boek/training hoe een handpaard op te leiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marry22

boek/training hoe een handpaard op te leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 21:16

Hallo,

Een vriedin van mij heeft 2 kwpn merrie's, moeder en dochter. Dochter heeft ze per ongeluk zelf gefokt (niet geweten dat de merrie drachtig was die ze kocht). Mijn paard komt bij hun in het veld te staan. We houden de paarden compleet natuurlijk. Wanneer we samen willen rijden moet het veulen (inmiddels 6 jaar oud) altijd mee, deze is verder niet beleerd (behalve naast de hand lopen). Wanneer ze zelf rijd doet ze dit dan ook altijd binnen het veld en rent het veulen vooruit en komt weer terug, vooruit en weer terug, afijn ze is halverwege dan ook helemaal de punt af. We willen de jongste graag leren om als handpaard, door mijn vriendin vastgehouden terwijl zij op de moeder rijd te leren. Echter kon ik hier helemaal niks van een boek of cursus of iets voor vinden. Heeft iemand tips hoe we daar aan kunnen komen? Zodat we toch een leidraad hebben.

alvast bedankt!

ZusJacobs

Re: boek/training hoe een handpaard op te leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:23

Beetje onduidelijk verhaal, is het veulen nou 6 jaar?

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 21:29

ze is nu 6 jaar ja, maar vanaf veulen af aan al non-stop bij haar moeder,zo bedoelde ik het meer

challenge67

Re: boek/training hoe een handpaard op te leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:30

Dus als ik het goed begrijp zijn die nooit uit elkaar geweest ??????

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:33

Kent het veulen longeren? Misschien is het slim de pony eerst mee te nemen met wandelen etc. (dus iemand op mama en iemand mee wandelend, dan kun je doen dat diegene op mama het paard vasthoud met een halstertouw (liefst iets langer) en dat iemand anders mee wandelt met het paard aan de longe (gaat er iets mis zit ze dus nog vast aan de wandelaar). Verder helpt een touwhalster wel goed bij paarden die soms wat lomp zijn, werkt namelijk net wat feller in dan een halster.

Edit] Ik wil telkens pony zeggen, bedoel paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:36

Daar heb je écht geen boek voor nodig. Een haltermak paard dat zich goed laat meetomen vanaf de grond, en goed longeerbaar is zal geen probleem zijn als handpaard.
Zéker als het gaat om twee paarden die goed met elkaar kunnen opschieten.