Arabier "jakkert" aan de longe.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Indiana79

Arabier "jakkert" aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:34

Ik ben mijn jonge Arabier aan het beleren en ben nu bezig met longeren. Dit gaat tot nu toe prima, hij kent stap en draf en loopt in draf in een rustig tempo in een voorwaarts-neerwaarts houding, zonder hulpteugels. Ik wil nu oefenen met de galop, maar zodra hij in galop gaat scheurt hij weg in rengalop, hij heeft volgens mij niet door dat het ook langzaam kan, hoe langer ik dit oefen en/of hem laat doorgalopperen op de cirkel, hoe harder hij gaat. Volgens mij vindt hij het zelf ook eigenlijk niet leuk om zo hard te gaan, want hij raakt er gestressed van en in stap en draf is hij dus wel rustig.
Iemand tips? Kan het zijn dat ik iets verkeerd doe? De touwen klapperen bij het aanspringen ook wat tegen zijn hoofd aan, dat vindt hij ook niet leuk, dus ik had zelf al bedacht om met een touwhalster te gaan longeren, dan hangt het touw wat lager en klappert misschien minder en dan eerst korte stukjes te laten galoperen en weer te laten stoppen voordat hij hard gaat, zou dat werken?

tamary

Re: Arabier "jakkert" aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:51

Paard eerst sterker maken en beter in balans krijgen aan de longe. Racen in galop komt voort uit angst om te vallen door onbalans op de volte. Sterker maken doe je door o.a. schouderbinnenwaarts, wijken in stap en draf aan de hand te trainen.
Daarnaast kan je ook sterker maken door veel te laten aanspringen in galop. Zorg daarvoor eerst dan overgangen tussen stap, draf en halt er goed inzitten en je met longeren mee kan lopen, zodat paard de lange zijdes van de bak vrijwel rechtuit kan lopen. Dan kan je aan het begin van de lange zijde aanspringen en overgang naar de draf maken voor de hoek, voordat paard gaat stressen. Observeer je paard dus heel goed terwijl je dit doet, je wil het uit balans en uit ritme raken voorzijn om het zelfvertrouwen op te bouwen. Je wil nl absoluut voorkomen dat paard door onbalans in vluchtmodus gaat ivm niet meer nadenken, en zich in paniek kunnen blesseren.

Ik zou ook met galop onder het zadel wachten totdat schouderbinnenwaarts, wijken, etc. in stap en draf onder het zadel in de bak echt goed gaan voordat je gaat galopperen (en dan eerst buiten op een lang recht pad).
Je wil nl al geen paniek rennend paard in de bak hebben als je longeerd, maar als je er op zit en de ruiter ook nog eens een verstorende factor wordt heb je echt een berg meer werk aan het opnieuw opbouwen van vertrouwen.

Arabieren zijn erg intelligent, werkwillig en nieuwsgierig, maar dan moet je ze wel in nadenkmodus houden.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 13:02

tamary schreef:
Paard eerst sterker maken en beter in balans krijgen aan de longe. Racen in galop komt voort uit angst om te vallen door onbalans op de volte. Sterker maken doe je door o.a. schouderbinnenwaarts, wijken in stap en draf aan de hand te trainen.
Daarnaast kan je ook sterker maken door veel te laten aanspringen in galop. Zorg daarvoor eerst dan overgangen tussen stap, draf en halt er goed inzitten en je met longeren mee kan lopen, zodat paard de lange zijdes van de bak vrijwel rechtuit kan lopen. Dan kan je aan het begin van de lange zijde aanspringen en overgang naar de draf maken voor de hoek, voordat paard gaat stressen. Observeer je paard dus heel goed terwijl je dit doet, je wil het uit balans en uit ritme raken voorzijn om het zelfvertrouwen op te bouwen. Je wil nl absoluut voorkomen dat paard door onbalans in vluchtmodus gaat ivm niet meer nadenken, en zich in paniek kunnen blesseren.

Ik zou ook met galop onder het zadel wachten totdat schouderbinnenwaarts, wijken, etc. in stap en draf onder het zadel in de bak echt goed gaan voordat je gaat galopperen (en dan eerst buiten op een lang recht pad).
Je wil nl al geen paniek rennend paard in de bak hebben als je longeerd, maar als je er op zit en de ruiter ook nog eens een verstorende factor wordt heb je echt een berg meer werk aan het opnieuw opbouwen van vertrouwen.

Arabieren zijn erg intelligent, werkwillig en nieuwsgierig, maar dan moet je ze wel in nadenkmodus houden.

Hij komt inderdaad wel wat paniekerig over rondom dat galopperen, dus dat zou inderdaad wel zo kunnen zijn dat hij bang is om uit balans te raken en te vallen. En interessant wat je schrijft, daar kan ik wel wat mee, inderdaad eerst die oefeningen en dan het galopperen op een rechte lijn gaan oefenen.
Bedankt voor je uitleg, erg verhelderend, had hier niet zo gauw aan gedacht aan een balansprobleem, maar dat kan inderdaad wel het probleem zijn. Ik ga ermee aan de slag! Heb ik voorlopig weer wat te oefenen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:21

Ik zie in je profiel de naam Claus Penquitt voorbij komen, zijn dochter heeft een goed boek geschreven over inrijden van jonge paarden en ook daar is dit het advies. Ik weet niet welke boeken van deze 2 je hebt liggen?

Ik hou dit ook voor mijn jonkie New Forest x NRPS in gedachten, samen met stuk Parelli. Voorkomen is nl stuk simpeler dan oplossen.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:52

Hoi,

Ik heb een boek van Claus Penquitt. Mijn moeder van Nathalie Penquitt, zal het eens opzoeken wat ik daar kan vinden over het galopperen aan de longe.

Groetjes, Ran

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:36

Toen ik mijn AV pas had ging hij er ook altijd loeihard van door aan de longe, en hij klapte vaak ook om. Bij ons was het inderdaad een balansprobleem, wat met veel oefenen en geduld is opgelost. Probeer er op te letten dat je hem niet te hard wilt vast houden als hij het doet. Geef hem ruimte om zijn evenwicht te vinden en dat hij het zelf wat uitzoekt... Veel succes!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:41

En als je hem laat galloperen, laat hem dan bijv. een halve volte galloperen neem hem weer terug en ga weer lekker verder. Is inderdaad een balans/kracht probleem.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:11

Xjosee schreef:
En als je hem laat galloperen, laat hem dan bijv. een halve volte galloperen neem hem weer terug en ga weer lekker verder. Is inderdaad een balans/kracht probleem.

Ja, oke, probeer nu steeds te wachten tot hij terugkomt in tempo en neem hem dan terug, dat hij zeg maar mag stoppen op een moment dat hij het goed doet en niet wanneer hij nog te snel gaat, maar goed, dat werkt ook niet, want hij blijft gewoon doorrennen en id heb je dan de neiging om aan het touw te gaan trekken of de cirkel kleiner te maken terwijl een grotere cirkel juist beter is om zijn balans te houden. Bedankt i.i.g. voor jullie adviezen tot zover, ik ga ermee aan de slag.