Paar probleempjes ,, grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xChoco

Paar probleempjes ,, grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 11:50

Oké, ik zal maar met de deur in huis vallen, choco en ik hebben een paar probleempjes. Choco is een pony van 5 jaar en zit dus best wel in de
pubertijd, ikzelf ben 14 jaar. Ga alsjeblieft niet zeuren dat ik te jong of iets ben want ik heb ook begeleiding en ik weet dat ze in de pubertijd zit.
Daarom ben ik ook erg consequent tegen haar.

We hebben een probleem met longeren, ze wil absoluut niet in een rondje lopen, ze trekt me naar de uitgang of ze trekt me mee naar een
grassprietje of ze draait opeens om. Ik longeer trouwens in een paddock die vierkant is, dus waar ze makkelijk een rondje kan lopen en waar af
en toe een grassprietjen is. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik heb het trouwens al met iemand anders geprobeert maar die wist niet echt
hoe ze het moest oplossen.

Een ander probleem is als ik bijv. langs een stukje gras kom ze me er helemaal naar toe trekt en ik haar daar ook bijna niet weg krijg. Ik geef
haar altijd is een goede tik, en ze weet ook dat ze het niet mag doen. Want als ik haar een tik wil geven doet ze haar hoofd omhoog en dat ik er
niet meer bij kan. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Ze heeft nu nog iets uitgevonden als ze op de poetsplaats staat. Met haar been schrapen als ik haar geen aandacht geef of als ik iets moet
pakken. Ze blijft maar schrapen tot dat ik naar haar toe draai of haar weer aandacht geef. Een tik helpt niet en haar negeren ook niet. Weet
iemand hoe ik dit kan oplossen?

En daarna wil ik ook graag met haar grondwerk gaan doen waardoor we elkaar beter gaan begrijpen en meer vertrouwen in elkaar krijgen. Ik weet
dat grondwerk is als je bijv. je paard uit de wei haalt en dat hij dan goed luistert. Maar ik wil graag dat ze meer vertrouwen in mij krijgt en dat de
problemen hierboven ook wat minder worden.

Alvast heel erg bedankt. :)

Xiniee

Re: Paar probleempjes ,, grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:03

Ik denk dat als ze zich gewoon op wat gras stort en jou overhoop trekt ze op dat moment geen respect heeft voor jou. Eens goed terug trekken en direct verder geen met je rug naar haar, en je moet ze daarom geen tik geven.
Ik zou je paard gewoon eens rond je laten lopen. Jij een zweepje vast natuurlijk. Ze mag dan niet van richting veranderen zonder dat jij dat zegt, ook mag ze niet in stap gaan als jij niet zegt dat dit mag.
En nog zo wat dingen.

Dat je paard van richting veranderd zonder dat jij dat zegt mag niet, ze moet luisteren.

Dat van op de grond schrapen gewoon negeren. Verder borstelen ofzo, maar geen tik geven op dat been etc.
Puur negeren.

Inderdaad zal grondwerk helpen; op deze leeftijd moet je ze echt respect en normen leren.
Zoals dat ze pas de wortel krijgt als jij die geeft en dat ze die niet zonder toestemming mag pakken etc.

Succes

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:03

Dankjewel voor de tips, alleen met longeren is ze absoluut niet onder de indruk van de zweep. Als ze zich wil omdraaien doe ik de zweep voor haar maar dan loopt ze er gewoon doorheen. En met terug trekken als ze gras gaat eten lukt niet echt omdat ze zo sterk is. En hoe kan ik haar leren om respect voor mij te hebben?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:31

Ah, hoe lang heb je ze al ?
Ik ken enkele paarden die in hun opvoeding het nut van de zweep niet hebben geleerd.
Groot probleem ja. Als ze zo trekt als ze wil grazen verkoop haar dan een tik tegen buik op poep met uiteinde halster touw, zweep, borstel... Korte krachtige tik. Ik zou niet op haar neus tikken, ze kan dan heel shuw worden en wil dan miss niet meer dat je haar hoofd aait, neus of oren etc.

Voor dat je gaat longeren moet ze 1st de zweep kennen natuurlijk. Laat haar dus gewoon lopen en je bepaalt haar richting. Als ze toch omdraat, net voor haar eens de zweep laten zwepen ( zo dat geluid dat je er mee kan maken door het in de lucht te gooien en dan snel naar bené te trekken) en laat ze eens goed verschieten door ermee op de grond, net voor haar te kletsen.
Haar ook weg laten lopen. Bv een kruis voor jou maken met zweep, todat ze achteruit gaat...
Zie wel dat je haar niet aanraakt met de zweep.
Probeer alle mogelijke manieren om haar respect te leren krijgen voor de zweep.

Succes en houd me op de hoogte !