Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

_Roosmarijn_ schreef:Ik denk dat ze nog wat jong is in haar gedrag. Maar misschien een idee om les te nemen? Ik weet niet waar je woont? Visibreteam, E_Nalanta of H_Nalanta zijn bijvoorbeeld bokkers die les geven.

Mijn paard heeft ook vaak zat een klap gehad, helemaal in de beginfase want dan moet je uit gaan zoeken hoe alles werkt en denkt het paard heeee eten!
Als je aan het begin (dus met de basis) gewoon duidelijk je grenzen stelt dan kun je de rest van de verdere trainingen daar enorm veel profijt van hebben en op een hele fijne vriendelijke manier met je paard werken. 

) achteruit etc. Ben ook veel strenger geweest deze keer. Maar dat was niet echt nodig omdat er geen appels of lekkernijtjes aanwezig waren.

Belangrijk is dat je gelijk heel zelfverzekerd loopt, rustige stevige stappen, schouders naar achter. Op het moment dat het paard bij je in de buurt komt, maak je je zelf heel groot en actief, komt hij nog dichterbij maak je een zwiepende beweging met je stick/zweep of leadrope. Reageert je paard nog niet, dan zal je nog duidelijker moeten zijn. Ga eventueel springen, haal álles uit de kast om echt flink duidelijk te zijn tegen je paard, ga echt door, als je op dat moment weer opgeeft en denkt het lukt niet, dan ben jij als trainer dus niet duidelijk geweest tegen je paard en heeft je paard weer geleerd: zie je wel ik krijg m'n brokjes wel wanneer ik het wil. Het opdringere is echt een kwestie van heeft het je paard in de voorgaande trainingen of situaties wat opgeleverd.

En als jij op de juiste manier met je lichaamstaal weet om te gaan is dit dus ook volstrekt niet nodig. Altijd als je een paard wat wil vertellen (en als paarden onderling wat willen vertellen) beginnen ze met een subtiel signaal. Bij geen reactie komt er een iets duidelijker signaal en zo bouwen ze eigenlijk in fasen op. Zo werken wij ook met het paard. Je geeft niet ineens een zwiep met een leadrope om je heen, nee je gebruikt eerst je houding, dan je lichaamstaal, dan een klein zwiepje, dan een grote zwiep en bij geen reactie zwiep je ferm met de leadrope om je heen met een gestrekte arm. Je slaat dan ook nooit maar dan ook nóóit bewust het paard of het paard op zijn hoofd. Nee je geeft gewoon je eigen ruimte aan, negeert je paard jouw signalen, tja dan loopt hij tegen je leadrope aan en dat is zijn eigen verantwoording.

Bojangles schreef:Misschien is het goed om toch wat meer te gaan verdiepen in het natuurlijk gedrag en grondwerk e.d. want je zegt zelf best veel tegenstrijdige dingetjes :)