Onwetendheid of gewoon vervelend?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindyTH

Onwetendheid of gewoon vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:21

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 05-03-24 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Elles

Re: Onwetendheid of gewoon vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:27

Geen rijtechnisch probleem, verplaatst van RT-P naar GVL ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:04

Oei wat vervelend. Mijn eerste paard deed dat ook toen hij een jaar of 3 was, maar die bleek het longeren helemaal niet te kennen achteraf. Met hem heb ik het probleem opgelost door in een longeerbaan te longeren en heel erg goed op te letten. In een gewone bak kon ik het probleem niet oplossen, in een kleine wel. Nu was die van mij best voor rede vatbaar, maar ik kan niet ontkennen dat ik er wel een keer de zweep flink overheen gehaald heb toen hij ongevraagd de andere kant op ging. Als je dat doet, moet je het wel op tijd doen, anders worden ze er alleen maar bang van. Uiteindelijk is het goed gelukt en kon ik hem voortaan overal longeren waar ik wilde zonder enig probleem en dat vonden we allebei prettiger en was het die kleine oorlog wel waard. Je eigen houding en positie tov het paard zijn wel heel belangrijk bij het longeren, let je daar goed op?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:08

ik zou lichamelijjke klachten uitsluiten.
Vooral omdat het kennelijk alleen rechtsom is.
Ik zou een chiropractor bellen om m goed na te laten kijken, kan nooit kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:12

Helft van de bak afzetten, dan kan hij niet weg en heb je meer controle. En waarschijnlijk snapt hij het inderdaad gewoon niet.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:17

idd altijd een cirkel uit zetten of in een longeercirkel gaan werken.. :j

is hij ook zo rechtsom als je hem 'los' longeert? zonder touwtjes en longeerlijn? anders zou ik hem een flinke tik op zijn kont geven ;)

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 21:20

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 05-03-24 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:23

Mag ik vragen wat er voor zijn 3e is gedaan met hem?

Op basis van je posts zou ik zeggen eerst te gaan werken aan het respect op de grond, daarna pas longeren.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:29

Is hij niet aan het wisselen op dit moment ? kan zijn dat het bit dan even niet fijn is in z'n mond.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 21:35

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 05-03-24 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:41

Mijn eerste gedachte was inderdaad ook lichamelijke klachtenmaar als ik hoor dat hij het bij hun zoon niet doet en bij jou wel... Denk ik toch een stukje uitproberen.
en als die zoon je helpt? Dus.eerst er alleen bij staan. dan neem jij de zweep over.. Dan de longeerlijn en blijft hij even staan?
En inderdaad kijken of je longeercircel kan afzetten?
En als hij omdraait.. Doet hij het dan van je af? Zo ja.. moet je zodra hij om wil draaien gelijk vlug reageren en je hand naar beneden plaatsen.
Dan loopt de longeerlijn namelijk onder zijn kont langs en zal hij zichzelf weer terug trekken..
Zodra hij dan weer de goede kant uitstaat gelijk voorwaartse hulp geven.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:44

xLindy91 schreef:
Ik longeer hem sowiezo alleen aan de longeerlijn, wel met hoofdstel en singeltje om..
Het blijkt dus dat als de zoon van de eigenaren hem longeert hij het met een paar minuten wel goed doet..

Frustrerend!
Ik heb hem gevraagd wat hij dan precies deed, maar zodra ik de longeerlijn in handen neem, begint hij weer te klieren.
Als ik hem dan wil straffen, vliegt hij alsnog de hele bak door met me.

De optie van een longeercirkel heb ik niet, onze bak is vierkant en we hebben geen materiaal om het af te zetten.
Maar dat lijkt me ook niet nodig aangezien hij bij die zoon dus wel normaal zn rondje loopt.

Je kan met een paar prikpaaltjes en rood wit lint al een cirkel afzetten... en het is misschien niet nodig maar je moet het voor jezelf zo makkelijk mogelijk maken.. omdat hun zoon het wel kan hoeft niet te zeggen dat jij dat ook zo moet kunnen.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:40

als hij jou door de hele bak heen trekt kun je dus niks.. als je het afzet met een lintje oid.. dan kan hij geen kant op.. ben je weer een stapje verder en kan je meer van hem vragen dan alleen ''ho'' ;)

tis een investering..

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:00

Mijn paard heeft ook een hekel om de ene kant op te lopen en doet dan eigenlijk hetzelfde als die van jou. meerdere hebben er al naar gekeken en ik heb besloten hem toch helemaal op de foto's te laten zetten om zeker te weten of er echt iets is of dat het gewoon uitporberen is, mijn paard loopt wel rechts achter niet helemaal zuiver dus misschien is het wel een beetje een ander vehaal als die van jou. Zal er wel even naa rlaten kijken voor de zekerheid!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:03

ik heb een pony longeren geleerd, die wou alleen maar komen knuffelen, bij hem ben ik met 2 lijnen/dubbele longe gaan werken, zodat ik hem zelf kon sturen. miss is dat een iedee?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:07

tinkerfunss schreef:
ik heb een pony longeren geleerd, die wou alleen maar komen knuffelen, bij hem ben ik met 2 lijnen/dubbele longe gaan werken, zodat ik hem zelf kon sturen. miss is dat een iedee?

dan zal het eerst handig zij. om een longeer te hebben of af te zetten ... anders ga je er alsnog vandoor ;)

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:51

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 05-03-24 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:00

TS, dat klinkt gewoon als een reactie op slordig positiespel van jezelf. Het is dus best een gevoelig beestje qua ruimte, dus probeer daar dan ook rekening mee te houden. Jij moet het makkelijker maken voor het paard en niet andersom :). Over lichamelijke problemen zou ik me voorlopig nog geen zorgen maken, het is vrij normaal dat een 3jarige het niet direct doorheeft, zoiets moet een paard ook leren en zit nu eenmaal niet in de verpakking erbij.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:20

Als die het een week lang prima doet bij die zoon, zou ik eens les nemen van hem ;)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:37

Hahahahaha, eigenlijk heb je dus een toppaardje, dat waarschijnlijk heel goed luistert naar jouw lichaamstaal en daardoor in de war raakt, omdat jij je niet bewust bent van je eigen lichaamstaal. Leuke uitdaging om nu te gaan leren hoe je eigenlijk zelf moet staan/doen/bewegen tijdens het longeren :+

Paar lesjes grondwerk/vrijwerken kunnen je hier heel veel over leren. Simpelweg een boek lezen trouwens ook. Ik ben niet van één standaard methode en lees graag alles wat los en vast zit om daar mijn eigen ding van te maken samen met mijn instructrice. De boekjes van Emiel Voest kan ik je aanraden. Niet dat ik zijn methode op zich nu zo bijzonder vind, maar het is wel makkelijk leesbaar, makkelijk toepasbaar en een mooi begin om te leren wat jij met je lichaam eigenlijk vraagt van het paard.