Paard wilt niet gelongeerd worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

Paard wilt niet gelongeerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:47

Hey,

Ik weet niet of het goed staat, maar toch zit ik met dit probleem.

Mijn verzorgpaardje wilt niet gelongeerd worden.
Ze blijft altijd stilstaan en je ze probeert kleine cirkeltjes te laten doen om ze toch in beweging te krijgen draait ze om haar voorhand.
De eigenaresse heeft dit ook altijd en onze instructrice komt voor het moment niet naar de stal wegens zwangerschap.
Ook met beloningen hebben we al geprobeert maar te vergeefs |(

Heeft er iemand een gouden tip om het ons toch te laten lukken .

Alvast bedankt :)

zorro

Re: Paard wilt niet gelongeerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:48

Uhm, als ik het goed begrijp gaat ze dus recht voor je staan?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:49

kent ze het uberhaupt wel??

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:50

Misschien ben je toch te langzaam.
Je moet zegmaar meteen richting de achterhand lopen, en haar vooruit drijven met je eigen houding.
En evt de zweep tegen de kont leggen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:14

maw het paard longeert jou?

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 21:51

ja aan ene kant wel :)
Ik weet niet of ze het echt kent maar de eerste keer dat ik dat gedaan had ging het wel erna niet meer.
( En nee ik heb niets gedaan waaraan ze er en "trauma " zou aan overgehouden hebben)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 01:13

Probeer zelf echt naast (schuin achter) het paard te komen en het paard voorwaarts, van je af te drijven. Dat is even lastig uitleggen zo via internet, maar het handigst is het paard gewoon stil te zetten en stil te laten staan, zelf op de goede plek gaan staan en dan pas voorwaarts (en van je af) drijven. :j

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:30

ik heb ook dat probleem. Als het dan even lukt gaat hij ook steeds kleiner en kleinere cirkeltjes lopen tot ie tegen me staat. Ook niet echt de bedoeling denk ik.. Het lukt me niet om hem op afstand te houden! Soms gaat hij ook protesteren dmv bijten of steigeren.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:51

jaa.... dit heb ik ook :(

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:55

Is er niet iemand op stal die goed kan longeren?
Als ze bekend is met longeren en op deze manier reageert.... dan vind ze het denk ik gewoon moeilijk en iets wat moeilijk is, is ook niet leuk om te doen. Ik denk dat jij niet ervaren genoeg bent om op een juiste manier te reageren.

Zoek een ervaren persoon op en laat die je helpen. Behalve dat je veel nieuwe kennis op doet denk ik dat het ook lekkerder gaat werken met jou (verzorg)paard.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:55

Je moet altijd proberen 'achter' het paard te blijven, dat je dus zeg maar je paard naar voren drijft. Gebruik desnoods je zweepje een keer en tik hem een keertje bij. Je moet echt op tijd reageren, want ze zijn je heel vaak te snel af. De meeste mensen zijn daarin te langzaam.
Daarnaast ben ik ook niet van de uitbundige beloningen. Ik zou dat pas doen als hij fatsoenlijk een tijdje om je heen heeft gedraafd. Pas bij het naar je toe halen kun je hem belonen. Uiteraard kun je tijdens het draven ook een keer belonen met je stem.

Wellicht is het handig om eerst eens met zijn 2e te proberen? Dus de 1 houdt de lijn vast, nummer 2 de zweep en drijft hem? Verstandig is het dan wel om iemand te nemen die er handig in is en ervaren is in het longeren.

Zet je met longeren een stuk van de bak af? Of heb je een longeercirkel? Dat werkt namelijk vaak wel een stuk makkelijker.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:06

Los longeren? Dat werkt vaak wel

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:17

Ik heb hetzelfde probleem, mijn bijrijdpony kan vrijwel ook niet gelongeerd worden. Het enige wat hij doet, is je aankijken en stilstaan, wat je ook doet. Zweepje erachter is al helemaal geen optie, want daar reageert hij niet op.
Maar wat hij wel doet is loswerken! Als je een longeercirkel hebt, je pony er gewoon los inzetten. Er ''schuinachter'' gaan lopen en kijken naar de billen zorgt ervoor dat hij vooruit gaat. Er ''schuinvoor'' gaan lopen en kijken naar de schouder zorgt ervoor dat hij langzamer gaat. Misschien kan je dat eens proberen?

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:47

Een longeercirkel hebben we niet ;-)
En "" achter"" staan en tikje met de zweep is ook al geprobeerd maar daar komt gwn geen reactie op.
Ik ben 1 vd ervaarste die op stal rond loopt voor het echt longeren ( en ze hebben me 6jaar geleden echt leren longeren ) .

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:50

aan dubbele lijnen longeren is misschien een optie...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:51

Probeer een keer iemand met het paard aan de hand mee rondjes te laten lopen terwijl jij haar aan de longe hebt. Dan laat je die persoon nog een paar rondjes los meelopen en dan steeds iets verder eraf, totdat ze het zelf doet. Gewoon goed opletten en duidelijk zijn, zweep erbij houden, mooie taartpunt maken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:52

Naisven schreef:

Maar dat is iets wat je wel echt goed moet kunnen....

@ TS: soms is een 'tikje' niet voldoende. Een keer doorpakken gaat ie niet dood aan ;)
En wellicht voor het longeren toch een stukje van de bak of weide afzetten. Gewoon met prikpaaltjes en draad is dat zo gedaan.

supermel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:53

Naisven schreef:

Lijkt me echt handig om door iemand te laten doen die niet weet hoe te longeren en dan ook nog een paard wat weinig kent... :+

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:39

supermel schreef:
Naisven schreef:

Lijkt me echt handig om door iemand te laten doen die niet weet hoe te longeren en dan ook nog een paard wat weinig kent... :+

** gaat kwaad reageren **

Met welk recht durf je te zeggen dat ik niets van longeren ken??
Aan dubbele lijnen , OK, maar longeren ... ze hebben het me goed aangeleerd zowel los longeren, met elastiek, gogue en pessoa.

Ik vroeg gewoon om raad omdat paardlief het precies niet wilt doen en niet achter raad om hoe ik moet leren longeren, dus let op je woorden aub

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:39

met dubbele lijn zal ik zeker (nog) niet aan beginnen.
Ik zal het eerst beginnen met iemand in het midden én iemand naast je paard, die met hem meeloopt.
zo langzaam aan opbouwen en dan zelf laten lopen.
Zorg als je longeerd, dat je een driehoek vormt.
jij bent t middelpunt, de lijn naar je paard en de "lijn" met je zweep.
Je moet zorgen dat je achter hem blijft, dus niet voor hem uitloopt, want dan snappen ze t ook niet meer.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen, vooral met veel rust, en goed gedrag belonen!

succes

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 22:36

bedankt :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:26

mohica schreef:
supermel schreef:

** gaat kwaad reageren **

Met welk recht durf je te zeggen dat ik niets van longeren ken??
Aan dubbele lijnen , OK, maar longeren ... ze hebben het me goed aangeleerd zowel los longeren, met elastiek, gogue en pessoa.

Ik vroeg gewoon om raad omdat paardlief het precies niet wilt doen en niet achter raad om hoe ik moet leren longeren, dus let op je woorden aub

Ik heb een soortgelijke reactie geplaatst. Wij weten je ervaring met longeren niet.
We weten hier alleen dat je aangeeft dat je paard 'niet wil'. Bij mij had een paard niet zoveel te 'willen'.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 09:54

ik laat me ook niet doen ;-) maar mevrouw durft wel eens te stampe en te bijten en ik wil het toch wel op een veilige manier doen, dat ik niet by de eerst volgende longeerbeurt in het ziekenhuis ga liggen ;-)

en ervaring het ik hier boven boven al geschreven

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:32

Ik zou toch eens kijken of je een afgesloten ruimte (gehalveerde bak ofzo) kunt regelen. Mijn paard probeerde mij ook een tijdje uit door niet te lopen tijdens longeren. Omdraaien, stilstaan of steeds naar het midden komen. En dan nog lelijk doen als ik er een keer iets tegen deed ook :')

Had toen wel een longeerring te beschikking. Longeerlijn en hoofdstel afgedaan en het paard gewoon rondgejaagd. Toen had meneer door dat ie harder moest werken als ie zo lastig deed en sindsdien gaat ie gewoon netjes aan de longe lopen :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:12

Als je gewoon duidelijk bent en doorzet lukt in een grote ruimte ook. Tuurlijk is het MAKKELIJKER als je steun hebt aan een omheining, maar als je daar geen mogelijkheid voor hebt, moet het zo toch lukken hoor!
Ik heb een merrie als verzorgpaardje gehad die ook moeilijk deed met longeren (en ik had er nog niet zo veel ervaring mee). Die ging manken als je dr wou longeren, vooral op dr moeilijke hand. Daar had ze succes mee gehad, want de vorige verzorgsters longeerde haar daarom maar 1 kant op. Bij mij heeft ze dit nooit gedaan, wel keek ze me zogenaamd niet-begrijpend aan en bleef staan. Even goed boos worden was bij haar de oplossing. Daar was verder niet eens een bak, dus ik longeerde in de vrije ruimte.
Gewoon trots rechtop staan, duidelijk aangeven wat je wilt en volhouden. Zorg dat ze niet naar binnen kan draaien door de zweep erbij te houden en die als ze wil draaien naar voren (dus naar de schouder) te bewegen dan kan ze niet in je buurt komen, dus je al helemaal niet bijten of raken met stampen. (Wat ik trouwens onacceptabel gedrag vind, zou eht meteen afstraffen!) Let op je eigen positie en houding en probeer het paard voor te zijn. Vergeet niet meteen te belonen als het goed gaat, al is het maar 5 passen.

Gaat het inmiddels al wat beter?