Help! buiging lukt niet..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Help! buiging lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:13

Hallo!

Mijn paardje en ik zijn sinds korte tijd bezig met vrijheidsdressuur.
Nu ze de basis goed kent en de jambette ook al wel aardig lukt, Wilde ik verder gaan met de buiging.
Helaas gaat dat niet helemaal zoals ik wilde.
Ik zorg dmv targetten dat haar hoofd naar beneden gaat, maar zodra ik tussen haar benen ben dan zet ze een paar stappen achteruit, waardoor ze haar hoofd niet tussen haar benen hoeft te doen en het dus geen buiging is.
Ik heb al geprobeerd om er een balkje achter te leggen maar dan gaat ze alsnog achteruit en stapt ze gewoon over dat balkje heen.
Weten jullie wat ik nog kan proberen waardoor ze wel haar hoofd tussen haar benen kan doen?
Of hebben jullie misschien een ander kunstje wat ik hiervoor eerst gedaan moet hebben?

liefs, Chantal

hafjesliefde

Re: Help! buiging lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:16

ik heb hetzelfde probleem, tegen het hek zetten lukt ook niet, dan loopt ie gewoon schuin achteruit :')

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:19

jaaa inderdaad haha, ze doet er alles aan om naar niet met haar hoofd tussen haar benen te moeten :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:40

Leer de spagaat eerst aan. Dan leren ze dat ze breed moeten staan en daardoor zal de buiging gelijk een stuk beter gaan omdat ze het gewicht beter op de achterhand kunnen zetten. :) Waar houd je het snoepje als je je paard naar beneden lokt?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:31

Zoals Hannah ook al zegt, eerst de spagaat aanleren. Het zal dan ook een stuk makkelijker gaan. Het beste is om het snoepje bij de borst te houden, niet te laag. Dan krijg je namelijk alleen het hoofd tussen de benen zoals je al zei. Kijk anders even op www.nistaVD.tk , daar staat o.a. ook op hoe je de spagaat aan kunt leren :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:34

Je moet het snoepje juist tussen de voorbenen houden. ;) Bij de borst kunnen ze er gewoon bij zonder daarbij in te buigen.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 23:22

dank je voor de tips!
ik ga dan eerst de spagaat aanleren, en ik ga even je site bekijken!

@h_nalanta; ik hou het snoepje bij haar benen en dan doet ze haar hoofd omlaag zodat ze bij haar benen is, en dan lok ik haar naar achter zegmaar tussen de benen maar dan zet ze stappen achteruit en pakt snel het snoepje.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:33

begin met het aanleren van hoofd laag en de spagaat.
Vanuit de spagaat heeft een paard ruimte om in de buiging te zakken en met hoofdlaag zal je paard leren niet eerst achteruit te stappen, als je dat gaat combineren door het hoofdlaag tussen de voorhoeven te gaan vragen begin je al met de rug en de buik op te rekken. Daarna kun je steeds dieper gaan vragen. Door je hand op de singelplek te leggen geef je je paard ook wat steun van onder waardoor hij door de schoft kan gaan zakken :)

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:48

Ik heb dit probleempje met Nona ook gehad.

Ik heb toen de buiging even gelaten voor wat het was, en een "trucje" gemaakt van enkel het hoofd tussen de benen te steken.
Eerst met een snoepje, daarna op stem commando...

Nu doet Nona netjes haar hoofd tussen de benen bij het woord "top", en als ik daarna "down" vraag, gaat het richting buiging, maar er moet wel nog serieus aan gewerkt worden...

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:21

Ik zou het inderdaad ook eerst vanaf de spagaat aan gaan leren en het daarna naar een buiging uitbreiden.
Let er wel op dat je de spagaat niet te snel en te veel gaat vragen want je pony kan daar erge spierpijn van krijgen.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:25

Mijn paard kent het comm HALT erg goed. Dus dat gebruiki ik ook bij VD.a sl hij naar achteren wil wat neit de bedoleing is, roep ik HALT en vraag dan weer verder. Zodoende had de mijne al snel door dat ie niet achteruit moet lopen, maar moet gaan hangen. KEIN stukje is de eerste keren al voldoende.

Donaldhoneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:13

Ik pak de been van mn pony, en lok zn hoofd met mn andere hand met biks/snoepje/appel/wortel etc.
Het been zet ik een stukje naar achteren, en lok zn hoofd met dat biks naar beneden tussen zn benen en voilla !
Mn vriendin klikt met de klikker, en gewoon nog als verdere beloning geef ik het biks.
Zo leert hij het steeds beter, nu hoef ik ook het been niet meer mee te pakken, maar zet hij die zelf neer !
VB; http://i56.tinypic.com/m801nm.jpg
Mijn pony vind VD erg leuk, dus die werkt ook niet tegen enzoo ..
Ik weet niet wat ik tegen jou probleem kan doen ... ;o