Shetlander verandert ongevraagt van hand bij het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Shetlander verandert ongevraagt van hand bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 08:33

:wave:

Ik longeer mijn verzorgShetlander soms(meestal maar 1x in de 2 weken). Ze staat een paar maanden per jaar op het gras in de zomer, nu dus. Het grasgedeelte is afgescheiden met een hek, met een opening die dan open is. Als ik ga longeren, zorg ik dat alle paarden daar zijn, behalve haar veulen, en doe ik het hek dicht. Daarna ga ik op een zandstuk van ongeveer 10 bij 10(niet rond) longeren, dit zandstuk is met een hek afgescheiden van het grasstuk.

Ik longeer niet zo lang, 3 á 4 rondjes stap en een rondje draf per hand. Op de rechterhand draait ze zich, sinds op het gras staat, zich ineens doodleuk om en gaat ze verder op de linkerhand. Meestal zeg ik dan 'UH!', laat ik haar haldhouden en draai ik haar weer om. Gebeurt het nog een keer, dan doe ik hetzelfde en geef ik haar een klein tikje op haar kont.

Ik denk dat het komt omdat ze naar het gras wil(haar allergrootste hobby is dus eten).

Wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt,
Esmée

Ik hoop dat het zo duidelijk is

PS: ik longeer met halster, en doe ze longe zo als je normaal bij een bit doet, aan de buitenkant vastmaken en door de binnenring doorhalen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:43

Heel herkenbaar. Bij mij ging het op het laatst dat hij veranderde en weigerde nog op de andere hand te gaan.

Goed GOED aanpakken. Niet van hand laten veranderen, gebeurt het toch, echt als de sodemieter omdraaien en flink door laten draven. En niet laten halt houden en rustig omdraaien, maar als je het touw aan 1 kant van het halster vast maakt, touw achter de kont en weer omtrekken naar de goede kant.

Eske_B

Re: Shetlander verandert ongevraagt van hand bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 08:49

Bedankt voor de tip, ga er zeker mee werken!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:27

Je moet eigenlijk proberen om haar voor te zijn, zodat ze geen kans heeft om om te draaien.
Sta je met longeren wel op de goede plek? Daar bedoel ik mee dat jij je richt naar de achterhand van het paard, en niet naar het hoofd/schouder, als je te ver naar voren staat hebben sommige paarden de neiging om dan om te gaan draaien. Ik zou hier eerst eens op gaan letten.
Mocht ze toch omdraaien, meteen weer op de goede hand zetten en haar in een wat hoger tempo goed door laten lopen!

Je kunt het ook eerst zonder lijn proberen, en haar gewoon los laten lopen dan kun je haar sneller weer de goede kant op sturen.