hoelang doet een paard over een nieuw trucje aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xxJarig

hoelang doet een paard over een nieuw trucje aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 21:13

hoi!
ik ben eigenlijk nog maar net écht begonnen met vrijheidsdressuur, al heb ik het boek al eeeeuwen in de kast liggen :D , alle trucjes die mijn verzorgpaard tot nu toe kent heb ik haar geleerd als deel van een gewone opvoeding.
maar nu sinds kort kriebelt het weer een beetje en lijkt het me leuk om wat echte trucjes te leren. vooral het idee dat ik het als aanvulling op de dressuur training kan gebruiken ( lenigheid, kracht, vrijheid van beweging, recht maken) spreekt mij wel aan.

op dit moment kan ze dingen aanraken, voetje geven, begin van de jambette ( gaat de ene keer beter dan de andere keer), stil staan, op commando achteruit, beginnetje van zweep vasthouden en halsreiken ( hals uitstrekken).
ik ben nu bezig met de spagaat, de buiging, een betere jambette en het compliment. al laat ik het compliment nog even zitten totdat ze de buiging beheerst omdat de eerste pogingen heel enthousiast werden gedaan maar ze duidelijk nog niet sterk genoeg was en te ver doorboog of haar evenwicht verloor.

de spagaat gaat al erg goed, ze kan het nog niet op zweepcommando, maar met toucheren en iets vooruit halen aan het halster gaat het al heel aardig.
ik wissel het oefenen van de spagaat af met de buiging, dat is toch waar ik naartoe wil met de spagaat dus als ze ineens een hele goede doet en ze blijft zo staan dan vraag ik meteen een buiging. het gaat redelijk al volgt ze nog graag mijn hand te ver en wil ze soms wel en soms niet zakken. ik ben wel al heel blij om haar nu al leniger te zien worden, gisteren nog trok ze haar voorbenen erg krom, maar vandaag hield ze ze al veel rechter. ze doet iig heel hard haar best :D
de jambette en het voetje geven gooi ik er door heen om even bij te komen en omdat dat makkelijke oefeningen voor haar zijn. de enige uitdaging ligt erin dat ze de verschillende zweepcommando's onthoudt. met voetje en jambette begin ik ook altijd, als opwarmertje. ik merk dan ook dat ie beter gaat aan het begin van onze sessies dan aan het eind, dan is ze duidelijk moe ( we zijn zo'n 15-20 per keer bezig).

voorheen friste ik een paar keer per jaar haar geheugen op met voetje en jambette, de rest van de "kunstjes" gebruik ik dagelijks bij de omgang met haar.
maar nu ik er echt iedere dag mee bezig ben merk ik dat ze enorm snel vooruit gaat.

dus ik vraag me af, hoelang doen jullie paarden erover om een nieuw kunstje te leren? hoelang voordat ze het helemaal op zweepcommando kunnen en hangt die tijd af van lichamelijke factoren ( kracht, evenwicht, balans) of psychische ( onthouden, koppelen aan commando, zelfstandig kunnen uitvoeren) ?

Captain

Re: hoelang doet een paard over een nieuw trucje aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:40

Pfoe, dat is echt héél verschillend..
Ik heb bijvoorbeeld 2 jaar over het liggen gedaan, meneer begint het nu pas door te krijgen en doet het af en toe netjes op commando. Terwijl ik vandaag bijvoorbeeld het ja-knikken in 2 minuten heb aangeleerd.
Spagaat ging ook erg snel maar de spaanse pas duurde ook een jaar voor hij begreep dat hij zijn achterbenen mee moest nemen maar dan wel zijn voorbenen de lucht in moest gooien.

abeltje_xxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 21:44

wow dat is wisselend! waar lag dat aan bij jou?

ik ben dan vooral bezig met de buiging, de spagaat en de jambette. de jambette zit er inprincipe goed in, maar er mag wel eens wat aan geschaafd worden :) de spagaat zit er al bijna in ( en daar zijn we pas twee dagen mee bezig) en de buiging word nu al heel netjes gedaan, er is ook steeds meer rust ( ze blijft langer laag ipv meteen overeind te springen) en daar zijn we ook pas twee dagen mee bezig!! :D *dus ik ben trots :D *

hoelang heb jij over buiging en spagaat gedaan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:01

Spagaat.. 10 minuten om de bedoeling door te krijgen maar de uitwerking en spieren trainen e.d. een maand denk ik. Buiging ook wat langer omdat hij wat vast zat in de rug.

Maar dat is wel leuk om te zien hoe verschillend parden het oppakken, dat is ook zo leuk aan vrijheidsdressuur! :D

abeltje_xxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:18

ja ik ben ook best onder de indruk van mijn meisje!!
ze is ook heel enthousiast, het leukste is als ze het even verkeerd doet en dan geen beloning krijgt, dan probeert ze het nog twee keer en dan gaat ze een beetje beledigd staan morren en halfbakken een been omhoog gooien... en dan ineens zet ze precies de goede stap, ik klik, en meteen schieten die oortjes naar voren :D zo leuk om te zien.

ik heb inderdaad ook wel het idee dat ze het idee van de buiging en spagaat wel doorheeft, ze moet nu nog leren om om haar balans te houden en om die kracht op te bouwen. ook moet ze iets leniger worden al ben ik enorm onder de indruk hoe snel ze zo diep komt! ze gaat echt enorm snel!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:27

Het verschilt echt heel erg aan wat voor kunstje en of ze dat al veel uit zichzelf doen (Daar kun je dan veel makkelijker gebruik van maken).

BaukjeSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:08

Dat verschilt per oefening en per paard.. Ik heb bijv het steigeren+jambette in 5 minuutjes aangeleerd :') spagaat in 10 minuutjes bij mn arabier en bij mn shet duurde het 2 weken.

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:09

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:14

Verschilt echt per pony.

mijn bijna 3 jarige wilt 2x een nieuw truucje doen anders loopt hij weg. Een bekend truucje wil hij zo'n 5 x doen en dan is de lol eraf
mijn 4 jarige is enorm fanatiek en doet het liefst 100 truucjes met miljoenen variaties. Een nieuw truucje is lastig omdat hij liever scoort met bestaand. Duurt zon 2 weken denk ik.
Mijn 26 jarig wilt het allemaal simpel en niet te moeilijk :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:39

het verschilt zoveel...
ik heb een keer een uurtje met een paard gewerkt en die had toen al jambette, flehmen, targetten, spaanse stap en beginnetje spagaat al door :+

Met Vienna ben ik bijvoorbeeld dik een jaar bezig geweest met steigeren aanleren, en ben nu nog verder aan het uitbreiden, het liggen ook een jaar en daarna het platliggen 10 minuten :')

Met Silke 1 dagje op het steigeren, 10 minuten voor het liggen, een jaar met het platliggen :')

En nike kon binnen 1 dag een keurige klassieke buiging, steigeren na 1 keer, liggen na 4 dagen :')