Voorwaarts-Neerwaarts stimuleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voorwaarts-Neerwaarts stimuleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:02

Ik zit met iets, en zit te denken hoe ik het kan oplossen/stimuleren, maar ik weet het niet meer ...
Mijn pony wil tijdens het longeren/grondwerken/rijden niet/moeilijk zakken. Dit is al heel z'n leven zo denk ik, maar nu wil ik er toch wel actief aan gaan werken. Ik heb recent van iemand een mogelijke verklaring gehad waarom hij met het rijden zo moeilijk doet en ik wil dit toch eens testen of het daar inderdaad aan ligt. In theorie kan het namelijk best wel kloppen. Maar dan zit ik dus met het probleem .. hij zou voorwaarts-neerwaarts moeten, en dat wil hij absoluut niet. Daar zit dus waarschijnlijk het hele probleem, dat hij zeg maar niet kan ontspannen waardoor z'n rug gaat vastzitten en hij zich dan letterlijk vastzet (in de grond :+ ). Maar hoe pak je dit aan?

Ik ben een tijd bezig geweest met hem gewoon te kunnen longeren, dat was al een heel avontuur op zich, dit zit er nu wel goed in en dus kan ik me op andere dingen gaan concentreren, maar hoe? Wat kan ik doen, wat kan ik gebruiken? Ik heb laatste keer geprobeerd hem zelf uit te nodigen, dus door de hand met de longeerlijn naar beneden te brengen en te belonen als hij zakte (naar beneden brengen zonder constante druk overigens, heb er niet aan zitten trekken ;) ) en dat ging op zich redelijk. Maar om dit enkel en alleen maar te doen .. Hij heeft afwisseling nodig, dus ik kan hem niet enkel maar longeren bv.

Ik heb tussendoor, ter afwisseling, ook geprobeerd om hem te laten voetballen. Dit dan met de neus, niet met de voeten. Maar als hij dat niet met de voeten mag en enkel met de neus verliest hij snel z'n interesse, waarschijnlijk omdat dit heel moeilijk voor hem is/pijn doet ... Zo is het ook met Chase The Tiger, het zou wel verklaren waarom hij daar niks aan vindt zodra het wat sneller dan beetje stappen gaat ... Volgens mij kan het ook verklaren waarom hij balkjes draven geen bal aan vindt, ze moeten dan toch zeg maar strekken om alles goed te kunnen inschatten, niet? ... Maar wat kan ik doen om hem te helpen?

Als iemand graag het volledige verhaal wil dan mag deze zeker pb'en, ik ga dit niet in het topic zetten omdat dit te lang gaat worden en ik zoek echt dingen om hem te helpen het voorwaarts-neerwaarts te stimuleren. En ook zeg maar wat andere oefeningen om dat soort bewegingen te bevorderen.

Hij kan overigens wel lopen:
Afbeelding

Maar hij loopt zowat altijd zo, vaak zelfs nog wat meer neus richting borst .. en dan zit z'n rug onder spanning natuurlijk ...

Hier is trouwens een wat ouder topic, volgens mij loopt hij hier best wel aardig? Ook als je kijkt naar het stukje met de balkjes..
[GVL-ITP] [***] @ longeren voor het echie! (& achteruit!)

Gewoon om te weten of ik het niet verkeerd zie ;)
Hij is trouwens op dit moment 15 jaar, ook niet geheel onbelangrijk denk ik ...
Wie weet iets? :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:16

Ik doe het aan de hand van clickertraining, met freeshapen. Ben begonnen met clicken op het moment dat ze voor 'toevallig' iets zakte (al is het bij wijze van spreken om een vlieg van het hoofd te verjagen). Dan is het heel vlot naar haar toe lopen voor het wortelschijfje, en vervolgens direct weer verder in de gang waarmee we bezig waren.
Ze krijgen ove het algemeen héél snel door dat ze 'iets met hun hoofd' moeten doen voor een click. Dan gaan ze dus echt zoeken... en kun je steeds clicken als ze wat meer in de buurt komen. Vervolgens ga je opbouwen door je criteria steeds wat te verhogen en met behulp van je intermediate bridge: iets meer passen de houding volhouden, of voor jouw pony met name het meer voorwaarts laten welven van de hals, met de nek als hoogste punt. :)
Werkt ontzettend goed met mijn pony (van 32 ). :j Na een tijdje krijgen ze namelijk door dat het een prettige houding is waarnaar je ze coacht, dus als ze het 'aha'-gevoel hebben gehad, zoeken ze dat ook zelf op. :)*
Laatst bijgewerkt door Elanor op 23-08-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Voorwaarts-Neerwaarts stimuleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:20

Zoiets zit ik ook te denken :j Het longeren afwisselen met gewoon wat vrij 'spelen' en dan echt belonen als er gezakt wordt .. Met de clicker inderdaad. Weet alleen niet of dat zeg maar snel genoeg effect gaat hebben. Het is niet dat ik alles wil gaan forceren en dat het nu ineens moet enzo, maar wil toch graag dat hij z'n rug niet meer vastzet ...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:24

De mijne had na drie keer clicken door wat de bedoeling was. Het is dan nog niet perfect, maar niets gaat sneller dan een paard dat wíl leren omdat het leuk is. :)

Als 'ie al 15 jaar zo loopt als nu, zou ik trouwens sowieso geen haast hebben hoor. Je kunt ook niet zomaar ineens verwachten dat hij het van de een op de andere dag niet meer zal doen, net alsof ze jou ineens vertellen dat je om de pas een keer moet huppelen zeg maar. Duurt ook ffies voordat dat in je systeem zit, al begrijp je waarschijnlijk in no-time wat de bedoeling is. :P

Bovendien vraagt het ook om heel ander spiergebruik, vooral dat is een enorme omschakeling. Daar moet je ruim tijd voor uittrekken denk ik. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:32

Ja, is ook zo hoor :j
Maar ik bedoel dat ik geen zin heb om er bij wijze van nog 5 jaar mee bezig te zijn ... Maar inderdaad, hij is slim en als hij beloont wordt om het te doen dan zal dat misschien wel snel(ler) lukken. Heb 'm nu al uitbundig, met stem, beloond de laatste keer bij het longeren en merkte al dat hij het sneller ging opzoeken :j Merkte ook dat dit moeilijk voor hem was, dus ben ook een beetje aan het denken hoe ik dat moet doseren zeg maar ... Bv. 10 minuten longeren en daar echt op werken? Of gewoon 20 minuten longeren en het af en toe vragen? Of ... ?

Balkjes lopen er in houden? (met & zonder longe). Of heeft dat weer andere rare effecten? Bij dat topic in de beginpost had ik het idee dat hij dan best wel goed naar beneden kwam (als ik hem er actief kon over houden, dus waarschijnlijk beter aan de longe :P ).

Zit zeg maar ook een beetje te denken over een trainingsschema ... Ik kan 'm wel elke dag gaan longeren, maar daar wordt poon niet happy van :+ En enkel en alleen maar aan die houding zeg maar werken gaat misschien ook niet het gewenste effect opleveren...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:50

Nu ja, als wat dan ook meer dan 5 jaar bezig kost, mankeert er gewoon wat aan de manier van trainen. :+

Longeren doe ik eigenlijk vooral voor conditie-opbouw. Dus dan pak ik het daarbij actief méé. Dat het moeilijk is, is logisch, maar probeer daar ook gewoon even doorheen te werken. Kijk naar wat je paard aangeeft en help hem bij het vinden van het goede antwoord. Clicker met (voedsel)beloning werkt daarbij veel duidelijker én motiverender voor het paard dan een losse stem"beloning".

Ik zou er wel eens even een tijd echt heel actief aan gaan werken, en je daarbij vooral niet teveel laten leiden door wat je denkt waar hij wel/niet 'happy' van wordt. Paarden vinden het prettig als ze weten wat er van ze wordt verwacht, dus elke dag (of om de dag) longeren is echt niet zó erg. En je kunt best elke dag een andere focus nemen: dan weer werken aan overgangen, reactiesnelheid, voorwaarts gaan, terugkomen... Eentonig hoeft het echt niet te zijn. :) Bovendien is dit intellectuele uitdaging en kan hij kan hier héél veel wortelschijfjes mee verdienen, en als hij dat doorheeft is het over het algemeen " *\o/* gaat weer longeren!!"

Een trainingsschema is op zich heel goed, maar belangrijker is dat je een dóél voor ogen hebt waar je naartoe wil werken. Zonder doel voor ogen blijf je te gemakkelijk gewoon ergens in je training 'hangen'. Is het de bedoeling hem onder het zadel te krijgen? Dan wil je bijvoorbeeld je uiteindelijk de onspannen, gedragen houding als criterium daarbij gaan introduceren, en op basis daarvan kun je gericht aan de slag. Introduceer de houding dan eerst los, en vervolgens met zadel, en vervolgens met iemand erop ect.:)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 23-08-11 13:57, in het totaal 4 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:50

Die van Elanor is een goede tip, wat ik zelf ook doe. Naast de pony lopen, een snoepje in de leidende hand (links om linker hand leidend, je wijst richting grond/vooruit), pony snoepje laten volgen. Dit kun je ook in draf doen. Evt beginnen met eerst aan een lijntje, maar kan ook prima zonder. Na een paar passen belonen, en als het heel makkelijk is kun je eventjes doorgaan. Je kan hierin ook meer oprichting vragen maar ook juist de neus vooruit (de hals langer maken, wat jij wilt).etc.
Edit] een training schema zou ik zelf niet doen, wel kun je verschillende opdrachten verzinnen voor die week, die je graag gedaan zou willen. En per dag aankijken hoe het tussen jullie gaat (goed humeur etc.)
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 23-08-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:52

ZusJacobs schreef:
Die van Elanor is een goede tip, wat ik zelf ook doe. Naast de pony lopen, een snoepje in de leidende hand (links om linker hand leidend, je wijst richting grond/vooruit), pony snoepje laten volgen. Dit kun je ook in draf doen. Evt beginnen met eerst aan een lijntje, maar kan ook prima zonder. Na een paar passen belonen, en als het heel makkelijk is kun je eventjes doorgaan. Je kan hierin ook meer oprichting vragen maar ook juist de neus vooruit (de hals langer maken, wat jij wilt).etc.

Dit is niet wat ik doe. Wat ik doe is freeshapen met behulp van een clicker, NIET om lokken met een snoepje. Ik zie ook niet in hoe je vanuit dat lokken ooit naar de zelfbegrepen houding zonder 'loksnoep' komt?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:54

Elanor schreef:
ZusJacobs schreef:

Dit is niet wat ik doe. Wat ik doe is freeshapen met behulp van een clicker, NIET om lokken met een snoepje. Ik zie ook niet in hoe je vanuit dat lokken ooit naar de zelfbegrepen houding zonder 'loksnoep' komt?

Aah haha hij moest anders die zin _O-
Die van Elanor is een goede tip. Wat ik zelf ook doe, naast de pony lopen, een snoepje in de leidende hand

Zo bedoelde ik hem :P

Edit], doordat je zo de hals traint, paard leert dat het zo ook fijn is. Uiteindelijk kun je belonen wanneer je klaar bent (dus bijv. pas na 5 rondjes), je hoeft dan alleen nog je leidende hand te wijzen/omhoog te houden en de halshouding aan te geven. Dus zonder snoepje. Dit kan wat sneller werken dan het longeren met clicker, en daarbij een goede afwisseling. Sinds ik Cobe ook wel een beetje ben gaan kennen met het longeren hihi..
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 23-08-11 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:56

Dank je wel Elanor :)
Ik ga sowieso het longeren & werken in vrijheid vaker meepakken :j Ik merk trouwens ook dat hij dat 'gewoon longeren' wel eens nodig heeft .. als we een tijdje meer in vrijheid hebben gewerkt dan heeft hij zoiets van 'het komt allemaal zo nauw niet' en dan begint hij moeilijker te reageren. Als ik hem dan eens 10 minuten aan de longe pak waarbij hij MOET reageren, dan is hij daarna weer een heel blij & meewerkend paard :Y) Dus misschien inderdaad maar een tijdje het gewone doen :j En dan zien we wel waar we uitkomen :)

Mijn doel is inderdaad weer te rijden, maar dat is echt een langetermijnplan .. dan moet morgen nog niet :+ Maar dat is wel het uiteindelijke doel :j als het wil lukken :) Als het niet wil lukken zoek ik wel andere dingen :)

Zou trouwens werken aan de lange teugel/lange lijnen wat zijn? Al heb ik voor die lange lijnen weer een singel nodig, anders wordt het wat onhandig .. Maar lange teugel kan ik wel 'gewoon' doen ... Kan ik daar nog wat mee?

@ ZJ : echt lokken met snoepjes ben ik inderdaad ook niet zo voor ... hij is juist nu zo braaf dat hij niet altijd naar snoepjes in mijn hand gaat zoeken :P Al probeert hij soms nog wel eens .. er moest maar eens wat inzitten :+ maar daar ben ik heel streng in en dat wil ik niet .. dus lijkt het lokken met snoepjes ook niet lief ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:03

Voor mijn pony (ook heul snoepgericht) werkte het super, ook omdat ze toch iets moeten doen voor het snoepje, het is niet dat ik hem voor haar neus hou en dan voor haar uit ga rennen. Nee, ze moet echt inbuigen, lengte, voorwaarts, verzameld, lengte, verzameld, schouderbinnen etc.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:04

Wat ik zo op de foto's zie is dat ie wel WIL, maar niet kan... het topic wat je aanwijst loopt ie te diep, dat doet ie om zo zijn rugspier niet langer te hoeven maken en niet te hoeven ontspannen.

Zou dus wel eerst kijken of je medisch kan uitsluiten. Sowieso voordat je met oefenen begint is een osteo of fysio voor hem wel fij zodat hij ook met een losse rug er aan kan beginnen en je niet alelen nog maar meer spanning opwekt.

Zijn scheefheid kan hetgeen zijn waar het aan ligt.
Lange teugelwerk is dan inderdaad handig om hem zo recht te richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:12

Medische kant is in orde, osteopaat is er al bijgeweest :j
Hij mocht gewoon aan het werk, is helemaal ok. Maar iets zit hem inderdaad niet goed, maar dat moet met training opgelost worden zeg maar, want fysiek is hij in orde. Het is ook niet echt dat hij het niet kan, maar dat hij het nooit gedaan heeft .. dus ja, om dat nu dan wel te 'moeten' is moeilijk.. Als je kan volgen ;)

Hoe zou hij dan in dat topic moeten lopen om het goed te doen? Zou je mij dat kunnen uitleggen Air? Of misschien met een tekening (op de foto's) ofzo?

ZJ : ik heb trouwens vandaag geprobeerd om met een snoepje in mijn hand in stilstand en in stap hem te laten zakken zeg maar, en dan te clicken en dan belonen. Op zo'n momenten interesseert snoepje hem niet :+ Hoe meer & langer ik met mijn pony werk, hoe meer ik het idee krijg dat hij helemaal niet zo eten/snoepgericht is als ik eerst dacht :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:28

Ik werk zonder clicker, maar het zou wel gewoon hetzelfde moeten werken. Maar volgt hij je hand wel? Of doet hij gewoon niks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:47

Het hangt van het moment af :+ Maar over het algemeen volgt hij moeilijk .. ook een teken dat hij moeite heeft met zakken zeg maar. Als ik blijf vragen doet ie het wel, maar ik loop dan ook het risico dat hij denkt 'joh, bekijk het even met je irritant gedoe' .. en dat wil ik toch vermijden :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:55

Foto 13 is wel een goed voorbeeld vind ik :)
Maar door de scheefheid is het nog niet correcte nageeflijkheid. Wanneer je daar mee bezig gaat kan hij zijn buikspieren ook aan spannen en recht blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:58

Ok, dus deze foto toch hé?
Afbeelding

Op deze foto loopt hij wel met voldoende lengte in de hals, maar loopt hij te hoog, toch?
Afbeelding

(ik doe mijn best om bij te leren en te weten wat ik moet zien :Y) ).

Dus eigenlijk heeft het geen zin om dat nu te vragen, zolang hij scheef is?
En die scheefheid los ik op door? Longeren met dubbele longe? Lange lijnen? ... ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:20

Klopt, maar de 2e foto zie ik liever dan dat hij zich opkrult om lengte in de rug te vermijden.

Idd., met beide kan het, ik denk dat Lange Lijnen makkelijker is omdat je dan achter het paard loopt en meer kunt zien.
Maar goede instructie is wel 'the keyword'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:28

Ok, dus als we hem zover kunnen krijgen zoals op 1 van die 2 foto's dan zijn we al in de goede richting :Y)

Goede instructie inderdaad, maar vooral een goede piste ..
Want uh .. zoals het er nu bij ligt ...
Afbeelding

^)

Zwemmen is toch niet onze discipline :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:29

Rechtrichten.. Lange lijnen, werken aan de hand (kaptoom of met bit). Foto twee is ook goed, daar blijft hij netjes horizontaal. De eerste is wat meer op de voorhand maar wel goed los makende houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:38

Whaha, ik zie net dat ze eigenlijk op hetzelfde moment gemaakt zijn :+ Leuk om te vergelijken :Y)