij absoluut niet. Daar zit dus waarschijnlijk het hele probleem, dat hij zeg maar niet kan ontspannen waardoor z'n rug gaat vastzitten en hij zich dan letterlijk vastzet (in de grond

Ik ben een tijd bezig geweest met hem gewoon te kunnen longeren, dat was al een heel avontuur op zich, dit zit er nu wel goed in en dus kan ik me op andere dingen gaan concentreren, maar hoe? Wat kan ik doen, wat kan ik gebruiken? Ik heb laatste keer geprobeerd hem zelf uit te nodigen, dus door de hand met de longeerlijn naar beneden te brengen en te belonen als hij zakte (naar beneden brengen zonder constante druk overigens, heb er niet aan zitten trekken

Ik heb tussendoor, ter afwisseling, ook geprobeerd om hem te laten voetballen. Dit dan met de neus, niet met de voeten. Maar als hij dat niet met de voeten mag en enkel met de neus verliest hij snel z'n interesse, waarschijnlijk omdat dit heel moeilijk voor hem is/pijn doet ... Zo is het ook met Chase The Tiger, het zou wel verklaren waarom hij daar niks aan vindt zodra het wat sneller dan beetje stappen gaat ... Volgens mij kan het ook verklaren waarom hij balkjes draven geen bal aan vindt, ze moeten dan toch zeg maar strekken om alles goed te kunnen inschatten, niet? ... Maar wat kan ik doen om hem te helpen?
Als iemand graag het volledige verhaal wil dan mag deze zeker pb'en, ik ga dit niet in het topic zetten omdat dit te lang gaat worden en ik zoek echt dingen om hem te helpen het voorwaarts-neerwaarts te stimuleren. En ook zeg maar wat andere oefeningen om dat soort bewegingen te bevorderen.
Hij kan overigens wel lopen:

Maar hij loopt zowat altijd zo, vaak zelfs nog wat meer neus richting borst .. en dan zit z'n rug onder spanning natuurlijk ...
Hier is trouwens een wat ouder topic, volgens mij loopt hij hier best wel aardig? Ook als je kijkt naar het stukje met de balkjes..
[GVL-ITP] [***] @ longeren voor het echie! (& achteruit!)
Gewoon om te weten of ik het niet verkeerd zie

Hij is trouwens op dit moment 15 jaar, ook niet geheel onbelangrijk denk ik ...
Wie weet iets?