Paard neemt geen eigen initiatief, hoe motiveren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Paard neemt geen eigen initiatief, hoe motiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 08:56

:wave:

Ik heb een zevenjarige KWPN'er (Zon), waar ik van alles mee doe. Dubbele lange lijnen, grondwerk, longeren en verder gaan we graag lekker naar het bos. Het lijkt mij leuk om ook wat VD toe te voegen aan het rijtje, mijn paard denkt daar alleen anders over... :+

Zon en ik hebben een paar jaar geleden eens een workshop clickertraining gevolgd bij Amable van bokt. Daarbij bleek al dat Zon eten helemaal niet interessant vindt. Bij het voedselweigeren had ze al bedacht dat ze dan geen snoepje meer hoefde... dan moet je ineens op een andere manier gaan motiveren. En daar gaat het mis... In alle andere dingen die we doen, werk ik met wijken voor druk. Dat principe snapt ze en dat werkt goed voor ons. Bij VD, wil ik ineens eigen initiatief van haar, waarbij ik kan timen en belonen. En dat wordt lastig, aangezien ze niet zo snel eigen initiatief neemt.

Wat ze wel kent, is voetje geven en een rondje draaien. Maar wil ik dat perfectioneren (door dus soms niet te belonen, maar alleen als ze haar been net even langer in de lucht houdt), is ze het kwijt en geeft helemaal geen voetjes meer. Iets anders tussendoor doen, wil dan wel helpen. Maar vraag ik dan weer een keer een voetje zonder belonen (omdat ze 'm net niet goed doet), is het meteen weer klaar. Ik kan dan tig keer de hulp geven of heel lang wachten, maar dan doet ze niks. En uiteindelijk loopt ze dan ook weg.

Dit heb ik zojuist in een ander topic getypt, misschien wel een goed voorbeeld om het verhaal te verduidelijken:
Citaat:
Daarna met Zon aan de slag. Nou, ben tot de conclusie gekomen dat ze gewoon niet zo slim is. :+ Of althans, er zit niet zoveel eigen initiatief in. Wijken voor druk is helder voor haar, volgens dat principe kan ik heel fijn met haar werken, maar als ze het zelf moet gaan bedenken vindt ze het gewoon erg moeilijk. Voorbeeldje, we zijn weer aan de slag gegaan met de yoyo game. Had haar al een paar keer naar me toe laten komen en uitvoerig beloond. Toen een stapje terug (wijken voor druk), maar dan staat ze een hele tijd te wachten, te kijken en uiteindelijk loopt ze naar me toe. Ik natuurlijk uitvoerig belonen, dan denk je toch dat het kwartje gevallen is. Dus nog een keer, zelfde verhaal. Ze stapt braaf achterwaarts, ik loop teruguit en maak me klein en paard stopt en wacht... en wacht... en wacht toch zeker een paar minuten en komt naar me toe. Wederom uitvoerig beloond. En zo nog een heel aantal keren verder, tot mijn irritatiegrens begon op te bouwen (heb niet altijd evenveel geduld.. :P ) en toen ben ik gestopt.

Ze doet het nu dus wel, maar heeft veel tijd nodig. En dat wordt ook niet minder als ik de oefening blijf herhalen. Ze denkt volgens mij dat ie zo hoort, maar als ze 'm nooit anders uitvoert, kan ik het ook niet anders belonen... Lastig!

En ik geef eerlijk toe dat mijn ongeduld ook niet echt helpt. :+

Laat het duidelijk zijn dat ik echt wel inzie dat het probleem bij mij ligt, ik wil immers dingen van haar. Zon is dan misschien moeilijk te motiveren en heeft veel tijd nodig om de dingen te verwerken, en ik heb wel eens een gebrek aan geduld. Niet de meest ideale combi, maar laten we het zien als een uitdaging. ;) Het lijkt me gewoon tof op het toch voor elkaar te krijgen om wat kleine dingetjes met de clicker aan te leren en ook te kunnen perfectioneren.

Ik hoor graag jullie tips en tricks!

simodi

Re: Paard neemt geen eigen initiatief, hoe motiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:29

Clickeren doe ik zelf niet, dus daar kan ik je niet in adviseren.

Wat betreft het (moeilijk) naar je toe komen met yoyo-game:

Na het achterwaarts laten gaan weer naar je toe laten komen is soms moeilijk. Wat kan helpen is als je zelf niet recht voor haar blijft staan, maar een stap opzij zet en dus iets schuin voor haar staat. Dan stuur je je energie naar haar achterhand (kijken of zonodig wat bewegen), zodat ze in beweging komt en zodra ze dat doet loop je zelf wat achteruit zodat Zon naar je toe kan komen.

Verder is het natuurlijk ook zo dat het ene paard dit soort oefeningen gewoon leuker vindt dan het andere paard. De vraag is dan of je dit met haar moet doen of dat je deze oefeningen misschien beter met een van je paarden kunt doen die dat wel erg leuk vinden ... ;) :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:39

Verdiep je eens in de horsenalities van parelli (aangezien je het over de yoyo game hebt ;) ).

Dan kan je duidelijker krijgen waarom ze zo traag reageert en je lang moet wachten. Grote kans dat ze dat nodig heeft in het begin. Dit soort paarden zal je echt veel verder moet krijgen in hun vertrouwen in jou en zelfvertrouwen voordat ze eigen initiatief gaan vertonen.

Een tipje: je kan nu gratis 30 dagen lid worden van parelli connect. 30 dagen gratis alle video's bekijken, grote kans dat je daarna meer kan inschatten wat voor horsenality je paard heeft en welke strategieen je het beste kunt gebruiken om haar te motiveren.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:04

Bedankt voor jullie tips!

@Simodi, ik ga het eens op die manier proberen. Dan werk je eigenlijk weer meer met wijken voor druk en dat pakt ze wel heel goed op. Het is ook niet dat ze het niet doet, alleen duurt het even. En heb ook niet het idee dat het kwartje valt... ;)
En je hebt een punt hoor, als ze dit echt niet leuk blijft vinden, stop ik er weer mee. Maar zie het wel als uitdaging om een manier te vinden om haar ook te motiveren.

@Sanne, heb me al enigszins verdiept in de horsenalities van parelli. Zon is een RBE, maar neigt bij dit werk eerder naar RBi. In het rijden is ze duidelijk RBE, in het lange lijnen en longeren ook, bij grondwerk wisselt het een beetje en bij vd keert ze imo een beetje in zichzelf. Ze heeft idd veel vertrouwen nodig. Heb bijvoorbeeld ook problemen gehad met trailerladen, het heeft een jaar gekost om haar daarmee vertrouwd te maken, maar nu laadt ze zonder problemen.
Heb je enig idee wat ik concreet kan doen om haar zelfvertrouwen te vergroten? Dingen als schrik- en obstakeltraining doen we vrij regelmatig.

Ik zal eens even zoeken naar de parreli connect, bedankt voor de tip!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:13

Dieren die nooit geleert hebben om eigen intiatief te nemen (ofja, dieren die dat vaak afgeleerd is) zijn vaak moeilijk te motiveren in het beginnen. Ze moeten eerst meer zelfvertrouwen krijgen door te leren wat een geladen clicker is (dus click betekent voer of een ander iets wat voor het dier zelf een beloning is, dat bepaalt het dier, niet de trainer, dit kan dus ook kriebelen zijn, vrijheid, contact met soortgenoten) De beloning is dus sterk afhankelijk van wat jou dier belangrijk voor zichzelf vind. Daar moet je achter komen.

Niet werken voor voedsel is ontzettend eenvoudig op te lossen door 1 van zijn maaltijden niet te geven en die op hetzelfde moment in je jaszak te stoppen en die te gebruiken als beloningne. En je paard heeft op dat moment honger en je kan hem belonen met voer. Gewoon zijn eigen brok dus.

Om het dier meer intiatief te laten tonen zou ik zelf beginnen met target training. Pak een voorwerp (bijvoorbeeld een pion) en bied die aaan je paard aan. Doe niks, en op het moment dat je paard er naar kijkt, click en beloon je. Zolang je paard interrese toont in het voorwerp, click en beloon. Stop op het hoogtepunt. (niet te lang doorgaan). Ga wat anders doen, kom later op de dag terug en probeer het nog eens. Nu ga je de lat hoger leggen. Je clickt-beloont als ze naar de poin kijkt en de volgende stap is dat ze met haar neus dichter in de buurt moet komen van de pion. Komt ze dichter bij, click beloon. Volgende stap (volgende trainingssessie) alleen nog clicken en belonen voor het aanraken van de pion.

Dan ga je uitbouwen: - context veranderen. Dus je gaat de pion hoog houden, laag houden enz enz. ook hier ga je weer belonen voor alleen kijken en mega belonen voor aanraken. Die pion moet het allerleukste worden wat er is!

Dan kun je weer gaan uitbouwen door de afstand groter te maken. Als het goed is gaat dit in een vlot tempo want je paard vind die pion zoooo geweldig dat ze dat ding overal volgt.

Succes!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:48

WesseLady schreef:
@Sanne, heb me al enigszins verdiept in de horsenalities van parelli. Zon is een RBE, maar neigt bij dit werk eerder naar RBi. In het rijden is ze duidelijk RBE, in het lange lijnen en longeren ook, bij grondwerk wisselt het een beetje en bij vd keert ze imo een beetje in zichzelf. Ze heeft idd veel vertrouwen nodig. Heb bijvoorbeeld ook problemen gehad met trailerladen, het heeft een jaar gekost om haar daarmee vertrouwd te maken, maar nu laadt ze zonder problemen.
Heb je enig idee wat ik concreet kan doen om haar zelfvertrouwen te vergroten? Dingen als schrik- en obstakeltraining doen we vrij regelmatig.

Ik zal eens even zoeken naar de parreli connect, bedankt voor de tip!

Vertrouwen krijg je niet door de dingen die je doet, maar HOE je het doet. Bij een paard met een extroverte en een introverte kant, is het erg belangrijk zelf je energie ook onmiddellijk aan te passen.
Ook bij schrik- en obstakeltraining bijvoorbeeld zal je bij zo'n paard vooral moeten wachten, wachten, wachten en dan belonen voor dat kleine beetje zelfinitiatief. Hoe je dat precies moet doen, is heel moeilijk zo uit te leggen. Als je op parelli connect zit, kan je me een pb sturen, dan kan ik je een paar filmpjes aanraden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:52

@Sanne 83. Dat is dus presies wat ik in mijn vorige bericht uitleg. Ontzettend kleine dingen belonen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:35

Urko schreef:
@Sanne 83. Dat is dus presies wat ik in mijn vorige bericht uitleg. Ontzettend kleine dingen belonen.

En dat vraagt bij zo'n type paard als TS heeft dus ook heel veel geduld ... ;)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:56

Bedankt, hier kan ik wel wat mee! :) Heb gister met Zon aan de lange lijnen gewerkt en daarin blijkt ook dat ze heel erg wacht op mijn aanwijzing. Is natuurlijk ook niet verkeerd, maar bij Zon is het een beetje doorgeslagen. Het is ook een vicieuze cirkel, want doordat Zon niet reageert, word ik actiever met mijn hulpen en reageert ze nog minder. Heb gister dus gewerkt met minimale hulpen en elk eigen initiatief beloond.

In het werk aan de lange lijnen voelt Zon zich het meest op haar gemak, denk dat ik eerst een paar keer daarin moet uitbouwen dat eigen initiatief goed is. Daarna ga ik idd eens proberen met iets te targetten, of obstakeltraining. Ben benieuwd!

@Urko, voedsel vindt ze gewoon niet interessant. En helaas, ze krijgt geen krachtvoer en staat 24/7 op de wei. Die heeft dus nooit honger... Ze krijgt wel af en toe vitaminebrokjes, maar ze is daar gewoon niet zo gefocust op. Heb dus je tip ter harte genomen en gekeken wat zij als beloning ervaart. En dat is het weghalen van de druk, dus lange teugel geven aan de lange lijnen, na een goed uitgevoerde oefening. Wat de juiste beloning is bij VD, moet ik nog even uitvogelen...

@Sanne, moet nog steeds even zoeken naar de parelli connect, beetje druk gehad. Ik laat het weten zodra ik me heb aangemeld.

@Simodi, tjaa... geduld. Heb haar ook met heeeeeel veel geduld zo ver gekregen dat de trailer niet eng is, dus ik schijn het te kunnen. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:30

Als je een RB-e paard hebt wat RB-i wordt bij VD-en, betekent dat dat je al teveel vraagt waardoor het paard zich afsluit. Wat voor jou een kleine stap kan zijn, kan voor haar al een berg zijn!

Zorg er dus eerst voor dat VD-en leuk is voor d'r ipv moeilijke oefeningen waarbij het steeds ietsje beter moet. Dus gewoon iets heel simpels vragen en dan vol trots ernaast staan: wauw, wat heb ik een super paard! Een stapje richting het blok :+ En dat dan 10x voor je iets meer vraagt.

En als je paard RB-e is, zal ze het vast fijn vinden als ze even een paar rondjes mag draven na een poging ipv een snoepje.