Vraagje over les lange teugels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Vraagje over les lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:01

Ik hoop dat ik in dit forumonderdeel goed zit. Zo niet, dan hoor ik het wel :)

Ik wil eigenlijk met mijn paard gaan lange teugelen/dressuur aan de lange lijnen. Nu heb ik van veel mensen begrepen dat dat helemaal niet zo simpel is. Dus vond ik het een goed idee om daar gewoon wat lessen in te nemen. Na wat google en wat puzzelen, leek het me dan nog leuker om gewoon een cursus te gaan doen van een paar dagen met me paard. Me helemaal verdrinken er in.

Maar na een oproepje hier op bokt kreeg ik 2 reacties terug die de zelfde strekking hadden... 'Het is niet handig om lange teugelen te gaan leren met een paard dat het niet kent. Beter is het om het te leren met een paard dat het al kan zodat jij de basis eerst hebt en het dan pas aan het paard leert.'

Nu vraag ik me erg af of dat waar is (en zo ja, waarom is dat dan zo?)? Of is dit gewoon toevallig dat van helft van de zinvolle reacties dus uit die opmerking bestaat?

timokyana

Re: Vraagje over les lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:03

Ik ben zelf recent begonnen met werken aan de lange teugel.
Beide paarden met wie ik werk waren hiermee onbekend en ik ook.
Ze pakken het hier goed op en we leren zodoende samen.Ik zelf heb er zo geen probleem mee maar ik vind het prettig te groeien samen met mijn paard.
In het begin is het vooral het aanleren van,sturen,voorwaarts lopen op de hoefslag.De 1e les zijn we al begonnen met schouderbuitenwaarts en zelfs met 1 pony al een klein stukje draf (voor mij erg moeilijk het tempo bij te houden dus vraagt nog veel oefening :-) )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:09

Wel wat overdreven hoor dat je dat alleen met een paard zou kunnen doen die "het" al kent ! Zorg dat je goed les krijgt, dan leren jij en je paard samen. Piet Bakker kan ik je zeer aanraden!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:23

Je zou het juíst met een paard moeten doen die het niet kent, dan leer je veel beter hoe je moet reageren in lastige situaties. Lekker gaan doen dus!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:14

Wat een mooie eengezinde reactie van jullie.

Denk dat ik het dan maar naast me neerleg en gewoon ga zoeken naar een cursus + vervolg lessen voor mij en Rosa. Lijkt me ook leuker om het met haar te doen ivm onze click.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:22

Les nemen, van Piet Bakker..... echt leuk en leerzaam, en voor ieder paard geschikt

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:37

Je kan ook een dvd van Piet Bakker kopen, daarop staat duidelijk uitgelegd hoe het werkt.