Jambette met jaarling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Jambette met jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:20

hallo :wave:

VOOR JE BEGINT TE LEZEN:
:list: Geen reacties van dat ze in de opfok moeten!
:list: Geen reacies van dat we ze veulen moeten laten!
:list: Geen aanvallende reacties, ik wil gewoon wat weten!

Als je hier toch iets over wilt zetten verwijder ik je reactie. :j
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik had even een vraagje over VD. Ik heb met T_hijs 2 jaarlingen en daar willen we VD mee gaan doen. de kleine kunstjes weet ik al dat je dat nu wel kan doen zoals kusje geven en flemen ed.
maar de Jambette willen we ook leren. Maar vanaf welke leeftijd mag je daarmee beginnen?

dankjewel x :wave:

minouesmee

Re: Jambette met jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:21

Ik ga het toch zeggen, gewoon lekker het land opgooien en veulen laten zijn. :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:21

vanaf een jaar of 3.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:22

Is jambette niet te inspannend voor een jaarling? Ik zou hier pas mee beginnen rond 4/5 jaar. ;)

En wat training is nooit slecht, maar het moet wel leuk blijven & in korte sessies: dan is er niks aan de hand.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:23

Ik zou er nog even mee wachten. Ze krijgen het nog druk genoeg als ze 3 jaar zijn,dus laat ze genieten van deze tijd :)

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:23

Ik zou ze lekker in de opfok gooien, als je teveel van ze vraagt kunnen ze erg vervelend worden op jonge leeftijd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:24

Tja, hier krijg je geen serieus antwoord op vrees ik.
Pony's zijn echt te jong... dieren op die leeftijd raken mentaal of fysiek beschadigd wanneer je er nu al mee aan de slag bent.
lekker laten opgroeien dus en pas na hun derde levensjaar iets mee gaan doen... 'liever nog later'.

Als je weide klein is, er weinig uitdaging is, en je toch de behoefte voelt iets te doen: ga dan wandelen... gewoon rechtuit. Maar gewoon nog geen echte oefeningen vragen...
Mensen zeggen dat niet om te zeuren, maar om ervoor te zorgen dat je paardje heel blijft... komt uit een goed hart dus!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 28-07-11 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Veel te jong, daarbij moet je een veulen gewoon veulen laten en hem zijn jeugd gunnen op het land met soortgenootjes. Oh ja, en jij als gewone gebruiker kunt de reacties van medegebruikers niet verwijderen, het is facebook niet.

aerdenhout1

Nou dan zal je het druk krijgen met het verwijderen van de antwoorden, want iemand die maar een klein beetje verstand van paarden heeft, gaat niet met een veulen vd doen.
En aan het indekken van de op, weet je dat zelf ook donders goed!!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 28-07-11 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:25

minouesmee schreef:

ik zei duidelijk dat ik zo`n antwoord niet wilde.

Verder iedereen bedankt voor de informatie. :j

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:26

aerdenhout1 schreef:
Nou dan zal je het druk krijgen met het verwijderen van de antwoorden, want iemand die maar een klein beetje verstand van paarden heeft, gaat niet met een veulen vd doen.
En aan het indekken van de op, weet je dat zelf ook donders goed!!

ik wilde het gewoon weten hoor. je hoeft niet zo aan te vallen

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:26

Een échte jambette, dus het horizontaal omhoog houden en vasthouden, is inderdaad erg inspannend voor een jong dier en in het algemeen. Maar, de oefeningen die bij VD aan de orde komen zijn állemaal natuurlijke bewegingen en dus niet per direct een belemmering en belasting voor een paard. Wél is het zo dat zo'n jong dier een hele korte concentratieboog heeft en dus niet meteen geestelijk zo aan het werk gezet moet worden. Eigenlijk is het paard nog maar een peuter.

Kleine oefeningen zoals een kusje geven, pasje terug, voetje optillen, gapen, flemen en dergelijke kun je aanleren als het perse met deze leeftijd moet, maar zelf zou ik zeggen: lekker wandelen, jong laten zien en rond het tweede levensjaar een pril beginnetje maken.
Laatst bijgewerkt door E_Nalanta op 28-07-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:27

Ja, maar het is toch waar. ;) Lekker het land op gooien of in de opfok.

Ninx

Britt_Mara schreef:
minouesmee schreef:

ik zei duidelijk dat ik zo`n antwoord niet wilde.

Verder iedereen bedankt voor de informatie. :j

Mag ik vragen waarom je dit perse wil doen? Heb je geleerd waarom het beter is om het niet te doen?
Als je heel gek bent op je paard wil je hem toch zo lang mogelijk gezond houden?

Wees zuinig op je paardje, dan heb je er heeeeeel lang plezier van!

Aprils_joke

gaaaap daar gaan we weer .
n jaarling hoor je geen kunstjes te leren .
die moet je gewoon pony laten wezen :z

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:28

ff voor de duidelijkheid:

wie zegt dat ik jambette nu ga doen? ik wil gewoon weten wanneer je kan beginnen. Daar zijn topics ook voor hoor, om vragen te stellen. Mensen die daar geen begrip voor hebben kunnen maar beter ergens anders op antwoorden. Ik vraag gewoon op een normaal antwoord op mijn vraag.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:29

@E_Nalanta Dankjewel voor je reactie! Daar hebben we wat aan.

Mensen, we zeggen toch helemaal niet dat we het nu al gaan doen? We vragen alleen vanaf wanneer je kan gaan beginnen met vrijheidsdressuur?

Edit; Ik was te laat. :+

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:29

E_Nalanta schreef:
Een échte jambette, dus het horizontaal omhoog houden en vasthouden, is inderdaad erg inspannend voor een jong dier en in het algemeen. Maar, de oefeningen die bij VD aan de orde komen zijn állemaal natuurlijke bewegingen en dus niet per direct een belemmering en belasting voor een paard. Wél is het zo dat zo'n jong dier een hele korte concentratieboog heeft en dus niet meteen geestelijk zo aan het werk gezet moet worden. Eigenlijk is het paard nog maar een peuter.

Kleine oefeningen zoals een kusje geven, pasje terug, voetje optillen, gapen, flemen en dergelijke kun je aanleren als het perse met deze leeftijd moet, maar zelf zou ik zeggen: lekker wandelen, jong laten zien en rond het tweede levensjaar een pril beginnetje maken.

dankjewel :j ik wil er nu nog niet mee beginnen hoor, maar dat vroeg ik me gewoon af

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:30

Als je een beetje op het forum leest zie het vaak genoeg langs komen. Gewoon goed lezen dus. ;)

E_Nalanta

Vragen is altijd goed! :D Beter kan klakkeloos wat proberen +:)+

Captain

Hangt helemaal van het paard af.
Als een paard in een groep opgroeid en een paar x per week 5 minuutjes in de hand komt is daar niets mis mee, alleen maar goed.
Ik zou als ik jullie was eerst beginnen met gewoon de basis. Dus het meelopen, halstertje om, achteruit, meedraven, stil blijven staan, hoefjes optillen etc.
Voordat dit er goed inzit ben je al zeker een half jaar verder. Dan kun je wel gaan beginnen met wat kleine dingen zoals flemen en kusjes geven máár; dit moet SPELENDERWIJS gebeuren!!
Dus echt 3x per week 5 minuutjes ofzo. Niet meer. Een jong paard kan zich nog niet zo goed concentreren.
Ga niets overhaasten en niets overvragen. Als je alles spelenderwijs aanleert kun je een jong paard al veel aanleren mits je het absoluut niet overvraagt. Het paard geeft zelf aan waar de grens ligt, oefen altijd in vrijheid zodat het dier weg kan lopen als het geen zin meer heeft maar probeer verveling te vermijden.
Dus rustig aan spelenderwijs dingen aan je paard aanleren. Een Jambette is nog geen mega zware oefening, pas wel op met buiging, compliment en knielen e.d. Ga daar pas mee aan de gang als het paard 3 is. :)
Succes!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:31

als je zo graag dingen wil doen met een pony koop dan gewoon een volwasse pony als je geen geduld hebt om te wachten!
je leert een baby ook geen lezen en schrijven!

gooi die jaarlingen lekker het land op,af en toe een wandelingetje een borstel en voetjes geven kan geen kwaat maar voor de rest gewoon lekker baby laten zijn :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:31

Bedankt voor je antwoord H_Nalanta :D

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:32

We lopen nu 2 a 3 keer per week met ze in de bossen, verder poetsen we ze, en we hebben 1x schriktraining gedaan van 10 minuten, verder staan ze 23/7 met elkaar op de wei.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:33

2 a 3 keer per week? Sorry, vind je dat niet een beetje te veel? Zou 1 a 2 keer per week aanhouden. :)